The gesture of the contemporary viewer's gaze: neither saint nor goat, emancipated

Authors

  • Martha de Mello Ribeiro Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.36025/arj.v4i2.11998

Keywords:

Gesture of the look, Saint spectator, Emancipated spectator

Abstract

The article discusses the gesture of the contemporary viewer's gaze in the light of discussions about the real in its unstable relationship with artifice. There is a criticism of the look that crosses the history of Western theater to the present day, proposing aesthetic outputs or solutions to a crisis that is currently thickening, especially from the studies of philosophers J. Baudrillard and A. Badiou. As the very distinction between reality and representation is lost, the spectator inserted in the core of the problem becomes the target of pressure, being questioned in his position, polarized between “saint” or “goat”. Together with Rancière, we seek to demystify the belief of the passive spectator in order to find the emancipated spectator.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Martha de Mello Ribeiro, Universidade Federal Fluminense

Diretora Teatral e Professora Adjunta na Universidade Federal Fluminense, Instituto de Arte e Comunicação Social, Departamento de Arte. Coordena as seguintes linhas de pesquisa: “Pirandello Contemporâneo” e “Paisagem e retrato como dispositivos na cena teatral contemporânea”. Realizou na Università di Bologna, Pós-Doutorado em teatro (bolsa Capes-Brasil 2015-2016)

References

AGOSTINHO, Santo. Confissões. Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco, 2005.

ALLEGRI, Luigi. La teatralità medievale. In_ Breve storia del teatro per immagini. Roma: Carocci editore, 2015.

BADIOU, Alain. Em busca do real perdido. Belo Horizonte: Autêntica editora, 2017.

BAUDRILLARD, Jean. Senhas. Rio de Janeiro: Difel, 2001.

_______. As estratégias fatais. Rio de Janeiro: Rocco, 1996.

DEBORD, Guy. Sociedade dos espetáculos.

HASTINGS, James. Dictionary of the Bible. New York: C. Scribners Sons, 1909.

KIRBY, Michael. Happening. Bari: Donato editore, 1968.

LEHMANN, Hans-Thies. Teatro pós-dramático. São Paulo: Perspectiva, 1999.

PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. São Palo: Perspectiva, 1999.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

RIBEIRO, Martha. Espanto e Reconhecimento na peça didática “A decisão”: tentativas para entrever o modo de experiência do espectador no teatro contemporâneo. Revista Sala Preta, V.14, n.1 (2014). http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v14i1p104-112

SONTAG, Susan. Contra a interpretação. Porto Alegre LPM, 1987.

TASSINARI, Alberto. O Espaço Moderno. São Paulo: Cosac Naify Edições, 2001

ZIZEK, Slavoj. Bem-vindo ao deserto do real. São Paulo: Bomtempo editorial, 2011.

Published

10-04-2018

How to Cite

RIBEIRO, M. de M. The gesture of the contemporary viewer’s gaze: neither saint nor goat, emancipated. Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 067–077, 2018. DOI: 10.36025/arj.v4i2.11998. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/11998. Acesso em: 21 dec. 2024.