State of readiness: performative research and collaboration in the interartistic creative processes in "Converse"
DOI:
https://doi.org/10.36025/arj.v7i2.20296Keywords:
Performative Research, Collaboration, Creative Processes, State of Readiness, Capoeira RegionalAbstract
This article focuses on the collaborative, interartistic creative processes that led to the work Converse, for one performer, piano and live audio/video processing, with two video projections. The literature lacks works discussing artistic processes of a collaborative nature that go beyond personal and autoethnographic reports. Hence, we tried, in this text, to provide a new methodological path, one that considers the interconnection of theory with practice – according to Lima – in a collaborative approach for performative research – according to Haseman, Fernandes, Bacon and Midgelow –, mediated by a concept originated in a cultural context: the Capoeira Regional.
Downloads
References
BACON, Jane; MIDGELOW, Vida. Creative articulations process. Choreographic Practices, v. 5, n. 1, p. 7–31, 2014.
BACON, Jane; MIDGELOW, Vida. Processo de articulações criativas (pac). In: SILVA, C. R. et al. (Ed.). Resumos do 5º Seminário de Pesquisas em Andamento PPGAC/USP. São Paulo: PPGAC/ECA-USP, 2015. v. 3.1. Tradução de Eduardo Augusto Rosa Santana, revisão de Pedro de Senna.
BERTISSOLO, Guilherme. Composição e Capoeira: dinâmicas do compor entre música e movimento. Tese de Doutorado, Programa de Pós-Graduação em Música/Universidade Federal da Bahia, 2013.
BERTISSOLO, Guilherme. Composição e cognição: Contribuições da cognição incorporada para a criação de estratégias para o compor. Revista Percepta, vol. 5, n. 1, 2017.
BROWER, Candace. A cognitive theory of musical meaning. Journal of Music Theory, v. 44, n. 2, p. 323–379, 2000.
CARDASSI, Luciane; BERTISSOLO, Guilherme. Shared musical creativity: teaching composer-performer collaboration. Revista Vórtex, Curitiba, v.8, n.1, p. 1-19, 2020.
CLARKE, Eric; DOFFMAN, Mark. Distributed Creativity: Collaboration and Improvisation in Contemporary Music. 2017.
DOFFMAN, Mark; CALVIN, Jean-Philippe. “Contemporary Music in Action: performer-composer collaboration within the conservatoire”. In CLARKE, Eric; DOFFMAN, Mark. Distributed Creativity: Collaboration and Improvisation in Contemporary Music. Oxford University Press, 2017.
FERNANDES, Ciane. Dança Cristal: da arte do movimento à abordagem somático-performativa. Salvador: EDUFBA, 2018.
FERNANDES, Ciane. Em busca da escrita com dança: algumas abordagens metodológicas de pesquisa com prática artística. Dança: Revista do Programa de Pós-Graduação em Dança, v. 2, n. 2, p. 18–36, 2013.
FERNANDES, Ciane. O corpo em movimento: o sistema Laban/Bartenieff na formação e pesquisa em artes cênicas. 2 ed. revisada e ampliada. ed. São Paulo: Annablume, 2006.
FERNANDES, Ciane. Pesquisa somático-performativa: Sintonia, sensibilidade, integração. Art Research Journal/ Revista de Pesquisa em Arte, v. 1, n. 2, p. 76–95, 2014.
FERNANDES, Ciane. Princípios em movimento na pesquisa somático-performativa. In: SILVA, C. R. et al. (Ed.). Resumos do 5º Seminário de Pesquisas em Andamento PPGAC/USP. São Paulo: PPGAC/ECA-USP, 2015. v. 3, n. 1, p. 81–95.
FERNANDES, Ciane. Quando o todo é mais que a soma das partes: somática como campo epistemológico contemporâneo. Revista Brasileira de Estudos da Presença - Brazilian Journal on Presence Studies, v. 5, n. 1, p. 9–38, 2015.
FITCH, Fabrice; HEYDE, Neil. “'Recercar' – the collaborative process as invention”, Twentieth-century music. Vol. 4 no.1, 2007. p. 71-95.
GRITTEN, Anthony; KING, Elaine. Music and Gesture. Hampshire/Burlington: Hashgate, 2006.
GRITTEN, Anthony; KING, Elaine. New perspectives of music and gesture. Hampshire/Burlington: Hashgate, 2011.
HAYDEN, Sam; WINDSOR, Luke. Collaboration and the composer: case studies from the end of the 20th century. Tempo, Cambridge, v. 61, n. 240, 2007. p. 28-39.
HURON, David. Sweet anticipation: music and the Psychology of expectation. Cambridge/MA: MIT Press, 2006.
JOHN-STEINER, Vera. Creative Collaboration. New York: Oxford University Press, 2000.
LABAN, Rudolf. Dança educativa moderna. Tradução: Maria da Conceição Parayba Campos. São Paulo: Ícone, 1990.
LABAN, Rudolf. Domínio do movimento. São Paulo: Summus Editorial, 1978.
LABAN, Rudolf. The language of movement. Boston: Plays Inc., 1974.
LADAGGA, Reinaldo. Estética da emergência: a formação de outra cultura das artes. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
LARSON, Steve. Musical Forces: Motion, Metaphor, and Meaning in Music. Bloomington: Indiana University Press, 2012.
LIMA, Paulo Costa. Cultural perspectives in music composition: the case of the composition movement in Bahia-Brazil. Orfeu, vol. 5, n. 1, 2020.
LIMA, Paulo Costa. Teoria e prática do compor I: diálogos de invenção e ensino. Salvador: EDUFBA, 2012.
MESTRE NENEL (MACHADO, Manoel Nascimento). BIMBA: um século da Capoeira Regional. Organizado por Lia Sfoggia. Salvador: EDUFBA, 2018.
MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Tradução de Eliane Lisboa. Porto Alegre: Sulina, 2006.
NAGY, Zvonimir. Embodiment of Musical Creativity: the Cognitive and Performative Causality of Musical Composition. New York/London: Routledge, 2017.
SFOGGIA, Lia G. Corpos que são: a Capoeira Regional Reverberada em Processos Criativos em Arte. 163 p. Tese de Doutorado. Programa Multidisciplinar de Pós-Graduação em Cultura e Sociedade - Instituto de Humanidades, Artes e Ciências da UFBA, 2019.
STYLES, Luke. Collaboration as Compositional Process: a Transdisciplinary Perspective. Doctoral thesis, Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance/City University London, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Lia Gunther Sfoggia, Guilherme Bertissolo, Luciane Cardassi (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) License.
Authors retain copyright, while licensing their work under a Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) License.