The Municipal Curriculum References for Childhood Education of Natal, RN, and the relations with the Common National Curriculum Base: a look at dance in childhood
DOI:
https://doi.org/10.36025/arj.v8i1.22693Keywords:
Dance, Childhood education, Curriculum, NatalAbstract
This paper gives a look at the types of dances that are being offered to Childhood Education (EI) through a reading of the Curricular References for Childhood Education of Natal, Rio Grande do Norte, Brazil, and the Common National Curriculum Base (BNCC) – Childhood Education. It is assumed that dance is a field of knowledge that relates bodily, artistic, and aesthetic experiences. The image obtained by this study presents a reflection of the consequent transitions of the BNCC in terms of dance in Childhood Education. This analysis allowed us to note that the assumptions present in the BNCC and the Natal document dialogue, although not effectively, with artistic/pedagogical propositions in dance. Consequently, possibilities to insert dance in the curriculum documents are presented through rights, fields of experiences and objectives of learning and development, as provided in the BNCC.
Downloads
References
ABRAMOWICZ, Anete; OLIVEIRA, Fabiana. A Sociologia da Infância no Brasil: uma área em construção. Educação (UFSM), Santa Maria, p. 39 – 52, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/1602/897. Acesso em: 03 ago. 2020.
ANDRADE, Carolina Romano de; GODOY, Kathya Maria Ayres de. Dança com crianças: propostas, ensino e possibilidades. Curitiba: Appris, 2018.
ARCE, Alessandra; BALDAN, Merilin. A criança menor de três anos produz cultura? Criação e reprodução em debate na apropriação da cultura por crianças pequenas. In: ARCE, A.; MARTINS, L. Ensinando aos pequenos de zero a três anos. Campinas: Alínea, 2009.
BARBOSA, Ana Mae. Redesenhando o desenho: educadores, política e história. São Paulo: Cortez, 2015a.
BARBOSA, Maria Carmen Silveira; RITCHER, Sandra Regina Simonis. Campos de Experiência: uma possibilidade para interrogar o currículo. In: FINCO, Daniela; BARBOSA, Maria Carmen Silveira; FARIA, Ana Lucia Goulart de (org.). Campos de experiências na escola da infância: contribuições italianas para inventar um currículo de Educação Infantil brasileiro. Campinas: Edições Leitura Crítica. 2015b. p. 185-198.
BRASIL. Campos de experiências: efetivando direitos e aprendizagens na educação infantil / [Ministério da Educação; texto final Zilma de Moraes Ramos de Oliveira]. São Paulo: Fundação Santillana, 2018.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.
BRASIL. Lei Federal n. 8069, de 13 de julho de 1990. ECA – Estatuto da Criança e do Adolescente, Brasília: Senado Federal, 1990.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil /Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Vol.1. Brasília: MECSEF, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular, MEC/CONSED/UNDIME NACIONAL, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil / Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC, SE, 2010.
BROUGÈRE, Gilles. A criança e a cultura lúdica. In: KISHIMOTO, Tisuko (org.) O brincar e suas teorias. São Paulo: Pioneira, 2002.
BROUGÈRE, Gilles. Brinquedo e Cultura. São Paulo: Cortez, 1995. BROUGÈRE, Gilles. Les ludothèques face à l’objet jouet. In: Association des Ludothèques Françaises. Actes des universités d’été de L’Association des Ludothèques Françaises. Paris: Association des Ludothèques Françaises, 1998.
CORSARO, W.; EDER, D. Children’s peer cultures. Annual Review of Sociology, 16, p. 197-220, 1990.
CORSARO, Willian. A. The Sociology of Childhood. 2. ed. London: Sage Publications, 2005a.
CORSARO, Willian. Entrada no campo, aceitação e natureza da participação nos estudos etnográficos com crianças pequenas. Educ. Soc., Campinas, vol. 26, n. 91, p. 443-464, Maio/Ago, 2005b.
FINCO, D.; BARBOSA, M. C. S.; FARIA, A. L. G. (org.). Campos de experiências na escola da infância: contribuições italianas para inventar um currículo de educação infantil brasileiro. Campinas: Leitura Crítica, 2015
International Project, n. 47, 1993, p. 11-18. Tradução de Maria Letícia Nascimento. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072011000100015&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 15 jul. 2020.
LARROSA, Jorge Bondia. Linguagem e educação depois de Babel. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
LARROSA, Jorge Bondia. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, jan-abr. 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782002000100003&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 29 mar. 2020.
LARROSA, Jorge Bondia. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
MALAGUZZI, Loris. As Cem Linguagens da Criança. Bambini. Bergamo, Itália, n.2, Tradução livre do original italiano: Ana Lúcia Goulart de Faria, Maria Carmen Barbosa e Patrízia Piozzi. Fev. 1994.
MELLO, André da Silva et al. A educação infantil na Base Nacional Comum Curricular: pressupostos e interfaces com a Educação Física. Motrivivência, Florianópolis, v. 28, n. 48, p. 130-149, set. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2016v28n48p130. Acesso em: 01 ago. 2020.
NATAL. Secretaria Municipal de Educação. Referenciais Curriculares Municipais para a Educação Infantil de Natal – RN, Natal, 2017.
PIAGET, Jean. A construção do real na criança. Rio de Janeiro: Zahar; MEC, 1975.
PIAGET, Jean. A equilibração das estruturas cognitivas. Rio de Janeiro: Zahar, 1976.
PIAGET, Jean. Epistemologia genética. Petrópolis: Vozes, 1971.
PIAGET, Jean. Psicologia da criança. Rio de Janeiro: Diefel, 1978
PIAGET, Jean. Psicologia e pedagogia. Rio de Janeiro: Cia. Forense, 1970.
PROUT, Alan. Participação, políticas e as condições da infância em mudança. In: MÜLLER, Fernanda (org.). Infância em perspectiva: políticas, pesquisas e instituições. São Paulo: Cortez, 2010. Cap. 1.
QVORTRUP, Jens. Nove teses sobre a “infância como um fenômeno social”. Eurosocial Report Childhood as a Social Phenomenon: Lessons from an
SARMENTO, Manuel Jacinto. Gerações e alteridade: interrogações a partir da sociologia da infância. Educ. Soc., Campinas, v. 26, n. 91, p. 361-378, ago. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742001000100001&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 05 jul. 2020
SARMENTO, Manuel Jacinto. O Estudo de Caso Etnográfico em Educação. In: ZAGO, N.; PINTO DE CARVALHO, M.; VILELA, R. A. T. (org.). Itinerários de Pesquisa: Perspectivas Qualitativas em Sociologia da Educação. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2011. p. 137 - 179. Disponível em: http://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/36757/1/Etnografia.pdf. Acesso em: 05 jul. 2020.
SIROTA, Règine. Emergência de uma sociologia da infância: evolução do objeto e do olhar. Cadernos de Pesquisa, São Paulo: Fundação Carlos Chagas; Campinas: Autores Associados, n. 112, p. 7-31, mar. 2001.
VYGOTSKY, Lev Semionovitch. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.
VYGOTSKY, Lev Semionovitch. Pensamento e linguagem. Lisboa: Antídoto, 1979.
WALLON, H. Do acto ao pensamento. Lisboa: Moraes, 1979.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Carolina Romano de Andrade (Autor)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) License.
Authors retain copyright, while licensing their work under a Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) License.