Scientific production in academic education of undergraduates in accounting sciences
DOI:
https://doi.org/10.21680/2176-9036.2024v16n2ID32357Keywords:
Análise Qualitativa, PublicaçãoAbstract
Purpose: The objective of the research is to analyze the perception of undergraduate students in Accounting regarding the relevance of scientific production for their academic training.
Methodology: This is a qualitative study with semi-structured interviews with fifteen undergraduate students in Accounting. The data collected was analyzed using content analysis with the help of IRAMUTEQ software.
Results: The results show that the undergraduates felt that they had little contact with scientific production during their studies, which led to the main difficulty cited: lack of understanding of the methodological structure and scientific writing. The undergraduates realized that scientific research stimulates the search for new knowledge, but the interest in publishing this knowledge is not recurrent among them. The interviewees recognize the importance of scientific production in their academic training, but they need to have more contact and be encouraged to act as producers of their own knowledge.
Contributions of the Study: This research enhances the understanding of the importance of scientific production in the education of Accounting students, focusing on educational institutions in Roraima. By analyzing the perception of undergraduate students regarding the significance of scientific production, the study provides insights for potential curriculum adjustments, teaching guidelines, and the promotion of research in this field of study. Furthermore, the research may positively influence local educational policies, aiming to improve the quality of education for future accountants, preparing them more effectively for the challenges of the job market.
Downloads
References
Bebbington, J., & Unerman, J. (2020). Advancing research into accounting and the UN sustainable development goals. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 33(7), 1657-1670.
Brasil. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Planalto. Brasília, DF, 1996. Acesso em: 30 junho, 2018, de <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/l9394.htm>.
Borges, G. D. F., Avelar, E., Nascimento, J., & Mafra, F. (2012, July). Ensino de contabilidade: uma análise da produção científica nacional sob a perspectiva da bibliometria e sociometria. In Congresso USP de Controladoria e Contabilidade, XII.
Coelho, C. U. F., & Lins, L. D. S. (2010). Teoria da Contabilidade: abordagem contextual, histórica e gerencial. São Paulo: Atlas, 205-209.
CFC. Conselho Federal de Contabilidade. 20º Congresso Brasileiro de Contabilidade, 2016. Recuperado de: <http://cbc.cfc.org.br/index.php?option=com_content&view=article&id=1&Itemid=30>. Acesso em: 04/10/ 2022.
CAPES. (2018). Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Plataforma Sucupira. Qualis Periódicos. Acesso em: 04 outubro, 2018, <https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/veiculoPublicacaoQualis/listaConsultaGeralPeriodicos.xhtml>.
Costa, F., & Martins, G. A. (2016). Características epistemológicas de publicações científicas em Contabilidade: evidências de um cenário produtivista. Revista Contemporânea de Contabilidade, 13(29), 33-67. https://doi.org/10.5007/2175-8069.2016v13n29p33
Demo, P. (2004). Educar pela pesquisa. Campinas: Autores Associados, 2000. Coleção educação contemporânea.
Flick, U. (2012). Introdução à metodologia de pesquisa: um guia para iniciantes. Penso Editora.
Freitas, E. M., Pacheco, V., Karolkievicz, R. M., & Sillas, E. P. (2012). Cooperação acadêmica: análise de publicações em eventos científicos sobre ensino e pesquisa em contabilidade. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade (REPeC), 6(4). https://doi.org/10.17524/repec.v6i4.218
Gil, A. C. (2015). Métodos e técnicas de pesquisa social. In Métodos e técnicas de pesquisa social (pp. 200-200).
Marconi, M. A., & Lakatos, E. M. (2011). Metodologia Científica. 6a Edição, São Paulo. Ed Atlas.
Minayo, M. C. S., Deslandes, S. F., & Gomes, R. (2011). Pesquisa social: teoria, método e criatividade: Editora Vozes Limitada.
Ministério da Educação. (2018). Instituições de educação superior e cursos cadastrados.
Peleias, I. R., Silva, G. P. D., Segreti, J. B., & Chirotto, A. R. (2007). Evolução do ensino da contabilidade no Brasil: uma análise histórica. Revista Contabilidade & Finanças, 18, 19-32. https://doi.org/10.1590/S1519-70772007000300003
Reis, L. G., & Horvath, J. (2014). Uma análise sobre a produção acadêmica dos docentes das universidades estaduais paranaenses de 2008 a 2012. Revista Gestão Universitária na América Latina-GUAL, 7(3), 22-42. https://doi.org/10.5007/1983-4535.2014v7n3p22
Resolução Cne/Ces n. 10, de 16 de dezembro de 2004. (2004). Institui as diretrizes curriculares nacionais para o curso de graduação em ciências contábeis, bacharelado, e dá outras providências, 2004. Ministério da Educação. Brasília, DF. Recuperado de: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rces10_04.pdf>. Acesso em: 25/03/2018.
Salvador, P. T. C., Gomes, A. T. L., Rodrigues, C. C. F. M., Chiavone, F. B. T., Alves, K. Y. A., Bezerril, M. D. S., & Santos, V. E. P. (2018). Uso do software IRAMUTEQ nas pesquisas brasileiras da área da saúde: uma scoping review. Revista Brasileira em promoção da saúde. https://doi.org/10.5020/18061230.2018.8645
Santos, C. K. S., & Leal, E. A. (2014). A iniciação científica na formação dos graduandos em ciências contábeis: um estudo em uma instituição pública do triângulo mineiro. Revista Contemporânea de Contabilidade, 11(22), 25-48. http://dx.doi.org/10.5007/2175-8069.2014v11n22p25
Severino, A. J. (2017). Metodologia do trabalho científico. Cortez editora.
Silva, A. P. B., & Ott, E. (2012). Um estudo sobre a interação entre a pesquisa científica e a prática profissional contábil. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade, 6(2), 204-220.
Slomski, V. G., Gomes, S. M. S., Silva, A. C. R., & Guimarães, I. P. (2010). Mudanças curriculares e qualidade de ensino: ensino com pesquisa como proposta metodológica para a formação de contadores globalizados. Revista de Contabilidade e Organizações, 4(8), 160-188. https://doi.org/10.11606/rco.v4i8.34763
Souza, F. C., Souza, A. C., & Borba, J. A. (2011). Inserção internacional da pesquisa científica em contabilidade desenvolvida no Brasil. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade, 5(2), 96-119.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this magazine agree with the following terms:
Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution Licence which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.