Art and society in Theodor Adorno's "Aesthetic Theory"

Authors

  • Francisco Fianco Universidade de Passo Fundo

DOI:

https://doi.org/10.36025/arj.v7i1.17844

Keywords:

art, society, Aesthetic Theory, Theodor Adorno, contemporary art

Abstract

The main theme of this text is the relations between art and society as woven by Adorno in Aesthetic Theory, giving special emphasis, among others, to the concepts of disartification of art, truth content, authentic art and dissonance. To fulfill this purpose, we shall use the text of Adorno already mentioned, as well as other texts by the same author on specific issues and the support of scholars such as Rodrigo Duarte, Marc Jimenez and Marcia Tiburi, among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisco Fianco, Universidade de Passo Fundo

Graduation in Full Degree in Philosophy (2002) and Master in Philosophy (2004) from the University of Vale do Rio dos Sinos.  Has experience in the area of ??Philosophy, with emphasis on Aesthetics and Philosophy of Art, having developed a master's dissertation on Walter Benjamin (2004) under the guidance of Profa.  Dr. Márcia Tiburi from the University of Vale do Rio dos Sinos, and a doctoral thesis on Nietzsche and the Frankfurt School (2008) under the guidance of Prof.  Dr. Rodrigo Duarte from the Federal University of Minas Gerais.  He is currently Professor of the Postgraduate Program in Letters, of the Philosophy Course and of the Ethics and Knowledge Area at the University of Passo Fundo, RS, Brazil.

References

ADORNO, Theodor W. A arte é alegre? In: OLIVEIRA, Newton Ramos de; ZUIN, Antônio Álvaro Soares; PUCCI, Bruno (orgs.). Teoria Crítica, Estética e Educação. Campinas, SP: Autores Associados; São Paulo: Editora Unimep, 2001, p. 11-18.

ADORNO, Theodor W. A Crítica da Cultura da Sociedade. In: ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max; MARCUSE, Herbert. Cultura e Sociedade. Lisboa: Presença, 1970, p. 7-43.

ADORNO, Theodor W. Filosofia da Nova Música. [Philosophie der Neuen Musik.] São Paulo: Perspectiva, 1974.

ADORNO, Theodor W. Minima Moralia: Reflexões a partir da vida danificada. Tradução de Luiz Eduardo Bica. São Paulo: Ática, 1992.

ADORNO, Theodor W. Notas marginais sobre teoria e práxis. In: Palavras e Sinais: Modelos Críticos 2. [Stichwörthe: Kritische Modelle 2] Tradução de Maria Helena Ruschel, supervisão de Álvaro Valls. Petrópolis: Vozes, 1995b, p. 202-229.

ADORNO, Theodor W. Observações sobre o pensamento filosófico. In: Palavras e Sinais: Modelos Críticos 2. [Stichwörthe: Kritische Modelle 2] Tradução de Maria Helena Ruschel, supervisão de Álvaro Valls. Petrópolis: Vozes, 1995a, p. 15-36.

ADORNO, Theodor W. Teoria Estética. [Ästhethische Theorie.] Tradução de Artur Morão. São Paulo: Martins Fontes, 1982.

DUARTE, Rodrigo. A desartificação da arte segundo Adorno: antecedentes e ressonâncias. In: Artefilosofia: Filosofia, Arte, Música. Ouro Preto: UFOP; Belo Horizonte: Tessitura, 2007, p. 19-35.

DUARTE, Rodrigo. O tema do fim da arte na estética contemporânea, In: PESSOA, Fernando (org.). Arte no Pensamento Contemporâneo, p. 377-414. Seminários Internacionais: Museu Vale do Rio Doce, 2006.

DUARTE, Rodrigo. Teoria Crítica da Indústria Cultural. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

JIMENEZ, Marc. O que é estética? [Qu’est-ce que l’esthétique] Tradução de Fúlvia M. L. Moretto. Revisão Técnica de Álvaro L. M. Valls. São Leopoldo: Editora Unisinos, 1999.

JIMENEZ, Marc. Para ler Adorno. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1977.

TIBURI, Márcia. Uma outra história da Razão e outros ensaios. São Leopoldo: UNISINOS, 2003.

Published

30-05-2020

How to Cite

FIANCO, F. Art and society in Theodor Adorno’s "Aesthetic Theory". Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 7, n. 1, 2020. DOI: 10.36025/arj.v7i1.17844. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/17844. Acesso em: 3 jul. 2024.