Judging by the image: authoritarian state and the hunting of otherness

Authors

  • Ana Emília da Costa Silva Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.36025/arj.v5i2.17857

Keywords:

alterity, body, photography

Abstract

The Leviathan-state, severe and cruel, is a key concept for thinking about the representations of the collective body. Added to this image are the issues in relation to belonging and punishment and the strategies of survival of the socially excluded. This article presents a cartography of documentary photography, an essential tool for the fictionalization of violence. Scientific research, official documents and portraits appropriated by artists and theorists are revisited with an counterhegemonic vision, illuminated by the theories of Diana Taylor, Gadra Kilomba and Jota Mombaça.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Emília da Costa Silva, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

PhD in Contemporary Art and Culture at Universidade do Estado do Rio de Janeiro, UERJ (2019), and master in  Art and Contemporary Culture from the same institution (2014). Specialist in History of Art and Architecture in Brazil by PUC-RJ (2014). Bachelor in Social Sciences by UFJF (2009) and graduated in Anthropology from the same institution (2011). She is a researcher in the area of visual culture, with experience in curation and critic of art. Photography, contemporary art, memory politics and art-politics are themes of his latest investigations.

References

AGAMBEN, G. A comunidade que vem. Lisboa: ED. Presença. 1993.

________. O uso dos corpos: Homo Sacer, IV, 2. Boitempo: São Paulo 2017.

________. Por uma ontologia política do gesto. In: Giardino di studi filosofici. Macerata: Quodlibet, 2018. Tradução de Vinícius N. Honesko. Disponível em: http://flanagens.blogspot.com.br/2018/03/para-uma-ontologia-e-uma-politica-do.html. Acesso em: 15 mar. 2018.

ALMENA, M. C. C. Ficción y fotografia en el siglo XIX: tres usos de la ficción en la fotografía decimonónica. IV Congreso Internacional de IV Congreso Internacional de Historia de la Fotografía. Zarautz: Photomuseum. 2009. Disponível em:

http://eprints.ucm.es/14469/1/Ficci%C3%B3n_y_fotograf%C3%ADa_en_el_siglo_XIX.pdf. Acesso em: 20 jan. 2018.

ANDERSON, B. R. Comunidades imaginadas: reflexões sobre a origem e a difusão do nacionalismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

ARAGÃO, J. A onda de linchamentos no Brasil, o fenômeno copycat e o esvaziamento das normas. 2014. Disponível em: http://jus.com.br/artigos/28268/a-onda-de-linchamentos-no-brasil-o-fenomeno-copycat-e-o-esvaziamento-das-normas. Acesso em: 13 maio 2016.

BARTHES, R. A câmara clara. Rio de Janeiro, Nova Fronteira, 1984.

________. Mitologias. Tradução de Rita Buongermino e Pedro Souza. 11. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

BATAILLE, G. Figure humaine. Documents, n. 4, p. 201, 1929.

BATCHEN, G. Arder en deseos: la concepción de la fotografia. Barcelona: Fotográfica, 2004.

BENJAMIN, W. Rua de mão única. In: BENJAMIN, W. Obras escolhidas, v.2. São Paulo: Brasiliense, 1987.

BERTING, J. Identités collectives et images de l'autre: les pièges de la pensée collectiviste. Hermès, Paris, n. 30, p. 41-58, 2001. Disponível em: http://documents.irevues.inist.fr/handle/2042/14516. Acesso em: 30 out. 2009.

BÍBLIA. A.T e N.T. Português. Bíblia sagrada. Tradução de João Ferreira Almeida. Rio de Janeiro: King Cross Publicações, 2008.

CARVALHO, J. M. Cidadania no Brasil: o longo caminho. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.

COTTON, C. A fotografia como arte contemporânea (Maria Silva Mourão Netto e Marcela Brandão Cipola). 2. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013.

DEBORD, G. A sociedade do espetáculo. São Paulo: Coletivo Periferia, 2003.

DIDI-HUBERMAN, G. O que vemos, o que nos olha. Tradução de Paulo Neves. São Paulo: Editora 34, 1998.

________. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Wargurg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

________. A semelhança informe: ou o gaio prazer visual segundo Georges Bataille. Tradução de Caio Meira e Fernando Schieb. 1. ed. Rio de Janeiro: Contraponto, 2015.

