Miscegenation of a black butoh: Afro-Brazilian colors in Marco Xavier’s dance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36025/arj.v8i2.24230

Keywords:

Afro-Brazilian butoh, miscegenation, contemporary dance, Marco Xavier

Abstract

This essay discusses a set of questions provoked by the work of the Brazilian dancer Marco Xavier, articulated from starting issues woven through a correspondence established between the artist and three researchers of dance and performance field. The dialogue moves around the presence of the black body and Afro-Brazilian spirituality in a dance conceived in a culture of yellow bodies, evoking the themes of miscegenation and resistance face of the necropolitics, discussing approaches and differences between the social, historical and cultural Japanese context – in which the genesis of Butoh occurs through the emergence of a ritualized and violated, inadequate and marginal body – and the historical and religious Brazilian context – within which the black body remains as a body on the margins.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flavio Tonnetti, Universidade Federal de Viçosa (UFV)

Flavio Américo Tonnetti  is professor at the Center for Human Sciences, Languages and Arts at the Federal University of Viçosa (UFV). PhD in Education and MPhil in Philosophy from the University of São Paulo (USP). Multimedia artist and researcher in performing arts and cultural studies. Partner as art critic of the Núcleo Cuerpo Fluctuante (Brazil-Peru). E-mail: flavio.tonnetti@ufv.br

Sandra Corradini, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Doctoral student and Master in Dance by the Postgraduate Program in Dance at the Federal University of Bahia (UFBA). Bachelor of Dance from the University of Campinas (Unicamp). Physiotherapist and specialist in Multiprofessional Neurology. Performer, playwright, choreographer and body coach in the arts of the body and scene. Dance researcher with emphasis on the relationship between body practice, dramaturgy and expanded scene, in the East-West transit. Partner artist of the Núcleo Cuerpo Fluctuante (Brazil-Peru). E-mail: sandracorradini@gmail.com

Simone Mello, Artista da dança e pesquisadora

Simone de Mello Martins is dancer and director of the Núcleo Cuerpo Fluctuante – Creative Laboratories for the Investigation of Dance and Butoh (Brazil-Perú). Master in Dance from the Federal University of Bahia (UFBA). She has a specialization in Contemporary Studies of the Body from the Graduate Program in Dance at UFBA and a degree in Dance from the Universidade Paulista de Artes. Director of the I and II Encuentro Internacional Danza Infinita and Residencia Butoh in Cusco in 2015 and 2016. Co-director of the I and II International Festival Cuerpo a Cuerpo del Sector Danza Cusco. E-mail: cuerpoflutuante@gmail.com

References

ABEL, Thiago; ALEIXO, Daniel. Sol e Lama: corpo e morte em Tatsumi Hijikata e Yukio Mishima a partir de Cores Proibidas. Arte da Cena, v. 6, n. 2, ago./dez. 2020. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/artce/article/view/65523. Acesso em: 09/09/2021.

ALISHINA, Juju. Butoh Dance Training. Londres: Singing Dragon, 2015.

ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo estrutural. São Paulo: Pólen, 2019.

BAIRD, Bruce. Butô: dança da diferença. Ephemera, Ouro Preto, v. 2, n. 2, 2019. p. 1-8. Disponível em: https://periodicos.ufop.br/ephemera/article/view/2221/1679. Acesso em: 25/08/2020.

BEETHOVEN, Ludwig van. Sonata para piano n.º 14 Op. 27 n.º 2 [1801]. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=YO7D6VRlTo0. Acesso em: 21 ago. 2021.

BOCCI, Diego Segobia. Bairro da Liberdade e a imigração japonesa: a ideia de Bairro Japonês. Cordis: Revista Eletrônica de História Social da Cidade, n. 2, 2009. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/cordis/article/view/9526.

CANCLINI, Néstor García. Culturas híbridas: estrategias para entrar y salir de la modernidad. Buenos Aires: Sudamericana, 1995.

CANEVACCI, Massimo. Transculturalidade, interculturalidade e sincretismo. Concinnitas, v. 1, n. 14, p. 139-143, 2009.

CARBOGIM, Bárbara de Souza. Por uma poética política: tensões entre corpo e presença na dança de Tatsumi Hijikata. 2016. 114 f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Instituto de Filosofia, Artes e Cultura, Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2016.

