Cartography as a method for Artistic Research: a theoretical and conceptual proposition
DOI:
https://doi.org/10.36025/arj.v10i2.29739Keywords:
method, artistic research, research through art, declassification, cartographyAbstract
The main goal of this article is to expose cartography as a potential method for Artistic Research and in confluence with the concept of declassification, based on a reflection on the methods currently used in the field and their implications. Based on the criticisms made to the most frequently used methodologies, we detected a need for methodological proposals that contemplate the primordial characteristics of Artistic Research. Thus, three questions are shown to be potentially relevant when proposing cartography as a possible method for Artistic Research: 1) Its procedural and non-representational characteristic; 2) The dissolution between the hard lines that separate subject and object, objectivity and subjectivity and theory and practice; and 3) Understanding research as an intervention in reality. Based on these three key points, the cartography method is presented as a possible path to Artistic Research.
Downloads
References
ALVAREZ, Johnny; PASSOS, Eduardo. Cartografa é habitar um território existencial. In: PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. (orgs.). Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009.
ASSIS, Paulo de. Logic of experimentation: Rethinking Music Performance through Artistic Research. Ghent: Orpheus Institute, 2018.
ASSIS, Paulo de.; LÓPEZ-CANO, Rúben. Ruben López Cano interviews Paulo de Assis. Resonancias, v. 24, n. 46, p. 173-181, 2020.
BARROS, Laura Pozzana de; KASTRUP, Virgínia. Cartografar é acompanhar processos. In: PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. (orgs.). Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009.
BARROS, Letícia Maria Renault de; BARROS, Maria Elizabeth Barros de. O problema da análise em pesquisa cartográfica. In: PASSOS, E.; KASTRUP, V.; TEDESCO, S. (orgs.). Pistas do método da cartografia: a experiência da pesquisa e o plano comum. Porto Alegre: Sulina, 2014.
BARROS, Maria Elizabeth Barros de; SILVA, Fábio Hebert da. O trabalho do cartógrafo do ponto de vista da atividade. In: PASSOS, E.; KASTRUP, V.; TEDESCO, S. (orgs.). Pistas do método da cartografia: a experiência da pesquisa e o plano comum. Porto Alegre: Sulina, 2014.
BETTS, Nancy. A Obra de Arte como Interface Crítica. In: ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISADORES DE ARTES PLÁSTICAS, 16, 2007, Florianópolis. Anais […]. Florianópolis: ANPAP, 2007. p 424-443.
BORGDORFF, Henk. The conflict of the faculties: Perspectives on Artistic Research and Academia. Leiden: Leiden University Press, 2012.
BRAGAGNOLO, Bibiana. A identidade do performer musical: marcas e possibilidades de desclassificação. Percursos, Florianópolis, v. 22, p. 95-123, 2021b.
BRAGAGNOLO, BIBIANA. Práticas de desclassificação na performance musical: perspectivas emancipatórias para a Pesquisa Artística. Revista Vórtex, v. 9, p. 1-24, 2021a.
BRAGAGNOLO, Bibiana; SANCHEZ, Leonardo P. Pesquisa artística no Brasil: mapas, caminhos e trajetos. Orfeu, Florianópolis, v. 7, n. 2, 2022.
CÉSAR, Janaína Mariano; SILVA, Fábio Hebert da; BICALHO, Pedro Paulo Gastalho de. O lugar do quantitativo na pesquisa cartográfica. In: PASSOS, E.; KASTRUP, V.; TEDESCO, S. (orgs.). Pistas do método da cartografia: a experiência da pesquisa e o plano comum. Porto Alegre: Sulina, 2014.
CHIANTORE, Luca. Prólogo: La música de la desclassificación. In: GUTIÉRREZ, Antonio García. A ojos de la arena: Ejercicios de desclasificación. Madrid: ACCI ediciones, 2020b. p. 11-22.
CHIANTORE, Luca. Retos y oportunidades en la investigación artística en música clásica. Quodlibet, Rioja, n. 74, p. 55-86, 2020a.
CHIANTORE, Luca. Undisciplining music: Artistic research and historiographic activism. Ímpar, v. 1, n. 17, p. 3-21, 2017.
COBUSSEN, Marcel. Deconstruction in Music. Tese de Doutorado, Departament of Art and Culture Studies, Erasmus University Rotterdam, Netherlands. 2002. Disponível em: http://www.deconstruction-in-music.com/navbar/index.html. Acesso em: 15 set. 2018.
COESSENS, Kathleen; CRISPIN, Darla; DOUGLAS, Anne. The artistic turn: a manifesto. Ghent, Leuven University Press, 2009.
COHON, João Casimiro Kahil; SANCHEZ, Leonardo Pellegrim; DEL PINO, Ramón. (eds.). Dossiê: Música enquanto prática decolonial. Proa, v. 1, n. 10, 2020.
