Other Cassandras and the dangerous classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36025/arj.v6i1.17418

Keywords:

Teather, Feminism, Performance, Fascism, Imaginary, Activism

Abstract

This text corresponds to the speech on the theme table “Feminist Voices”, held at the X Congress of ABRACE, Natal, 2018. Starting from Cassandra's myth, whose prophesies no one listened, mentioned in many classic tragedies, the text unfolds associations with the imaginary of the feminine in the contemporary, seeking to highlight the connection between this and violence against women. In a broader sense and with reference to the field of the performing arts, the link between patriarchy, capitalism and fascism is pointed out, emphasizing the revolutionary importance of feminisms. The text is woven with images of urban interventions under my guidance "Women for Sale" (Collective Carochinha, 2018), from the performative program "The Advantages of Being a Woman", by PhD student Elisa Abraão, (PPG Artes da Cena, UNICAMP, 2018) and the perfo-conference "Mujeres Violentas", directed by Claudia Echenique, with the Boa Companhia (2011/2018).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Verônica Fabrini Machado de Almeida, Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)

Master in Arts (UNICAMP, 1996), PhD in Performing Arts (ECA, USP, 2000), Post-Doctorate in Theater and Philosophy (University of Lisbon, 2006). Professor at the Performing Arts Department at Unicamp, researcher at PPGAC / Performing Arts, UNICAMP, director of Boa Companhia, Campinas, São Paulo.

References

BARRANCO CASTILLO, Enriqueta; GIRÓN IRUESTE, Fernando. Aspectos Teosóficos del Teatro de Agustina González López y Ramón María del Valle-Inclán. Ferrolanálises: revista de pensamiento y cultura, n.25, [2010], p. 130-139. Disponível em http://www.clubdeprensadeferrol.com/pdf/FA25_17.pdf. Acesso em: 7 set. 2018.

ESQUILO. Agamemnon. Tradução Trajano Vieira. São Paulo, Perspectiva, 2007.

EURÍPEDES. Duas Tragédias Gregas – Hecuba e Troianas. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

FABIÃO, E. Programa performativo: o corpo-em-experiência. ILINX Revista do LUME, n.4, dezembro de 2013.

FABRINI, Veronica; ECHENIQUE, Claudia. La presencia de las Fúrias en mujeres violentas. Seminário Internacional Fazendo Gênero 11 & 13th Women’s Worlds Congress (Anais Eletrônicos), Florianópolis, 2017. Disponível em: http://www.wwc2017.eventos.dype.com.br/resources/anais/1499447369_ARQUIVO_LAPRESENCIADELASFURIASVERSAOFINAL.pdf

FEDERICI, Silvia. Calibã e as Bruxas. São Paulo: Editora Elefante, 2017.

FRANÇA, Thais; PADILLA, Beatriz. Epistemologias feministas e mobilidade científica: contribuições para o debate, Configurações [Online], n.12, 2013, disponibilizado em 08/10/2014. DOI: 10.4000/configuracoes.2203. Disponível em: <http://configuracoes.revues.org/2203>. Acesso em 31 ago. 2018.

GIBSON, Ian. O assassinato de García Lorca. Porto Alegre: LPM, 1981.

GRAVES, Robert. Mitos Gregos. São Paulo: Madras, 2004.

HARAWAY, Donna (1988). Situated knowledges: The science question in feminism and the privilege of partial perspective. Feminist Studies 14(3): 575-599.

KOSAK, Mirian Maria; PEREIRA, Deivdy Borges; INÁCIO, Adriele Andreia. Gaslighting e mansplaining: As formas da violência psicológica. V Simpósio Gênero e Políticas Públicas, Universidade Estadual de Londrina, 2018. Disponível em http://www.uel.br/eventos/gpp/pages/arquivos/VSGPP-%20GT3-%20Mirian%20Maria%20Kosak%20Deivdy%20Borges%20Pereira%20e%20Adriele%20Andreia%20Inacio.pdf . Acesso em: 31 jan. 2019.

LUGONES, María. Rumo a um feminismo descolonial. Estudos Feministas. v.22, n.3, 2014. p. 935-952. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/36755/28577. Acesso em: 20 ago.2018

NIEVA DE LA PAZ, Pilar. Autoras Dramaticas Españolas entre 1918 y 1936, Teatro y Representación. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Instituto de Filosofia, 1993.

RAGO, Margaret. Epistemologia Feminista, Gênero e História. In: PEDRO, Joana Maria; GROSSI, Miriam Pillar (orgs.). Masculino, Feminino, Plural. Florianópolis: Editora das Mulheres, 1998. p. 21-42.

SOARES, Luiz Eduardo. A barbárie está autorizada. O horror saiu do armário. Sul21, 06 out. 2018. Disponível em: https://www.sul21.com.br/opiniaopublica/2018/10/a-barbarie-esta-autorizada-o-horror-saiu-do-armario-por-luiz-eduardo-soares/. Acesso em: 9 out. 2018.

VINAGRE PEREIRA, Sandra. Cassandra: a voz de uma ideologia. 2013. 146 p. Dissertação (Mestrado em Estudos Clássicos). Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa, Lisboa, 2013.

Published

26-10-2019

How to Cite

ALMEIDA, V. F. M. de. Other Cassandras and the dangerous classes. Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 6, n. 1, 2019. DOI: 10.36025/arj.v6i1.17418. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/17418. Acesso em: 5 jul. 2024.