"Blankets": Carmen Luz's "parangolé" in contemporary choreographic thinking

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36025/arj.v9i2.28705

Keywords:

Blankets, Cobertores, Parangolés, Choreographic thinking, Carmen Luz, Ethnic Dance Company, Cia. Étnica de Dança

Abstract

Cobertores (Blankets), by Carmen Luz, has as its reference and poetic intercessor the Hélio Oiticica’s Parangolé, highlighting the emergence and cartography of choreographic thinking as social criticism and scenic experimentation. The experimentation highlighted choreographic incorporation based on three social markers: blackness as an ethnic difference, youth as an age condition, and the hill as spatial otherness in modern cities, starting from the theoretical approach of dance as body thinking and cartography adopted as a method for ethical-aesthetic production. We used a meta-cartography model as a procedure to analyse the process of providing artistic intercessors by which Luz puts her name to this piece and places the Ethnic Dance Company in the performing arts at the beginning of the 21st century. Memories of this choreographic experience are renewed by two developments, when Luz produces comments about her own career in audiovisual records and when we trigger memories of montages and dialogues.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yuji Gushiken, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Professor at the Department of Social Communication (Journalism Course) and at the Graduate Program (Master's and Doctorate) in Contemporary Culture Studies at the Faculty of Communication and Arts at the Federal University of Mato Grosso (PPGECCO-UFMT) in the Interdisciplinary Area: Social and Humanities of Capes/MEC. Doctor and Master in Communication and Culture from the Federal University of Rio de Janeiro (ECO-UFRJ). Postdoctoral internship at the Graduate Program in Communication at the Federal University of Ceará (PPGCOM-UFC). Graduate in Social Communication: Journalism from the State University of Londrina (UEL) and in Public Relations from the State University of Rio de Janeiro (UERJ). Leader of the Communication and City Research Group (Citicom-UFMT/CNPq).

References

BERGSON, Henri. Matéria e Memória: Ensaio sobre a relação do corpo com o espírito. Tradução: Paulo Neves. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

DAMATTA, Roberto. O que faz o brasil, Brasil? Rio de Janeiro, Rocco, 1986.

DELEUZE, Gilles. Conversações. Tradução: Peter Pal Pélbart. São Paulo: Editora 34, 1992.

DOS ANJOS, Moacir. As ruas e as bobagens: anotações sobre o delirium ambulatorium de Hélio Oiticica. ARS (São Paulo), v. 10, n. 20, p. 22-41, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2012.64418. Acesso em 24 jan. 2022.

ESPÍRITO SANTO, Denise. Diáspora, poesia e africanidades nos espetáculos da Cia. Étnica de Dança Teatro. Concinitas, ano 12, v. 1, n. 18, jun. 2011, p. 157-165. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/concinnitas/article/view/59604/37777. Acesso em: 12 jan. 2022.

FIGUEIREDO, Luciano. The world is the museum: Apropriation and transformation in the work of Hélio Oiticica. In: RAMIREZ, Mari Carmen. Hélio Oiticica: The body of colour. London: Tate Publishing and The Museum of Fine Arts, 2007, p. 105-125.

GUATTARI, Félix. Caosmose: Um novo paradigma estético. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992.

KATZ, Helena. 1, 2, 3: A dança é o pensamento do corpo. Belo Horizonte: FID Editorial, 2005.

LE GOFF, Jacques. História e Memória. Campinas: Editora da Unicamp, 1996.

LUZ, Carmen. A escrita do corpo negro: Ciência & Letras. [Entrevista a Renato Farias]. Canal Saúde Oficial, 16 jan. 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=VK7z64cz37o. Acesso em: 25 jan. 2022.

LUZ, Carmen. Depoimento. In: FERREIRA, Cláudia; HOLLANDA, Heloísa Buarque de; CIRO, Numa (org.). A nova expressão das mulheres da periferia: Relatório de Projeto. Rio de Janeiro: Centro de Atividades Culturais, Econômicas e Sociais, 2019. Disponível em: http://www.memoriaemovimentossociais.com.br/sites/default/files/publicacao/a_nova_expressao_das_mulheres_da_periferia.pdf. Acesso em 19 jan. 2021.

LUZ, Carmen. Cia. Étnica de Dança e Teatro Bl.1/2, s.d. Cultura Urbana TV Alerj. [Entrevista a Ricardo Brasil]. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=EVtzUeAljsE. Acesso em 20 jan. 2022.

LUZ, Carmen. Cia. Étnica de Dança e Teatro Bl. 2/2, s.d. Cultura Urbana TV Alerj. [Entrevista a Ricardo Brasil]. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=sVhof92kg2k. Acesso em: 20 jan. 2022.

LUZ, Carmen; ASBEG, José Carlos. Sobre Viventes (Festival Internacional de Teatro 5ª Edição). Vídeo de 18 minutos e 47 segundos postado por José Carlos Asbeg [s.d.]. Direção coreográfica de Carmen Luz e direção de vídeo e fotografia de José Carlos Asbeg. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=JRdlYGYd7h8. 16 out. 2004. Acesso em 15 fev. 2022.

LUZ, Carmen; LIMA, Renata Lima: O negro na dança (Diálogos Ausentes 2017). Itaú Cultural. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=g_4Cn-TsGPk. Acesso em 20 jan. 2022.

MILLIET, Maria Alice. Lygia Clark: Obra-objeto. São Paulo: Edusp, 1992.

MAUSS, Marcel. Sociologia e Antropologia. São Paulo: Cosac Naif, 2003.

MATURANA, Humberto; VARELA, Francisco. A árvore do conhecimento: As bases biológicas do entendimento humano. Campinas: Editorial Psy, 1995.

NATALINO, Marco Antônio Carvalho. Estimativa da população em situação de rua no Brasil. Rio de Janeiro: Instituto de Pesquisa Econômica e Aplicada, 2016. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/7289/1/td_2246.pdf. Acesso em 02 fev. 2022.

OITICICA, Hélio. Aspiro ao grande labirinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1986.

PEREIRA, Roberto. [Texto de apresentação]. In: PANORAMA RIOARTE DE DANÇA, 9., 2000, Rio de Janeiro. [Programa]. Rio de Janeiro: Prefeitura da Cidade do Rio de Janeiro; Secretaria Municipal de Cultura do Rio de Janeiro; RioArte, 2000. p. 12.

PINHO, Rachel Tegon de. O Brasil nunca foi ao Brazil, o Brazil não conhece o Brasil. Estudos de Cultura: Concepções e Abordagens. Macapá: Editora da Unifap, 2021, p. 293-314.

PLATÃO. A República. Trad. Enrico Corisieri. São Paulo: Editora Nova Cultural, 1997.

SALOMÃO, Wally. Hélio Oiticica: Qual é o parangolé? e outros escritos Rio de Janeiro: Rocco, 2003.

VIVADANÇA FESTIVAL INTERNACIONAL. Cia. Étnica (RJ): Vivadança Ano 4. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=yvjQ76-ChZA. Acesso em 21 jan 2022.

WHITE CHAPEL GALLERY. Catálogo Hélio Oiticica. Londres, 1969.

Published

05-12-2022 — Updated on 07-12-2022

Versions

How to Cite

GUSHIKEN, Y. "Blankets": Carmen Luz’s "parangolé" in contemporary choreographic thinking. Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 9, n. 2, 2022. DOI: 10.36025/arj.v9i2.28705. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/28705. Acesso em: 4 jul. 2024.

Issue

Section

Dossier: Insurgent Dramaturgies and Epistemologies in Dance