Atlas of the Feminine Submission: the Body-Cariatid

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36025/arj.v9i1.29664

Keywords:

Art, Body image, Female figures, Image atlas, Cariatids

Abstract

The paper deals with the female figure who carries a weight on her head, conceiving an image of the body beyond the aesthetic-formalist dimension. Searching for an episteme for what is here called the “cariatid-body”, this research performs an imagery-montage, following the Atlas Mnemosyne's transdisciplinary approach. With the help of Georges Didi-Huberman's studies on the significant experiences of emotion provoked by works of art, the text approaches to the concepts of Nachleben and Pathosformel and stands out the poetic and political-pedagogical dimensions in the history of images. Associated with perspectives from the Philosophy of Difference, the paper conceives the image as a presence that sets meanings and teaches ways of being, existing and living, allowing the survival of the past. The paper also highlights the constitution of transversal knowledge in the intersections between Philosophy, History and Visual Arts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Débora Balzan Fleck, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Débora Balzan Fleck (visual artist and master) develops research on the image of the female body from montages referenced in Aby Warburg and theoretical perspectives of the Philosophy of Difference. She holds a degree in Legal and Social Sciences (UFRGS) and Visual Arts (IA-UFRGS), a degree in Visual Arts (IA-UFRGS) and a specialist in Art Pedagogy (Faced-UFRGS). Lives and works in Porto Alegre, Brazil.

References

AGAMBEN, Giorgio. Aby Warburg e a ciência sem nome. In: AGAMBEN, Giorgio. A potência do pensamento - ensaios e conferências. Trad. Antônio Guerreiro. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

DELEUZE, Gilles. A imagem-tempo: cinema 2. Trad. Eloisa de Araujo Ribeiro. São Paulo: Brasiliense, 2005.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Trad. Luiz Orlandi e Roberto Machado. São Paulo: Graal, 2ª ed., 2006.

DELEUZE, Gilles. Francis Bacon: lógica da sensação. Trad. Silvio Ferraz e Annita Costa Malufe para Francis Bacon: Logique de la Sensation. Paris: Aux éditions de la différence, 1981. Disponível em: <http://conexoesclinicas.com.br/wp-content/uploads/2015/12/deleuze-francis-bacon-logica-da-sensacao-1.pdf>. Acesso em: 19 ago. 2019.

DELEUZE, Gilles. O que é a filosofia? Rio de Janeiro: Editora 34, 2007. 2. ed.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia, v. 5. São Paulo: Ed. 34, 1997.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

DIDI-HUBERMAN, Georges.Ante el tiempo: história del arte y anacronismo de las imágenes. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora, 2008. 2. ed.

DIDI-HUBERMAN, Georges.Atlas ou o gaio saber inquieto. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018.

DIDI-HUBERMAN, Georges.Devolver uma imagem. In: ALLOA, Emmanuel (Org.). Pensar a Imagem. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015. 1.ed. p. 205 - 225.

DIDI-HUBERMAN, Georges.O que Vemos, o que nos olha. Trad. Paulo Neves. São Paulo: Editora 34, 2014. 2. ed.

DIDI-HUBERMAN, Georges.Quando as Imagens Tocam o Real. PÓS: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes da escola de Belas Artes da UFMG [online]. Belo Horizonte, v. 2, n. 4, p. 204 - 219, nov. 2012. Disponível em: <https://www.eba.ufmg.br/revistapos/index.php/pos/ article/view/60>. Acesso em: 29 mar. 2018.

DIDI-HUBERMAN, Georges.Que emoção! Que emoção? São Paulo: Editora 34, 2016.

DIDI-HUBERMAN, Georges.Sobrevivência dos vaga-lumes. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.

FOUCAULT, Michel. Isto não é um cachimbo. Tradução Jorge Coli. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008. 5. ed.

HEGEL, G. W. F. Arquitetura. Tradução: Oliver Tolle. São Paulo: Edusp, 2008. p. 128 - 135.

NIETZSCHE, Friedrich. A gaia ciência. São Paulo: Editora Schwarcz, 2009.

NIETZSCHE, Friedrich. Além do bem e do mal: prelúdio a uma filosofia do futuro. Trad. Paulo C. de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

VITRÚVIO. Tratado de Arquitetura. São Paulo: Martins Fontes: 2007.

WARBURG, Aby. Histórias de fantasma para gente grande: escritos, esboços e conferências. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

Published

28-07-2022

How to Cite

BALZAN FLECK, D. Atlas of the Feminine Submission: the Body-Cariatid. Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 9, n. 1, 2022. DOI: 10.36025/arj.v9i1.29664. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/29664. Acesso em: 21 dec. 2024.