CARVALHO, Francione Oliveira; ASSUNÇÃO, Matheus; DA SILVA, Karina Pereira. A produção visual de novos artistas afrodescendentes no Brasil e reverberações na formação docente em artes visuais. Aurora: revista de arte, mídia e política, v. 12, n. 36, p. 95-113, 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/aurora/article/view/45288.

CASTRO, Eduardo Viveiros de. Os pronomes cosmológicos e o perspectivismo ameríndio. Mana, v. 2, p. 115-144, 1996. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-93131996000200005. Acesso: 09/07/2021.

CUNHA, Andrei dos Santos. A cultura japonesa e a imaginação da catástrofe. Sessão de artigos do website da Fundação Japão. Ensaio publicado em 5 de agosto de 2020. Disponível em: https://fjsp.org.br/estudos-japoneses/wp-content/uploads/sites/3/2020/08/texto-andrei-cunha-v4-laranja.pdf. Acesso: 09/09/2021.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Graal, 2006.

DELEUZE, Gilles. Espinosa e o problema da expressão. São Paulo: Editora 34, 2017.

FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: EDUFBA, 2008.

GREINER, Christine. O colapso do corpo a partir do ankoku butô de Hijikata Tatsumi. Issuu, 2005. Disponível em: https://www.japonartesescenicas.org/ankokubutoh.pdf. Acesso em: 14 setembro 2020.

HIJIKATA, Tatsumi. Kinjiki – Cores Proibidas. Espetáculo de dança. Com Tatsumi Hijikata e Yoshito Ohno. Estreia em Tóquio, 1959.

HIJIKATA, Tatsumi. Wind Daruma. TDR, v. 44, n. 1, p. 71-81, Spring, 2000. (Tradução para português feita pelos autores). Disponível em: https://chokohma.files.wordpress.com/2014/09/hijikata-words.pdf. Acesso em: 13/09/2021

KATZ, Helena. Que mistério tem esses japoneses. O Estado de S. Paulo, São Paulo, 05 de abr. de 1988. Disponível em: http://www.helenakatz.pro.br/interna.php?id=9. Acesso em: 21 ago. 2021.

KRENAK, Ailton. Como adiar o fim do mundo – Ailton Krenak. Vídeo no YouTube. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=4NLcCm9bGrs&feature=youtu.be. Acesso em: 14 setembro 2020.

KUSUNU, Takao; OGAWA, Felícia. O olho do tamanduá. Gomuñiquetan. Versão dia 19-04 - Parte 1/2. Youtube, 2008. 1 vídeo (6 min 50). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=c9FSAq7O7QM. Acesso em: 21 ago. 2021

KUSUNU, Takao; OGAWA, Felícia. O olho do tamanduá. Gomuñiquetan. Versão dia 19-04 – Parte 2/2. Youtube, 2008. 1 vídeo (6 min.57). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Rf3y6bxorXg. Acesso em: 21 ago. 2021.

MBEMBE, Achille. Necropolítica. Trad. Renata Santini. São Paulo: n-1, 2018.

MELLO, Simone Martins. Flutuações do butoh no corpo do artista que dança: poéticas da Mestiçagem. 2013. 150f. Dissertação (Mestrado em Dança) – Programa de Pós-Graduação em Dança, Universidade Federal da Bahia, Salvador/BA, 2013.

MISHIMA, Yokio. Cores Proibidas. Trad. de Jefferson José Teixeira. São Paulo: Cia das Letras, 2002.

MUNANGA, Kabengele. Arte Afro-brasileira: O que é afinal? In: AGUILAR, Nelson (org.). Mostra do Descobrimento: Arte Afro-brasileira. São Paulo: Associação Brasil 500 Anos Artes Visuais, 2000.

MUNANGA, Kabengele. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. Petrópolis: Vozes, 1999.

NASCIMENTO, Abdias do. O genocídio do negro brasileiro. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

NASCIMENTO, Beatriz. O conceito de quilombo e a resistência cultural negra. In: RATTS, Alex. Eu sou atlântica: sobre a trajetória de vida de Beatriz Nascimento. São Paulo: Imprensa Oficial, 2006.

ODÉ KILEUY; VERA DE OXAGUIÃ. O candomblé bem explicado: nações Bantu, Iorubá e Fon. Rio de Janeiro: Pallas, 2018.

