This is an outdated version published on 01-12-2022. Read the most recent version.

Gender and Sexuality in the Coco Dance from Group Oré Anacã: A Choreographic Analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36025/arj.v9i2.28916

Keywords:

dance, gender, sexuality, tradicional dances, Coco dance

Abstract

The objective of this work is to present how gender and sexuality issues are present in the Coco dance in the group Oré Anacã’s repertoire, based on a choreographic analysis performed by physical education professionals with experience in dance. Research was done through semi-structured interviews followed by an analysis of the transcripts and comparison with literature on the subject. The interviewees brought to the fore the fact that the choreography analyzed defines certain female and male roles, reinforcing gender stereotypes such as the image of  the man as the “stallion" with a woman fighting for him, always running after a pair of men; the presence of different sexualities in the choreography, such as bisexuality; and the way men portray women as caricatures and how the public embraces this representation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Antônio Almeida Campos, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Marcos Antônio Almeida Campos hold a Bachelor’s degree in Physical Education - Federal University of Minas Gerais (UFMG) – Minas Gerais/Brazil. Master’s degree in Physical Education - Federal university of Minas Gerais (UFMG) - Minas Gerais/Brazil. Doctorate’s degree in Physical Education - Federal University of Ceará (UFC) – Ceará/Brazil. Professor of the Physical Education course at Federal University Federal of Ceará (UFC) – Ceará/Brazil. Coordinator and Choreographer of Oré Anacã Folkloric Group - Ceará/Brazil. Profissional dancer.

Patrick Anderson Martins Magalhães, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Patrick Anderson Martins Magalhães holds a Bachelor’s degree in Physical Education – Federal University of Ceará (UFC) – Ceará/Brazil. Member of the research group “Saberes em Ação” - (UFC) – Ceará/Brazil. General rehearsal coordinator and dancer of Oré Anacã Folkloric Group – Ceará/Brazil. Member of the Gymnastics for All Committee - Ceara’s Gymnastics Federarion – Ceará/Brazil.

Luiz Fernando Souza Veras, Independent researcher

Luiz Fernando Souza Veras holds a Bachelor’s degree in Physical Education – Federal University of Ceará (UFC) – Ceará/Brazil. Physical Education teacher of Fortaleza public system of Schools – Ceará/Brazil. Member of the research group “Saberes em Ação” - (UFC) – Ceará/Brazil. Member/Dancer of Oré Anacã folkloric Group – Ceará/Brazil.

References

AMADEU FURTADO. Entrevista concedida a Luiz Fernando Souza Veras e Patrick Anderson Martins Magalhães. Fortaleza: 2021. Disco Rígido (15 min.).

ANDREOLI, Giuliano Souza. Dança, gênero e sexualidade: um olhar cultural. Conjectura: Filosofia e Educação, v. 15, n. 1, 2010.

ANDREOLI, Giuliano Souza. Dança, gênero e sexualidade: narrativa e performances. Curitiba: Appris, 2019.

ARANTES, Antônio Augusto. O que é cultura popular. 14. ed. São Paulo: Brasiliense, 1990.

BATISTA, Hadinei Ribeiro; SOUZA, Maria Aparecida. HUMOR E ESTEREOTIPIZAÇÃO DA MULHER EM CAMPANHAS PUBLICITÁRIAS. Revista DisSoL - Discurso, Sociedade e Linguagem, n. 13, p. 26-41, 2021.

BENJAMIN, Roberto. Folguedos e danças de Pernambuco. Recife: Fundação de Cultura Cidade do Recife. 1989.

BOURCIER, Paul. História da dança no ocidente. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

BRUNA SOUZA. Entrevista concedida a Luiz Fernando Souza Veras e Patrick Anderson Martins Magalhães. Fortaleza: 2021. Disco Rígido (84 min.).

BUTLER, Judith P. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução de Renato Aguiar. 21. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2021.

CAMPOS, Marcos Antônio Almeida. Histórias das práticas de dança na escola de Educação Física da UFMG. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 31, n. 1, p. 193-208, 2009.

CAMPOS, Marcos Antônio Almeida; MAGALHÃES, Patrick Anderson Martins (org.). Apostila de danças tradicionais brasileiras. Fortaleza: [s. n.], 2021. Disponível em: www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58567. Acesso em: 21 março 2022.

CANCLINI, Néstor García. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Editora da Universidade Federal de São Paulo, 2013.

CRISTINA MORAES. Entrevista concedida a Luiz Fernando Souza Veras e Patrick Anderson Martins Magalhães. Fortaleza: 2021. Disco Rígido (25 min.).

FERNANDO SOBRAL. Entrevista concedida a Luiz Fernando Souza Veras e Patrick Anderson Martins Magalhães. Fortaleza: 2021. Disco Rígido (51 min.).

