Feminist theatres, a plural noun: work-of-memory on the narratives of feminism in the Brazilian theatre

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36025/arj.v6i1.17416

Keywords:

Feminist a(r)tivism, Theatre and feminism, Brazilian feminist theatre, Work-of-memory, Frigga Haug

Abstract

In this essay, we propose the reconstruction of the meeting between Amelinha Teles, Cláudia Schapira and Fernanda Azevedo, promoted by the SESC Belenzinho and held in the heart of the celebrations of March 8, 2016. The memory is used as a method, drawing on the work of the German sociologist Frigga Haug (1992, 1996), in his considerations on the detective work that takes as a starting point the real experience of the people in the world and the Marxist theory of the examination of the material conditions discursively evoked by the women. In this way, we observe the practices of gender in the Brazilian theater area in a broad context, in which identity politics, social roles, feminisms and theatrical creation and production modalities take place in a historical arch of about 50 years. The recapture of 2016, therefore, makes use of the work-of-memory method in order to apply it to the examination of the social construction of gender in the theatre, as well as to invite the revision of this process, but in 2018, from the analysis itself, to the historical structures here discussed, in their contradictions that make them mobile and changeable.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lúcia Regina Vieira Romano, Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquista Filho (UNESP)

Bachelor of Theatre Theory from School of Communications and Arts-ECA/USP (1991), Master in Communication and Semiotics from the Pontifical Catholic University of São Paulo - PUC/SP (in 2002, under the guidance of Prof. Dr. Helena Katz) and PhD from ECA/USP (in 2009, under the guidance of Prof. Dr. Jacó Guinsburg), has experience in Performing Arts and Dance, with an emphasis on theatrical interpretation, performance, corporeality, gender performativity, theatre and feminism and creative processes. Professor at the Institute of Arts at Paulista State University “Júlio de Mesquita Filho". Founding actress of the theatrical groups Barca de Dionisos and Teatro da Vertigem, she is currently an actress and producer at Cia Livre de Teatro.

References

BESKOW, Daniela Alvares. O discurso das mulheres na cena paulistana de 2015-2016: uma proposta feminista de análise de espetáculos. (Mestrado). Dissertação apresentada para a banca de defesa de Mestrado em Artes no Programa de Mestrado em Artes – Teatro, São Paulo: Unesp, 2017.

CANCIONERO. Dilemma, un espectáculo diferente. In: Cancionero. 05 de Janeiro de 2006. Disponível em: https://cancionero.net/dilemma-un-espectaculo-diferente/. Acesso em: 24 Set. 2018.

CARTER, Erica. Translator Foreword. In: HAUG, Frigga (org.). Female Sexualization: A collective work of memory. Trans. by Erica Carter. London, New York: Verso, 1999. p. 11-19.

CIA KIWI. Dossiê Carne. 2015. Disponível em: http://www.kiwiciadeteatro.com.br/wp-content/uploads/2017/04/Dossie_Carne_2015.pdf. Acesso em 24 Set. 2018.

COMISSÃO DA VERDADE – SP. Cap. III – As ações judiciais das Famílias Teles e Merlino/ Parte III – Ações de resistência e medidas de justiça e transição/ Tomo I – Recomendações gerais e recomendações temáticas. In: Relatório da Comissão de Verdade do Estado de São Paulo “Rubens Paiva". São Paulo: Plataforma Verdade Aberta. Disponível em: http://comissaodaverdade.al.sp.gov.br/relatorio/tomo-i/parte-iii-cap3.html. Acesso em: 24 Set. 2018.

CRUZ, Bianca Bogianni. A relação entre teatro e expectação numa proposição feminista: os casos de duas peças exclusivas para mulheres no Brasil. (Mestrado). Dissertação apresentada para a banca de defesa de Mestrado em Artes no Programa de Mestrado em Artes – Teatro, São Paulo: Unesp, 2018.

DOLAN, Jill. Presence and Desire: essays on gender, sexuality, performances. Michigan: University of Michigan Press, 1993.

GARCIA, Lauro Lisboa. Assunto proibido. In: Revista Época Online. Coluna Mente Aberta, 13 de dezembro de 2010. Disponível em: http://revistaepoca.globo.com/Revista/Epoca/0,,EMI156994-15220,00-ASSUNTO+PROIBIDO.html. Acesso em: 25 set. 2018.

GOODMAN, Lizbeth. Contemporary Feminist Theatre – to each her own. London, New York: Routledge, 2005.

GUIRRA, Rafael. Regina Braga em Um Porto para Elizabeth Bishop. In: Blog Recanto Adormecido. 5 dezembro, 2011. Disponível em: http://recantoadormecido.com.br/2011/12/05/regina-braga-em-um-porto-para-elizabeth-bishop. Acesso em: 24 Set. 2018.

HAUG, Frigga. Beyond female masochism: memory work and politics. Translated by Rod-ney Livingstone. London, New York: Verso, 1992.

HAUG, Frigga (org.). Female Sexualization: A collective work of memory.Trans. by Erica Carter. London, New York: Verso, 1999.

MARQUES, Maurício Cundari. Teatro traz reflexão sobre o aborto. In: Semanário.com.br. Disponível em: http://www.semanario.com.br/noticia/2014/10/teatro-traz-reflexao-sobre-o-aborto/10800. Acesso em: 24 Ago. 2018.