OHNO, Kazuo. Treino e(m) poema. Trad. Tae Suzuki. São Paulo: n-1 Edições, 2016.

OHNO, Yoshito. Corpo em risco. Entrevista à Inês Bogéa. Folha de S. Paulo, Caderno Ilustrada, São Paulo, quinta-feira, 31 de julho de 2003. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/ilustrad/fq3107200318.htm. Acesso em: 02 set. 2021.

OLIVEIRA, Erika Carolina Cunha Rizza de. Diálogos entre o butô e a Dança Pessoal. Dissertação de mestrado. Instituto de Artes. Campinas: Universidade Estadual de Campinas, 2009.

PERETTA, Éden. Diásporas do Corpo de Carne. Ephemera, Ouro Preto, v. 2, n. 2, p. III-VI, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufop.br/ephemera/article/view/2220/1678. Acesso em: 21 ago. 2021.

PERETTA, Éden. O soldado nu: raízes da dança butô. São Paulo: Perspectiva, 2015.

PONZIO, Ana Francisca. Cristianismo dá inspiração a Kazuo Ohno. Folha de S. Paulo, Caderno Ilustrada, São Paulo, 21 de maio de 1997.

PRANDI, Reginaldo. Mitologia dos Orixás. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

RIBEIRO, Darcy. O povo brasileiro: a formação e o sentido de Brasil. 2ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

SERRES, Michel. Filosofia mestiça: le tiers-instruit. Tradução de Maria Ignez Duque Estrada. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1993.

SERRES, Michel. Novas tecnologias e sociedade pedagógica. Interface, Botucatu, v. 4, n. 6, p. 129-142, Feb. 2000.

SHIMADA, Toshio. O que significa a folha Momiji nas tatuagens japonesas? Webpage. Postagem em 10/09/2020. Disponível em: https://toshioshimada.com/2020/09/10/o-que-significa-a-folha-momiji-%E7%B4%85%E8%91%89-nas-tatuagens-japonesas/. Acesso: 20/09/2021

SUZUKI, Teiiti. A imigração japonesa no Brasil. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, n. 39, p. 57-65, 1995.

UNO, Kuniichi. A gênese do corpo desconhecido. São Paulo: n-1 Edições, 2012.

UNO, Kuniichi. Hijikata Tatsumi: Pensar um Corpo Esgotado. São Paulo: n-1 edições, 2018.

WEIR, Lucy. Abject Modernism: The Male Body in the Work of Tatsumi Hijikata, Günter Brus and Rudolf Schwarzkogler’. Tate Papers, n. 23, Spring 2015. Disponível em: https://www.tate.org.uk/research/publications/tate-papers/23/abject-modernism-the-male-body-in-the-work-of-tatsumi-hijikata-gunter-brus-and-rudolf-schwarzkogler.Acesso em: 21 ago. 2021.

WIKIDANÇA.NET. Tatsumi Hijikata. Verbete de enciclopédia digital. Disponível em: http://www.wikidanca.net/wiki/index.php/Tatsumi_Hijikata. Acesso: 20/09/2021.

XAVIER, Marco. Correspondência eletrônica sobre o butô entre Marco Xavier, Flávio Tonnetti, Sandra Corradini e Simone Mello. Destinatário: Núcleo Cuerpo Fluctuante. Ouro Preto, 20 jun. 2020.

XAVIER, Marco. Pequenos sonhos de folhas vermelhas. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=PowGBrBgBN4. Acesso em: 31 ago. 2020.

YOKOYAMA, Ana Cristina. O campo onde brotou o butoh: antes do filho, o pai. In: Anais do IV Encontro de Pós-Graduandos em Estudos Japoneses, Anais. São Paulo: FFLCH/USP, 2018.

Published

22-11-2021

How to Cite

AMÉRICO TONNETTI, F. .; CORRADINI, S.; DE MELLO MARTINS, S. Miscegenation of a black butoh: Afro-Brazilian colors in Marco Xavier’s dance . Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 8, n. 2, 2021. DOI: 10.36025/arj.v8i2.24230. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/24230. Acesso em: 4 jul. 2024.

Issue

Section

Dossier: Multidisciplinary Perspectives in the Field of Art