Design of arts journals

Authors

  • Marc Barreto Bogo Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.36025/arj.v5i1.17194

Keywords:

Design, Arts journals, Visual identity system, Editorial graphic project, Diagramming

Abstract

A well-developed graphic project can provide visibility, editorial consistency, visual organization, and a unique identity to periodicals in the field of Arts. In order to clarify the process of preparing an editorial design project, we differentiate here three concepts related to the stages of graphic resolution of a journal: (1) the "visual identity system", (2) the "editorial graphic project" and (3) the “diagramming”. This process is exemplified with the stages of development of a specific journal (Orfeu). Finally, we also deal with different contemporary formats, both printed and digital, as well as the dynamic between permanence and change that marks the editorial scene. The article was presented at the V Art Research Journal Meeting and the II National Forum of Journal Editors in the Area of Arts, held at the UNESP Institute of Arts, in São Paulo, on May 26th and 27th, 2017.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marc Barreto Bogo, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutorando em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) em co-tutela com a Université de Limoges (UNILIM, França), professor colaborador no curso de Design Gráfico da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) e pesquisador do Centro de Pesquisas Sociossemióticas (CPS, PUC-SP). É designer gráfico formado pela UDESC e Mestre em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP. Atua principalmente nos seguintes temas: design gráfico, livros, objeto literário, equipamentos culturais, Semiótica de Greimas e Sociossemiótica.

References

BHASKARAN, Lakshmi. What is publication design? Mies, Switzerland: RotoVision, 2006.

CALDWELL, Cath; ZAPPATERRA, Yolanda. Design editorial: jornais e revistas. Tradução de Edson Furmankiewicz. São Paulo: Gustavo Gili, 2014.

GREIMAS, Algirdas Julien. O contrato de veridicção. In: Sobre o sentido II: Ensaios semióticos. Tradução de Dilson Ferreira da Cruz. São Paulo: Nankin, Edusp, 2014. p. 115-125.

HEILBRUNN, Benoît. A logomarca. Tradução de Paulo Neves. 1. reimp. São Leopoldo, RS: Editora Unisinos, 2004.

OLIVEIRA, Ana Claudia Mei Alves de. A leitura do jornal como experiência sensível. Revista ANPOLL, n. 21, p. 165-200, 2006.

PEÓN, Maria Luísa. Sistemas de identidade visual. 4. ed. Rio de Janeiro: 2AB, 2009.

SEMPRINI, Andrea. A marca pós-moderna: poder e fragilidade da marca na sociedade contemporânea. 2. ed. Tradução de Elisabeth Leone. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2010.

Published

08-05-2019

How to Cite

BOGO, M. B. Design of arts journals. Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 57–66, 2019. DOI: 10.36025/arj.v5i1.17194. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/17194. Acesso em: 22 nov. 2024.