ENVIRONMENTAL ACCOUNTING - PRACTICE ANALYSIS AS AN INTENSIFIER OF SOCIAL ENVIRONMENTAL INFORMATION ON FINANCIAL STATEMENTS

Authors

  • Walter Nunes Oleiro Universidade Federal do Rio Grande-FURG
  • Elisabeth Brandão Schmidt Universidade Federal do Rio Grande-FURG

DOI:

https://doi.org/10.21680/2176-9036.2016v8n1ID7423

Abstract

Environmental accounting as a subset of traditional accounting, aims to: identify, measure and clarify economic and financial transactions that are related to the protection, preservation and environmental recovery, which occurred in a given period, in order to provide the disclosure of a company. Considering this, it is discussed what contribution environmental accounting is providing for the disclosure of environmental information. So, the general objective of this paper is to analyze other papers that investigated the disclosure of environmental information and environmental accounting, published in accounting journals, classified as qualis B1 and B2, from 2011 to 2014. We analyzed 16 papers out of 640, using content analysis techniques. The research is considered descriptive concerning the objectives and uses qualitative and documentary approach in the procedures. As a result of the analysis, it is concluded that environmental accounting is not used to disclosure environmental information.

Keywords: Disclosure, Environmental Accounting, Environmental Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Walter Nunes Oleiro, Universidade Federal do Rio Grande-FURG

Docente do curso de Ciências Contábeis no Instituto de Ciências Econômicas, Administrativas e Contábeis - ICEAC/FURG

 

Elisabeth Brandão Schmidt, Universidade Federal do Rio Grande-FURG

Docente dos programas de pós-graduação em Educação Ambiental e em Educação no Instituto de Educação - IE/FURG

References

ARROYO, M. G. Ofício de Mestre: imagens e autoimagens. 14, ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2013.

BARDIN. L. Análise de conteúdo. Tradução: Luis Antero Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Lei no 9.795 de 27 de abr. de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 28de abr.1999. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9795.htm>. Acesso em: 24 ago. 2014.

CARNEIRO, J. D., et al. Proposta nacional de conteúdo para o curso de graduação em Ciências Contábeis. Fundação Brasileira da Contabilidade, Brasília, 2008.

FERREIRA, A. C. de S. Contabilidade Ambiental – uma informação para o desenvolvimento sustentável. São Paulo: Atlas, 2003.

HENDRIKSEM. E. S., BRREDA, M. F. V. Teoria da Contabilidade. Tradução: Antonio Zoratto Sanvicente, São Paulo: Atlas, 1999.

LOUREIRO, C. F. B. Trajetória e Fundamentos da Educação Ambiental. São Paulo: Cortez, 2004.

PAIVA, P. R. de. Contabilidade Ambiental – evidenciação dos gastos ambientais com transparência e focada na prevenção. São Paulo: Atlas, 2003.

PROGRAMA NACIONAL DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL - ProNEA / Ministério do Meio Ambiente, Diretoria de Educação Ambiental; Ministério da Educação. Coordenação Geral de Educação Ambiental. - 3. ed - Brasília : Ministério do Meio Ambiente, 2005.

RAUPP, F. M., & BEUREN I. M. Metodologia da pesquisa aplicável às ciências sociais. In: BEUREN, I. M. (Org). Como elaborar trabalhos monográficos em contabilidade: teoria e prática. São Paulo: Atlas, 2003.

REIGOTA, M.O que é Educação Ambiental. 2. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 2009.

RIBEIRO, M. de S. Contabilidade ambiental. São Paulo: Saraiva, 2005

SAUVÉ, L. Educação Ambiental: possibilidades e limitações. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 317-322, maio/ago. 2005.

SCHMIDT, P. A classificação da contabilidade dentre os ramos do conhecimento humano. Caderno de Estudos, São Paulo, FIPECAFI, v.10. 17, p.9-22, janeiro/abril 1998.

SILVA. M. B. de, GRIGOLO, T. M. Metodologia para a iniciação científica à prática da pesquisa e da extensão II. Caderno Pedagógico. Florianópolis: Udesc, 2002.

SOARES, M. Para quem pesquisamos? Para quem escrevemos? In: Para quem pesquisamos? Para quem escrevemos? O impasse dos intelectuais. LEITE, R. G. (org). 3.ed. Coleção questões de nossa época ; v.31. São Paulo: Cortez, 2011.

TINOCO, J. E. P.; KRAEMER, M. E. P. Contabilidade e gestão ambiental. São Paulo: Atlas, 2004

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 2009.

Published

03-01-2016

How to Cite

OLEIRO, W. N.; SCHMIDT, E. B. ENVIRONMENTAL ACCOUNTING - PRACTICE ANALYSIS AS AN INTENSIFIER OF SOCIAL ENVIRONMENTAL INFORMATION ON FINANCIAL STATEMENTS. REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 275–293, 2016. DOI: 10.21680/2176-9036.2016v8n1ID7423. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/7423. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

ARTICLES