FERREIRA, Petrônio Alves. Coreografias juvenis: gêneros e sexualidades na cena escolar. 2019. 215 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado Profissional em Educação e Docência, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019.

FONTELLES, Mauro José; SIMÕES, Marilda Garcia; FARIAS, Samantha Hasegawa; FONTELLES, Renata Garcia Simões. Metodologia da pesquisa científica: diretrizes para a elaboração de um protocolo de pesquisa. Revista Paraense de Medicina, v. 23, n. 3, p. 1-8, 2009.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. 13. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1988. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque, 1999.

GADINI, Sérgio Luiz. Representações femininas a partir de grupos masculinos no carnaval brasileiro. Fazendo Gênero: Diásporas, Diversidades, Deslocamentos, v. 9, 2010.

GOELLNER, Silvana Vilodre. A educação dos corpos, dos gêneros e das sexualidades e o reconhecimento da diversidade. Cadernos de Formação RBCE, v. 1, n. 2, 2010.

GOIS, Ana Angélica Freitas. A dança como expressão cultural na Educação Física Escolar. Aracaju: Infographics, 2015.

GRUPO SARANDEIROS. Semana do folclore. Belo Horizonte, 2000. 12p.

HANNA, Judith Lynne. Dança, sexo e gênero: signos de identidade, dominação, desafio e desejo. Tradução de Mauro Gama. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.

KAREN SILVA. Entrevista concedida a Luiz Fernando Souza Veras e Patrick Anderson Martins Magalhães. Fortaleza: 2021. Disco Rígido (28 min.).

KATZ, Jonathan Ned. A invenção da heterossexualidade. Rio de Janeiro: Ediouro, 1996.

LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da Sexualidade. In: LOURO. Guacira Lopes (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Editora Vozes, 2014.

MACHADO, Jobson; ALVES, Andreza; DICKSON, Marcus. A invisibilidade bissexual na novela “O Outro Lado do Paraíso”. In: IJ08− Estudos interdisciplinares da comunicação do XVII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Norte. Vilhena: Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. Disponível em http://portalintercom.org.br/anais/norte2018/resumos/R59-0208-1.pdf. 2018.

MARCONDES, Nilsen Aparecida Vieira; BRISOLA, Elisa Maria Andrade. Análise por triangulação de métodos: um referencial para pesquisas qualitativas. Revista Univap, São José dos Campos, v. 20, n. 35, p. 201-208, jul. 2014.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2000.

MIRELLA BRAGA. Entrevista concedida a Luiz Fernando Souza Veras e Patrick Anderson Martins Magalhães. Fortaleza: 2021. Disco Rígido (66 min.).

NOLASCO, Sócrates Alvares. O mito da masculinidade. Rio de Janeiro: Rocco, 1993.

RIO DE JANEIRO. Guia da diversidade LGBT: saúde, atendimento e legislação. Rio de Janeiro. 2019. 72p.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, v. 20, n. 2, 1995.

SEPULVEDA, Denize. CORREA, Renan. FREIRE, Priscila. Gênero e sexualidades: noções, símbolos e datas. Rio de Janeiro: Ed. dos Autores, 2021.

SONETTI, Sara Laham. IDENTIDADE DE GÊNERO SOCIAL E IDENTIDADE DE GÊNERO ERÓTICO-SEXUAL. Revista Brasileira de Sexualidade Humana, [S.L.], v. 29, n. 2, p. 47-57, 5 set. 2019. http://dx.doi.org/10.35919/rbsh.v29i2.76.

TIAGO ANDRADE. Entrevista concedida a Luiz Fernando Souza Veras e Patrick Anderson Martins Magalhães. Fortaleza: 2021. Disco Rígido (43 min.).

TORRES, Lúcia Beatriz; CAVALCANTE, Raphael. Festas de Santos Reis. In: SILVA, René Marc da Costa (Org.). Cultura popular e educação. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação a Distância, 2008. 246 p.

VICTOR JESUS. Entrevista concedida a Luiz Fernando Souza Veras e Patrick Anderson Martins Magalhães. Fortaleza: 2021. Disco Rígido (46 min.).

Published

01-12-2022

Versions

How to Cite

CAMPOS, M. A. A.; MAGALHÃES, P. A. M.; VERAS, L. F. S. Gender and Sexuality in the Coco Dance from Group Oré Anacã: A Choreographic Analysis. Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 9, n. 2, 2022. DOI: 10.36025/arj.v9i2.28916. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/28916. Acesso em: 20 nov. 2024.

Issue

Section

Dossier: Insurgent Dramaturgies and Epistemologies in Dance