Self-pedagogy: poetic of learning in the ritual theater

Authors

  • Karyne Dias Coutinho Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
  • Robson Haderchpek Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

DOI:

https://doi.org/10.36025/arj.v6i1.17381

Keywords:

Performing arts, Ritual theater, Improvisation, Self-pedagogy, Poetics of learning

Abstract

Weaving multidisciplinary connections between art, philosophy and education, the two central questions that inspire this work are: What forms of learning can be experienced in the ritual theater? How can the improvisational character of ritual play make us talk about poetics of learning that flow through experience? These questions are part of the context of an artistic residency developed in Mexico, from which we propose in this text an elaboration around the idea of self-pedagogy, which was designed in the improvisation practices carried out in the creation labs of this experience. Understood as a poetic of learning characteristic of the Arkhétypos Theater Group, the idea of self-pedagogy emerged amidst the construction of the meetings dramaturgy, instigating a certain kind of experimentation that is made of itself in the relationship established with others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karyne Dias Coutinho, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

PhD in Education from the Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) and currently performs postdoctoral research at the Institute of Arts of the Universidade Estadual Paulista (UNESP), at the Performative and Pedagogical Group. She is a researcher and professor at the Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), where she teaches in the Theater Course of the Department of Arts (DEART) and acts in the Postgraduate Program in Performing Arts (PPGARC) and in Education (PPGED). Coordinator of the Poetics of Learning Group, about connections between art and education. E-mail: kdiascoutinho@gmail.com.

Robson Haderchpek, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Robson Carlos Haderchpek, PhD in Arts from the State University of Campinas (UNICAMP). He has done post-doctoral research at the University of Music and Performing Arts in Vienna, Austria (2015). He is an actor, director, researcher and associate professor at the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN), where he teaches in Theater Course and acts in the Postgraduate Program in Performing Arts (PPGARC), Department of Arts (DEART). He was president of ABRACE - Brazilian Association of Research and Post-Graduation in Performing Arts (Management 2017-2018) and joined the UFRN Culture Plan Committee in 2015 coordinating the Program "UFRN Cultural Circuit". He is a member of the Research Groups: CIRANDAR, NACE and ÍMAN, and director of the Arkhétypos Theater Group. E-mail: rob_hader@yahoo.com.br.

References

BROOK, Peter. A porta aberta: reflexões sobre a interpretação e o teatro. 3ª ed. Rio de Janeiro, Civilização Brasileira, 2002.

CHACRA, Sandra. Natureza e sentido da improvisação teatral. São Paulo: Perspectiva, 2010.

COUTINHO, Karyne Dias. Por uma didática da improvisação. Em Aberto, Brasília, v. 31, n. 101, p. 121-132, jan./abr., 2018a.

COUTINHO, Karyne Dias. Poéticas do aprender: conexões entre arte, filosofia e educação. Projeto de Pesquisa 2018/2019. Pró-Reitoria de Pesquisa, Universidade Federal do Rio Grande do Norte – PROPESQ/UFRN, Natal/RN, 2018b.

FERRARO, Giuseppe. A escola dos sentimentos: da alfabetização das emoções à educação afetiva. Rio de Janeiro: NEFI, 2018.

FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade III: o cuidado de si. 5. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2018.

GROTOWSKI, Jerzy. Por um teatro pobre. Brasília: Teatro Caleidoscópio & Editora Dulcina, 2011.

HADERCHPEK, Robson Carlos. O jogo ritual e as pedagogias do sul: práticas pedagógicas para a descolonização do ensino do teatro. Moringa: Artes do Espetáculo. Revista do Departamento de Artes Cênicas, UFPB, João Pessoa, 2018, p. 55-65.

HADERCHPEK, Robson Carlos. A Dramaturgia dos encontros e o jogo ritual: Revoada e a conferência dos pássaros. Revista Encontro Teatro, Grupo Sonhus Teatro Ritual, Goiânia, v.2, n. 3, p. 38-58, julho 2016.

HADERCHPEK, Robson Carlos; VARGAS, Rocío del Carmen Tisnado. O sul corpóreo e a poética dos elementos: práticas para a descolonização do imaginário. ILINX: Revista do Lume – Núcleo Interdisciplinar de Pesquisas Teatrais. Campinas: Unicamp, 2017, p.77-87.

HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 2010.

KOHAN, Walter Omar. A infância da educação: o conceito devir-criança. In: KOHAN, Walter Omar (org.). Lugares da infância: filosofia. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.

KOUDELLA, Ingrid. Introdução à edição brasileira. In: SPOLIN, Viola. Improvisação para o teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.

MEDEIROS, Paula Laís Araújo de. As histórias de pescador e a arte do encontro. In: HADERCHPEK, Robson Carlos (org.). Arkhétypos Grupo de Teatro: encontros e atravessamentos. Natal: Fortunella Casa Editrice, 2017.

PUPO, Maria Lúcia de Souza Barros. Para desembaraçar os fios. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 30, n. 2, p. 217-228, jul./dez. 2005.

RYNGAERT, Jean-Pierre. Jogar, representar: práticas dramáticas e formação. São Paulo: Cosac Naify, 2008.

ROLNIK, Suely. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. Aula aberta na Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde PUC-SP, Curso de Psicologia, Disciplina Introdução à Esquizoanálise. 30 out. 2018 (Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Ch6Lls5x-Sg. Acesso em: 14 abr. 2019).

SANTOS, Inaicyra Falcão dos. Dança e Pluralidade Cultural: Corpo e Ancestralidade. Múltiplas Leituras, São Paulo, v. 2, n. 1., p. 31-38, 2009. Universidade Metodista de São Paulo.

SPOLIN, Viola. Improvisação para o teatro. 6. ed. São Paulo: Perspectiva, 2015.

VALÉRY, Paul. Lições de poética. Belo Horizonte: Âyiné, 2018.

Published

12-12-2019

How to Cite

COUTINHO, K. D.; HADERCHPEK, R. Self-pedagogy: poetic of learning in the ritual theater. Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 6, n. 1, 2019. DOI: 10.36025/arj.v6i1.17381. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/17381. Acesso em: 5 jul. 2024.