Scientific associations as agents in a field of forces: thinking strategies for the area of Art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36025/arj.v6i1.17414

Keywords:

Music, ABEM, Scientific associations, Scientific field, Field of force

Abstract

This paper, originally presented at the roundtable “National associations: Connections between association, formation, and educational policies” that took place at XXVIII Confaeb, discusses the role and importance of scientific associations. It is proposed to understand the scientific associations, especially the Brazilian Arts associations, as agents in a field of forces: the scientific field. Thus, associations are understood as agents capable of engendering strategies aimed at changing the orthodoxy of the scientific field. It is defended the union of the efforts of the associations of the area of ??Art for collective actions in favor of public policies that respect the artistic languages ??as essential knowledge for the democratic formation of the Brazilians. This requires internal and external evaluations, fine-tuning speeches and structuring joint actions especially, but not exclusively, with the Ministry of Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcus Vinícius Medeiros Pereira, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

Bachelor in Music / Piano by the Federal University of Minas Gerais (2005), Master in Music at the Federal University of Minas Gerais (2007) and PhD in Education at the Federal University of Mato Grosso do Sul (2012). He is currently adjunct professor at the Federal University of Juiz de Fora, where is the director of the Pro-Music Cultural Center. Acts as permanent teacher of the Doctoral and Master’s Program in Education of the Faculty of Education - UFJF; and collaborating professor of the UnB Music in Context Masters Program. He is the actual president of the Brazilian Association of Music Education. Has experience in Arts, focusing on Music Education, acting on the following subjects: curriculum, sociology of music education, and school music education. In the field of musicology and musical performance, his research interests are Brazilian art song, and piano-related studies.

References

BOURDIEU, P. O campo científico. In: ORTIZ, R. (org.) Pierre Bourdieu: sociologia. São Paulo: Ática, 1983.

BOURDIEU, P. Questões de Sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983b.

BOURDIEU, P. A economia das trocas simbólicas. 2a ed. São Paulo: Perspectiva: 1987.

BRACHT, Valter. 30 anos do CBCE: Os desafios para uma associação científica. Rev. Bras. Cienc. Esporte, Campinas, v. 30, n. 3, p. 31-44, maio 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017a. Disponível em: < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/06/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 10 out. 2018.

BIANCHETTI, Lucídio. 30 anos do Colégio Brasileiro das Ciências do Esporte: os desafios para uma associação científica e os dilemas dos intelectuais institucionalizados. Rev. Bras. Cienc. Esporte, Campinas, v. 30, n. 3, p. 13-30, maio 2009.

DEL-BEN, Luciana. A produção de conhecimento em educação musical: uma perspectiva sobre o Brasil. In: QUEIROZ, Luis Ricado Silva; OLIVEIRA, Mário André Wanderlei; MENDES, Jean Joubert Freitas (Orgs.). Educação Musical na América latina: singularidades, diálogos e interações. UFRN, Natal, 2019. No prelo.

DELICADO, Ana; JUNQUEIRA, Luís; REGO, Raquel; CONCEIÇÃO, Cristina; PEREIRA, Inês. Associações científicas portuguesas: mapeamento e caracterização. Fórum Sociológico [Online], 21, p. 97 – 107, 2011.

DELICADO, Ana; RÊGO, Raquel; JUNQUEIRA, Luís. Associações Científicas: uma proposta de tipologia. Sociologia On line, n. 7, pp. 7-32, 2014.

GRAMSCI, Antonio. La Città Futura (1917-1918), (Sergio Caprioglio, org.). Torino: Einaudi Editore, 1982.

GRAMSCI, Antonio. Os indiferentes. In: CAVALCÂNTI, Pedro Celso Uchôa (Org. e Trad.) Convite à leitura de Gramsci. Rio de Janeiro: Achiamé, 1985. Disponível em: https://www.marxists.org/portugues/gramsci/1917/02/11.htm Acesso em 10 de outubro de 2018.

NOGUEIRA, Ilza. Seminário de avaliação da área de música: um esforço pela efetividade e otimização do fomento à música. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA, 9., Rio de Janeiro, 1996. Anais… Rio de Janeiro: Anppom, 1996a. p. 39-44.

NOGUEIRA, Ilza. O modelo atual da educação musical no Brasil: um drama em três atos incongruentes. Fundamentos da Educação Musical, n. 3, p. 5-21, jun. 1996b. (Série Fundamentos 3).

PEREIRA, Marcus V. M. Música, Currículo e Educação do Campo: Uma análise de livros didáticos de Arte aprovados no PNLD Campo 2016. Intermeio, Campo Grande, v. 23, n. 45, jan.jun 2017.

RODRIGUES, Meghie. O progresso da ciência é língua universal de associações pelo mundo. Cienc. Cult., São Paulo, v. 70, n. 3, p. 22-24, Julho 2018. Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252018000300007&lng=en&nrm=iso. Acessado em 14 Fev. 2019. http://dx.doi.org/10.21800/2317-66602018000300007.

SANTOS, Daniel da Silva dos; PEREIRA, Marcus Vinícius Medeiros. “Por toda PArte”: um estudo do currículo apresentado aos professores de Arte do Ensino Médio. Semana de Educação Musical, VII; Colóquio de Pesquisa em Educação Musical das Vertentes, I; Seminário Música na Escola – PIBID/UFSJ, I. Anais... São João Del Rei: UFSJ, 2017, p. 1 – 11.

SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

WATERS, L. Inimigos da esperança. Publicar, perecer e o eclipse da erudição. São Paulo: Editora Unesp, 2006.

WITTER, Geraldina. Importância das sociedades/associações científicas: desenvolvimento da ciência e formação do profissional-pesquisador. Boletim de Psicologia, v. LVII, n. 126, p. 1 – 14, 2007.

Published

16-06-2019

How to Cite

PEREIRA, M. V. M. Scientific associations as agents in a field of forces: thinking strategies for the area of Art. Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 6, n. 1, 2019. DOI: 10.36025/arj.v6i1.17414. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/17414. Acesso em: 5 jul. 2024.