Scientific production in academic education of undergraduates in accounting sciences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/2176-9036.2024v16n2ID32357

Keywords:

Análise Qualitativa, Publicação

Abstract

Purpose: The objective of the research is to analyze the perception of undergraduate students in Accounting regarding the relevance of scientific production for their academic training.

Methodology: This is a qualitative study with semi-structured interviews with fifteen undergraduate students in Accounting. The data collected was analyzed using content analysis with the help of IRAMUTEQ software.

Results: The results show that the undergraduates felt that they had little contact with scientific production during their studies, which led to the main difficulty cited: lack of understanding of the methodological structure and scientific writing. The undergraduates realized that scientific research stimulates the search for new knowledge, but the interest in publishing this knowledge is not recurrent among them. The interviewees recognize the importance of scientific production in their academic training, but they need to have more contact and be encouraged to act as producers of their own knowledge.

Contributions of the Study: This research enhances the understanding of the importance of scientific production in the education of Accounting students, focusing on educational institutions in Roraima. By analyzing the perception of undergraduate students regarding the significance of scientific production, the study provides insights for potential curriculum adjustments, teaching guidelines, and the promotion of research in this field of study. Furthermore, the research may positively influence local educational policies, aiming to improve the quality of education for future accountants, preparing them more effectively for the challenges of the job market.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laryssa de Aguiar Santos Alencar , Universidade Federal de Roraima

Graduada em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Roraima.

Raiane Ferreira Pereira , Universidade Federal de Roraima

Graduada em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Roraima.

Luís Eduardo Brandão Paiva, Universidade Nove de Julho (UNINOVE)

Pós-Doutorando em Administração na Universidade Nove de Julho (UNINOVE). Doutor em Administração e Controladoria pela Universidade Federal do Ceará.

Francisco Carlos da Costa Filho, Universidade Federal de Roraima

Professor do Curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal de Roraima. Doutorando em Administração e Controladoria na Universidade Federal do Ceará.

References

Bebbington, J., & Unerman, J. (2020). Advancing research into accounting and the UN sustainable development goals. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 33(7), 1657-1670.

Brasil. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Planalto. Brasília, DF, 1996. Acesso em: 30 junho, 2018, de <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/l9394.htm>.

Borges, G. D. F., Avelar, E., Nascimento, J., & Mafra, F. (2012, July). Ensino de contabilidade: uma análise da produção científica nacional sob a perspectiva da bibliometria e sociometria. In Congresso USP de Controladoria e Contabilidade, XII.

Coelho, C. U. F., & Lins, L. D. S. (2010). Teoria da Contabilidade: abordagem contextual, histórica e gerencial. São Paulo: Atlas, 205-209.

CFC. Conselho Federal de Contabilidade. 20º Congresso Brasileiro de Contabilidade, 2016. Recuperado de: <http://cbc.cfc.org.br/index.php?option=com_content&view=article&id=1&Itemid=30>. Acesso em: 04/10/ 2022.

CAPES. (2018). Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Plataforma Sucupira. Qualis Periódicos. Acesso em: 04 outubro, 2018, <https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/veiculoPublicacaoQualis/listaConsultaGeralPeriodicos.xhtml>.

Costa, F., & Martins, G. A. (2016). Características epistemológicas de publicações científicas em Contabilidade: evidências de um cenário produtivista. Revista Contemporânea de Contabilidade, 13(29), 33-67. https://doi.org/10.5007/2175-8069.2016v13n29p33

Demo, P. (2004). Educar pela pesquisa. Campinas: Autores Associados, 2000. Coleção educação contemporânea.

Flick, U. (2012). Introdução à metodologia de pesquisa: um guia para iniciantes. Penso Editora.

Freitas, E. M., Pacheco, V., Karolkievicz, R. M., & Sillas, E. P. (2012). Cooperação acadêmica: análise de publicações em eventos científicos sobre ensino e pesquisa em contabilidade. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade (REPeC), 6(4). https://doi.org/10.17524/repec.v6i4.218

Gil, A. C. (2015). Métodos e técnicas de pesquisa social. In Métodos e técnicas de pesquisa social (pp. 200-200).

Marconi, M. A., & Lakatos, E. M. (2011). Metodologia Científica. 6a Edição, São Paulo. Ed Atlas.

Minayo, M. C. S., Deslandes, S. F., & Gomes, R. (2011). Pesquisa social: teoria, método e criatividade: Editora Vozes Limitada.

Ministério da Educação. (2018). Instituições de educação superior e cursos cadastrados.

Peleias, I. R., Silva, G. P. D., Segreti, J. B., & Chirotto, A. R. (2007). Evolução do ensino da contabilidade no Brasil: uma análise histórica. Revista Contabilidade & Finanças, 18, 19-32. https://doi.org/10.1590/S1519-70772007000300003

Reis, L. G., & Horvath, J. (2014). Uma análise sobre a produção acadêmica dos docentes das universidades estaduais paranaenses de 2008 a 2012. Revista Gestão Universitária na América Latina-GUAL, 7(3), 22-42. https://doi.org/10.5007/1983-4535.2014v7n3p22

Resolução Cne/Ces n. 10, de 16 de dezembro de 2004. (2004). Institui as diretrizes curriculares nacionais para o curso de graduação em ciências contábeis, bacharelado, e dá outras providências, 2004. Ministério da Educação. Brasília, DF. Recuperado de: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rces10_04.pdf>. Acesso em: 25/03/2018.

Salvador, P. T. C., Gomes, A. T. L., Rodrigues, C. C. F. M., Chiavone, F. B. T., Alves, K. Y. A., Bezerril, M. D. S., & Santos, V. E. P. (2018). Uso do software IRAMUTEQ nas pesquisas brasileiras da área da saúde: uma scoping review. Revista Brasileira em promoção da saúde. https://doi.org/10.5020/18061230.2018.8645

Santos, C. K. S., & Leal, E. A. (2014). A iniciação científica na formação dos graduandos em ciências contábeis: um estudo em uma instituição pública do triângulo mineiro. Revista Contemporânea de Contabilidade, 11(22), 25-48. http://dx.doi.org/10.5007/2175-8069.2014v11n22p25

Severino, A. J. (2017). Metodologia do trabalho científico. Cortez editora.

Silva, A. P. B., & Ott, E. (2012). Um estudo sobre a interação entre a pesquisa científica e a prática profissional contábil. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade, 6(2), 204-220.

Slomski, V. G., Gomes, S. M. S., Silva, A. C. R., & Guimarães, I. P. (2010). Mudanças curriculares e qualidade de ensino: ensino com pesquisa como proposta metodológica para a formação de contadores globalizados. Revista de Contabilidade e Organizações, 4(8), 160-188. https://doi.org/10.11606/rco.v4i8.34763

Souza, F. C., Souza, A. C., & Borba, J. A. (2011). Inserção internacional da pesquisa científica em contabilidade desenvolvida no Brasil. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade, 5(2), 96-119.

Published

01-07-2024

How to Cite

ALENCAR , . L. de A. S. .; PEREIRA , . R. F. .; PAIVA, L. E. B.; COSTA FILHO, F. C. da. Scientific production in academic education of undergraduates in accounting sciences. REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 326–345, 2024. DOI: 10.21680/2176-9036.2024v16n2ID32357. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/32357. Acesso em: 2 jul. 2024.

Issue

Section

Section 3: Research of Field on Accounting (Survey) (S3)