DUBOIS, P. O ato fotográfico. Campinas: Papirus, 1993.

EWING, W. A. The body: photoworks of the human body. London: Thames & Hudson, 1994.

FABRIS, A. Atestados de presença: a fotografia como instrumento científico. Revista Locus, v. 8, n. 1. p. 29-40, 2002.

FANON, F. Os condenados da terra [1961]. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2005.

FLUSSER, V. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.

GERALDO, S. C. O corpo negro e as marcas da violência colonial. Campinas: XXXVI Colóquio do Comitê Brasileiro de História da Arte, Anais, 2016.

GUIMARÃES. C. Fotografia subjetiva, abertura ao contemporâneo. Arte & ensaios, n. 22, p. 34-41, 2011.

HARDT, M.; NEGRI, A. Multidão. Rio de Janeiro: Record, 2005b.

HOBBES, T. Leviatã: matéria, forma e poder de um estado eclesiástico e civil. Os Pensadores. 3. ed. Tradução de João Paulo Monteiro e Maria Beatriz Nizza da Silva. São Paulo: Abril Cultural, 1983.

HOFBAUER, A. Branqueamento e democracia racial: sobre as entranhas do racismo no Brasil. Marília: UNESP, 2011. Disponível em:

<https://andreashofbauer.files.wordpress.com/2011/08/branqueamento-e-democracia-

racial_finalc3adssima_2011.pdf>. Acesso em: 20 set. 2016.

KILOMBA, G. The mask. Plantation memories: episodes of everyday racism. Münster, Unrast Verlag, 2, Auflage, 2010.

MOMBAÇA, J. Rumo a uma redistribuição desobediente de gênero e anticolonial da violência. Cadernos do grupo de pesquisa Oficina de Imaginação Política. Publicação comissionada pela 32ª Bienal de São Paulo. São Paulo: Incerteza Viva, 2016.

RANCIÈRE, J. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: EXO/34, 2010.

ROUILLÉ, A. A fotografia: entre o documento e a arte contemporânea. São Paulo: Senac, 2005.

ROSSI, J. P. August Sander e homens do século XX: a realidade construída. 2009. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Universidade de São Paulo, 2009. Disponível em: https://dobrasvisuais.files.wordpress.com/2010/03/august-sander-e-homens-do-sc3a9culo-xx.pdf. Acesso em: 15 dez. 2016.

SELIGMANN-SILVA, M. Fotografia como arte do trauma e imagem-ação: jogo de espectros na fotografia de desaparecidos das ditaduras na América Latina. Temas em Psicologia, v. 17, p. 311-328, 2009. Dossiê "Psicologia, violência e o debate entre saberes". Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/tp/v17n2/v17n2a04.pdf. Acesso em: 3 jun. 2015.

SMITH, A. A riqueza das nações. Rio de Janeiro: Abril Cultural, 1982.

TAYLOR, D. O arquivo e o repertório: performance e memória cultural nas Américas. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2011.

TAYLOR, D.; FUERTES, M. A. (Org.). Estudios avanzados de performance. Tradução de Ricardo Rubio, Alcira Bixio, Ma. Antonieta Cancino, Silvia Peláez. México: FCE, Instituto Hemisférico de Performance y Política, Tisch School of the Arts, New York University, 2011.

SITES

COLETIVO GARAPA: https://garapa.org/

IMS – Instituto Moreira Salles: https://ims.com.br/

ROSANA PAULINO: http://www.rosanapaulino.com.br

WIKMEDIA COMMONS: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Leviathan_by_Thomas_Hobbes.jpg

YOUTUBE. Documentário Ôrí Beatriz do Nascimento. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Eh0A5GRiN64. Acesso em: 10 abr. 2016.

YOUTUBE. Entrevista com Coletivo Garapa. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=oy-Ju9RUnpI. Acesso em: 18 out. 2017.

YOUTUBE. Rachel Sheherazade – “Adote um Bandido”. Programa exibido em 4 fev. 2014, pelo canal de televisão brasileiro SBT. Disponível em: bit.ly/gartoposte. Acesso em: 19 out. 2015.

Published

06-06-2019

How to Cite

SILVA, A. E. da C. Judging by the image: authoritarian state and the hunting of otherness. Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 5, n. 2, 2019. DOI: 10.36025/arj.v5i2.17857. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/17857. Acesso em: 27 jul. 2024.