MELO, Dayana. Roteiro da Peça de Teatro: Gravidez na Adolescência. In: Blog Dayana Melo. 10 de junho de 2011. Disponível em: http://dpachecomelo.blogspot.com/2011/06/peca-de-teatro-gravidez-na-adolescencia.html. Acesso em: 24 Ago. 2018.

MOREIRA, Andrea. Navegações estéticas – atriz Fernanda Azevedo. In: Vimeo. Disponível em: https://vimeo.com/263150786. Acesso em: 08 Mar 2019.

MOTA, Keli Rocha Silva. Feminismo contemporâneo: como ativistas de São Paulo compreendem uma terceira onda do movimento no país. Revista Extraprensa: Cultura e Comunicação na América Latina, 11 (1). São Paulo: USP, 2017. p. 108-127. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/extraprensa/article/view/139729. Acesso em: 01 Mar 2019.

MORENO, Newton. A máscara alegre: contribuições da cena gay para o teatro brasileiro. In: Revista Sala Preta. v. 2, 2002. São Paulo: ECA/ USP, 2002. p. 310-317. Disponível em: www.revistas.usp.br/salapreta/article/viewFile/57108/60096+&cd=12&hl=pt-BR&ct=clnk&gl=br. Acesso em: 24 Set. 2018.

NATARELLI, Natália. Morro como um país: "a arte deve responder ao perigo de uma época”. In: Carta Maior – O Portal da esquerda. 31 de Março de 2014. s.n. Disponível em: https://www.cartamaior.com.br/?/Editoria/Arte/Morro-como-um-pais-a-arte-deve-responder-ao-perigo-de-uma-epoca-/39/30621. Acesso em 24 Set. 2018.

NEPOMUCENO, Tamires. A difícil escolha. In: Site Teatro Cristão. s.d. Disponível em: http://teatrocristao.net/texto/a_dificil_escolha. Acesso em: 24 Ago. 2018.

OLIVEIRA, Samir. Amelinha Teles e a incansável luta contra o machismo: dos anos 1960 aos dias de hoje. In: Sul 21. 25 de novembro de 2013. s.n. Disponível em: https://www.sul21.com.br/ultimas-noticias/politica/2013/11/amelinha-teles-e-incansavel-luta-contra-o-machismo-dos-anos-1960-aos-dias-de-hoje/. Acesso em: 25 ago. 2018.

PAIVA, Marcelo Rubens. Vange Leonel estréia peça sobre lésbicas dos anos 20. In: Jornal Folha de São Paulo Online. Ilustrada. São Paulo, terça-feira, 20 de junho de 2000. s.n. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/ilustrad/fq2006200007.htm http://meusolsticio.blogspot.com/2009/01/sereias-da-rive-gauche.html. Acesso em: 24 de Set. 2018.

PROGRAMA PERFIL. Espetáculo Confissões de Adolescentes em Angra dos Reis. In: Programa Perfil. 10 de Dezembro de 2009. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=fpzECSog6vE. Acesso em: 24 Set. 2018.

ROCHA, Bruna e AZEVEDO, Isabelle. Nem presentes, nem congratulações: 8 de março é dia de luta! In: Marcha Mundial das Mulheres. 11 de Março de 2014. Disponível: https://marchamulheres.wordpress.com/2014/03/11/veja-como-foram-as-mobilizacoes-da-mmm-neste-8feminista-por-todo-o-brasil/. Acesso em: 24 Set. 2018.

ROCHA, Daniela. "Violeta Vita" disseca ardente paixão feminina. In: Jornal Folha de São Paulo Online. Ilustrada. São Paulo, quinta-feira, 14 de setembro de 1995. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/1995/9/14/ilustrada/18.html. Acesso em 24 Set. 2018.

SCHAPIRA, Cláudia. A dramaturgia e a encenação em Orfeu Mestiço. In: Revista Sala Preta, v. 12 n.1. Dossiê Espetáculo, São Paulo: ECA/ USP, 2012. p. 181-193. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57560/60614. Acesso em 28 Set. 2018.

SCHAPIRA, Claudia. Memória Impressas – Caderno de Trabalho. 2015. São Paulo: CCSP. Disponível em: http://centrocultural.sp.gov.br/site/wp-content/uploads/2014/05/MEMORIAS_IMPRESSAS.pdf. Acesso em 28 set. 2018.

TELES, Maria Amélia de Almeida. A construção da memória e da verdade numa perspectiva de gênero. Revista Direito GV, v. 11, n. 2, Dec. 2015, São Paulo: GV, 2015. p. 505-522. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-24322015000200505&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 10 Mar. 2019.

ZIRBEL, Ilze. Estudos de gênero e estudos feministas no Brasil: um debate. (Mestrado). Dissertação apresentada ao Programa de PósGraduação em Sociologia Política da Universidade Federal de Santa Catarina, para a obtenção do título de Mestre em Sociologia Política. Joinville: UFSC, 2007. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/90380/241321.pdf?sequence. Acesso em: 25 Set 2018.

Published

18-11-2019

How to Cite

ROMANO, L. R. V. Feminist theatres, a plural noun: work-of-memory on the narratives of feminism in the Brazilian theatre. Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 6, n. 1, 2019. DOI: 10.36025/arj.v6i1.17416. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/17416. Acesso em: 5 jul. 2024.