Warburguian Echoes in Present Art: Cristina Brattig Almeida in "Nephele (Fragile)"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36025/arj.v9i1.29663

Keywords:

Nephele (Nymph of the Clouds), Pathos, Movement, Installation, Contemporary Art

Abstract

One of the topics of the Warburg 2019 International Symposium was "Warburguian Echoes in Present Art". The installation created by the Brazilian artist Cristina Brattig Almeida in Nephele (Fragile) materialized some of those echoes as Nymphs of the Clouds (Nephele), which is also the name of a species of moth, attracted by light. The image of the nymph, as Warburg showed, is revealed in her permanent and obsessive presence in various studies, authors, artists, epochs. The nymph, symptom-image, returns via Brattig from the Ancient World to a 21st Century museum, flying in the space, as nine hand-shaped ceramic sculptures. In this installation we see one of the most fundamental attributes for an authentic irruption of the nymph under Warburg´s interpretation: movement. We recognize the nymph's spreading force found everywhere in a sort of "game of transformations and metamorphoses", resisting at the same time any external procedure to give her a specific meaning.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandra Makowiecky , Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Sandra Makowiecky is a professor of Aesthetics and Art History at the Centro de Artes da UDESC, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, Brazil, and at the Visual Arts Graduate Program. She is a member of the Associação Internacional de Críticos de Arte – Seção Brasil AICA UNESCO. Member of the Comitê Brasileiro de História da Arte and the Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas. Her research is centered on epistemology and methodological approaches to the history of art, which involve studies on Aby Warburg.

References

AGAMBEN, Giorgio. Ninfas. São Paulo: Hedra, 2012.

ALPHEN, Ernst van. Lances de Hubert Damisch: pensando a arte na história. 2012. Disponível em < https://www.ppgav.eba.ufrj.br/wp-content/uploads/2012/01/ae13_Ernst_Alphen.pdf>. Acesso em: 10 dez. 2019.

BOTELHO, Marcela Tavares. O(s) tempo(s) da imagem [manuscrito]: uma investigação sobre o estatuto temporal da imagem a partir da obra de Didi-Huberman. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Ouro Preto. Instituto de Filosofia, Artes e Cultura. Departamento de filosofia. Programa de Pós-graduação em Filosofia. 2012. 114 f.

BURUCÚA, Jose Emílio et... [et al.]. Ninfas, serpientes, constelaciones: la teoría artística de Aby Warburg. - 1a ed . - Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Museo Nacional de Bellas Artes. Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología, Secretaría de Gobierno de Cultura., 2019. 156 p.; 30 x 23 cm.

CALVINO, Ítalo. Por que ler os clássicos. São Paulo: Companhia de bolso, 2007.

CAMPOS, Daniela Queiróz. Heroína do Nachleben. A ninfa em Aby Warburg e em Georges Didi-Huberman. In: FLORES, M. B.; PETERLE, P. (Orgs.). História e arte: herança, memória e patrimônio. São Paulo: Rafael Copetti Editor, 2014.

CAMPOS, Daniela Queiroz. Uma outra ninfa moderna: A pin-up como uma ninfa de Aby Wargurg e Georges Didi-Huberman. In: Porto Arte: Revista de Artes Visuais. Porto Alegre: PPGAV-UFRGS, v. 22, n. 36, p.1-13, jan.-jun. 2017. e-ISSN 2179-8001. DOI: http://dx.doi. org/10.22456/2179-8001.56421

CAMPOS, Daniela Queiroz; FLORES, Maria Bernardete Ramos. Vênus Desnuda: a nudez entre o pudor e o horror. In: Rev. Bras. Estud. Presença, Porto Alegre, v. 8, n. 2, p. 248-276, abr./jun. 2018. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/2237-266074145> Acesso em: 10 dez. 2019

DAMISCH, Hubert. Théorie du /nuage/. Pour une histoire de la peinture. Paris : Éditions du Seuil, 1972: 147.

DELEUZE, Gilles. Cinema 2. A Imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense, 2005.

DIDI-HUBERMAN, G. “S’inquiéter devant chaque image”: depoimento. [Outubro, 2006]. In: Paris: Revista Vacarme, n. 37. Entrevista concedida a Mathieu Potte-Bonneville e Pierre Zaoui. Disponível em: http://www.vacarme.org/article1210.html. Acesso em: 13 dez. 2019.

DIDI-HUBERMAN, G. La imagen mariposa. Barcelona: Mudito & Co, 2007.

DIDI-HUBERMAN, Georges. La condition des images : Entretien avec Frederic Lambert et François Niney. In: Mediamorphoses, n.22, p. 6-17, 2008. Disponível em: http://documents.irevues.inist.fr/handle/2042/28239 Acesso em: 23 nov. 2018.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente. História da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Editora Contraponto/Museu de Arte do Rio de Janeiro, 2013.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Ninfa moderna. Paris: Gallimard, 2002.

DIDI-HUBERMAN, Georges. De la Nymphe, et de sa chute. In: DIDI-HUBERMAN, Georges. Ninfa moderna. Paris: Gallimard, 2002. p. 7-24.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Ninfa Fluida. Essai sur le drapé-désir. Paris : Éditions Gallimard, 2015, p.44.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Ouvrir Vênus : Nudité, rêve, cruauté. Paris: Gallimard, 1999.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Venus rajada. Buenos Aires: Editorial Losada, 2005.

GOETHE, Johann Wolfgang von. O jogo das nuvens. Trad. João Barrento. 2 ed. Lisboa: Assírio & Alvim, 2012.

MARCELINO, L. Detalhes em movimento ou a sobrevivência da ninfa. In: Gambiarra (Niterói), v. 1, p. 87-101, 2014.

MARQUES, Luiz. (org.) A Fábrica do antigo. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2008, p .11-23.

MICHAUD, Philipe-Alain. Aby Warburg e a imagem em movimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

NOVAES, Adauto. Herança sem testamento? In: NOVAES, Adauto (org.). Mutações. Ensaios sobre as novas configurações do mundo. SESC/ SP. Rio de janeiro: Agir, 2008. s.p.

OVÍDIO. Metamorphoses. São Paulo: Editora 34, 2017. Edição: Edição bilíngue (30 de junho de 2017).

WARBURG, Aby. A Renovação da Antiguidade Pagã. Contribuições científico-culturais para a história do Renascimento europeu. Tradução de Markus Heideger. Rio de Janeiro: Editora Contraponto, 2014.

WARBURG, Aby. Atlas Mnemosyne. Madri: EdicionesAkal, 2010.

WARBURG, Aby. O nascimento de Vênus e a Primavera. In: WARBURG, Aby. A renovação da Antiguidade pagã. Contribuições científico-culturais para a história do Renascimento europeu. Rio de Janeiro: Editora Contraponto, 2013.

WARBURG, Aby. Ninfa Florentina. Fragmento de um projeto sobre as ninfas. Porto: Projecto Ymago, KKYM, 2012.

WEDEKIN, Luana Maribele. No caminhar da ninfa: processos de potencialização e domesticação da imagem em Warburg e Panofsky. In Anais do 27o Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas, 27o, 2018, São Paulo. Anais do 27o Encontro da Anpap. São Paulo: Universidade Estadual Paulista (UNESP), Instituto de Artes, 2018. p.1931-1946.

Published

28-07-2022

How to Cite

MAKOWIECKY , S. Warburguian Echoes in Present Art: Cristina Brattig Almeida in "Nephele (Fragile)". Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 9, n. 1, 2022. DOI: 10.36025/arj.v9i1.29663. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/29663. Acesso em: 23 jul. 2024.