"Stanza del Fregio" da Villa Farnesina: Privileged Court of Pathos Formulae and Substantial Source of "Atlas Mnemosyne"’s Board 40

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36025/arj.v9i1.29661

Keywords:

Villa Farnesina, Pathoformeln, Atlas Mnemosyne, Aby Warburg

Abstract

Presented under the "Atlas Mnemosyne Session" at the Warburg 2019 International Symposium held in Buenos Aires, this article follows the methodological Warburgian premise of direct contact with the monuments to analyze the Stanza del Fregio (French Room), from Villa Farnesina in Rome. The building was the object of study by Aby Warburg, mainly focused on the frescoes with astrological content made by Baldassare Peruzzi at the Loggia di Galatea. The kernel of this paper is, however, the analysis of the friezes made by the artist based mainly on the Metamorphoses of Ovid, a substantial source of plate 40 of Atlas. It seeks to illustrate that the Stanza del Fregio presents a complete inventory of the Warburgian Pathosformeln, configured in a singular assembly that visually synthesizes this idea in its Apollonian and Dionysian aspects, the themes of which being resumed in a singular logic of repetition and transformation, also readable in other plates of the Atlas Mnemosyne.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luana Maribele Wedekin, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Luana Maribele Wedekin (PhD) is a professor at the Graduate Program in Visual Arts and at the Design Department at UDESC, in Florianópolis, SC (Brazil). Editor of Revista Palíndromo and member of CBHA, ANPAP and ABCA. Her research interests converge on epistemology and the history of art history and, since 2017, she has been researching the iconographic sources of Aby Warburg.

References

BARALE, A. Discesa nello espazio misterico e “spazio dele tenebre”: l’ultimo viaggio di Warburg in Italia. Engramma, n. 80, maggio 2010.

BRANDÃO, Junito de Souza. Mitologia Grega. V. III. 5 ed. Petrópolis: Vozes, 1993.

BULFINCH, Thomas. O livro de ouro da mitologia: histórias de deuses e heróis. Rio de Janeiro: Ediouro, 2001.

CENTANNI, M.; MAZZUCCO, K. Coincidentia oppositorum: il Tempio Malatestiano. Saggio interpretativo di Mnemosyne Atlas, Tavola 25. Engramma, n. 8, maggio 2001.

CENTANNI, M. L’originale assente. L’invenzione del Laocoonte. Engramma, n. 25, maggio/giugno 2003.

CENTANNI, M. A recepção italiana de Aby Warvurg entre filologia e historiografia da arte. [Entrevista concedida a] Thays Tonin. Palíndromo, v. 11, n. 24, p. 162-179, maio 2019.

CUNDARI, C. La Villa Farnesina a Roma. Contributi ala sua storia. In: CUNDARI, C. et al. La Villa Farnesina a Roma. Un’invenzione di Baldassare Peruzzi. Roma: Edizioni Kappa, 2017.

DANIOTTI, C. Eroi e santi come custodi esemplari: il tema iconográfico dei portali dele dele del Tempio Malatestiano. Engramma, n. 61, gennaio 2008.

FERNANDES, Cassio. Aby Warburg entre a arte florentina do retrato e um retrato de Florença na época de Lorenzo de Medici. História: Questões & Debates, Curitiba, n. 41, p. 131-163, 2004.

GHELARDI, Maurizio. Aby Warburg et la “lutte pour le style”. Paris: L’Écarquillé, 2016.

GRAVES, Robert. Os mitos gregos. V. II. 2 ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2018.

HAMILTON, Édith. La mythologie: ses dieux, ses héros, ses legendes. Alleur: Marabout, 1997.

HURTTIG, Marcus Andrew. Introduction. In: HURTTIG, Marcus Andrew (org.) Antiquity Unleashed: Aby Warburg, Dürer and Mantegna. London: The Courtauld Gallery, 2013. p. 13-22.

KERÉNYI, Karl. Os heróis gregos. São Paulo: Cultrix, 1993.

LESCOURRET, M-A. Aby Warburg ou la tentation du regard. Paris: Hazan, 2013.

MAZZUCCO, K. Mnemosyne, il nome della memoria. Bilderdemonstration, Bilderreihen, Bilderatlas: una cronologia documentaria del progetto warburghiano (2006), Quaderni del Centro Warburg Italia, III, 4-5, 2011.

NERI, M. Il Tempio di Rimini e il metodo warburguiano. Engramma, n. 35, agosto/settembre 2004.

NIETZSCHE, F. O nascimento da tragédia. Tradução J. Guinsburg. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

OLIVA Neto, João Angelo. Mínima gramática as Metamorfoses de Ovídio. In: OVÍDIO. Metamorfoses. São Paulo: Editora 34, 2017. p. 7-32.

OVÍDIO. Metamorfoses. São Paulo: Editora 34, 2017.

PASKALEVA, B. The Nude Nymph: The Inhuman Object of Desire. Engramma, n. 135, aprile-maggio 2016.

PEDERSOLI, A. Rimini-Padova-Ferrara Cicli Astrologici del Renascimento: um aggiornamento bibliográfico. Engramma, n. 102, dicembre 2012.

SAXL, F. La vida de las imágenes. Madrid: Alianza Editorial, 1989.

SEMINARIO DI MNEMOSYNE. Il teatro della morte. Saggio interpretativo di Mnemosyne Atlas, Tavola 42. Engramma, n. 2, ottobre 2000.

VASARI, G. Vidas dos artistas. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

VICENZI, A. La Villa Farnesina a Roma. Modena: Franco Cosimo Panini, 2014.

WARBURG, A. L’Atlas Mnémosyne. Paris: L’Ecarquillé, 2012.

WARBURG, A. A renovação da Antiguidade pagã: contribuições científico-culturais para a história do Renascimento europeu. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013a.

WARBURG, A. Dürer e a Antiguidade italiana (1905). In: A Renovação da Antiguidade Pagã: contribuições científico-culturais para a história do Renascimento europeu. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013b. p. 435-445.

WARBURG, A. Histórias de fantasma para gente grande: escritos, esboços e conferências. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

WARBURG, A. Mnemosyne. O Atlas das imagens. Introdução. In: A presença do antigo. Escritos inéditos. Vol. 1. Organização, introdução e tradução de Cássio Fernandes. Campinas: Editora da UNICAMP, 2018. p. 217-230.

WARBURG, A.; BING, G. Diario Romano (1928-1929). Madrid: Siruela, 2016.

WINCKELMANN, J.J. Reflexões sobre a arte antiga. Porto Alegre: Movimento, 1974.

Published

28-07-2022

How to Cite

WEDEKIN, L. M. "Stanza del Fregio" da Villa Farnesina: Privileged Court of Pathos Formulae and Substantial Source of "Atlas Mnemosyne"’s Board 40. Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 9, n. 1, 2022. DOI: 10.36025/arj.v9i1.29661. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/29661. Acesso em: 23 jul. 2024.