COOK, Nicholas. Music as creative practice. Oxford: Oxford University Press, 2018.
CORREIA, Jorge; DALAGNA, Gilvano. Premises for Artistic Research. Aveiro: UA Editora, 2019. (Cahiers of Artistic Research 2).
CORREIA, Jorge; DALAGNA, Gilvano. Premises for Artistic Research. Aveiro: UA Editora, 2020. (Cahiers of Artistic Research 3).
CORREIA, Jorge; DALAGNA, Gilvano; BENETTI, Alfonso; Francisco, MONTEIRO. When is research Artistic Research? Aveiro: UA Editora, 2018. (Cahiers of Artistic Research 1).
COSTA, Valério Fiel da. Morfologia da obra aberta. Curitiba, Prismas, 2016.
DELEUZE, Gilles. Platão, os gregos. In: Crítica e clínica. São Paulo: Ed. 34, 1997. p. 154-155.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: Capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 1995.
DOGANTAN-DACK, Mine (ed.). Artistic Practice as Research in Music: Theory, Criticism, Practice. Farnham: Ashgate, 2015a.
DOĞANTAN-DACK, Mine. Artistic Research in Classical Music Performance: Truth and Politics. Parse Journal, n. 1, p. 27–40, 2015b.
ELLIS, Carolyn; BOCHNER, Arthur. Autoethnography, Personal Narrative and Personal Reflexivity. In: DEZIN, N.; LINCOLN, Y. Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks: Sage, 2000.
ESCÓSSIA, Liliana da. TEDESCO, Silvia. O coletivo de forças como plano de experiência cartográfica. In: PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. (orgs.). Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009.
GIL, Susana Castro. Transcriação, uma opção para a Pesquisa Artística e a reconfiguração ontológica de agências e entidades. In: BRAGAGNOLO, B.; DALTRO, E.; SANCHEZ, L. P. (org.). Pesquisa artística: Performance, criação e cultura contemporânea. Rio Branco: Stricto Sensu, 2022.
GUTIÉRREZ, Antonio García. A ojos de la arena: Ejercicios de desclasificación. Madrid: ACCI ediciones, 2020.
GUTIÉRREZ, Antonio García. Desclassificados: pluralismo lógico y violencia de la classificacion. Barcelona: Anthropos, 2007.
GUTIÉRREZ, Antonio García. En pedazos: El sentido de la desclasificación. Madrid: ACCI, 2018.
GUTIÉRREZ, Antonio García. La identidade excessiva. Madrid: Biblioteca Nueva, 2009.
GUTIÉRREZ, Antonio García. La organización del conocimiento desde la perspectiva poscolonial. itinerarios de la paraconsistencia. Perspectivas em Ciência da Informação. v. 18, n. 4, 2013.
KASTRUP, Virgínia. O funcionamento da atenção no trabalho do cartógrafo. In: PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. (orgs.). Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009.
KASTRUP, Virgínia; BARROS, Regina Benevides de. Movimentos-funções do dispositivo na prática da cartografia. In: PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. (orgs.). Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009.
KASTRUP, Virgínia; PASSOS, Eduardo. Cartografar é traçar um plano comum. In: PASSOS, E.; KASTRUP, V.; TEDESCO, S. (orgs.). Pistas do método da cartografia: a experiência da pesquisa e o plano comum. Porto Alegre: Sulina, 2014.
KASTRUP, Virgínia; TEDESCO, Silvia; PASSOS, Eduardo. Políticas da cognição. Porto Alegre: Sulina, 2008.
LEECH-WILKINSON, Daniel. Classical music as enforced Utopia. Arts & Humanities in Higher Education, v. 15, 2016.
LÓPEZ-CANO, Rubén. La investigación artística en música en Latinoamérica. Quodlibet, n. 74, 2020.
LÓPEZ-CANO, Rubén; OPAZO, Úrsula San Cristóbal. Investigación artística en música: Problemas, métodos, experiencias y modelos. Barcelona: Fondo para la Cultura y las Artes de México; Escola Superior de Música de Catalunya, 2014.
LÓPEZ-CANO, Rubén; SAN CRISTÓBAL, Úrsula. Investigación artística en música: cuatro escenas y un modelo para la investigación formativa. Quodlibet, n. 74, 2020.
MATURANA, Humberto.; VARELA, Francisco. El arbol del conocimiento: las bases biológicas del conocimiento humano. Madrid: Debate, 1990.
MENDES, Miguel Soares Braz. Jazz desclassificado: reflexões para a construção de narrativas musicais emancipatórias. Dissertação (Mestrado em Música) – Departamento de Comunicação e Arte, Universidade de Aveiro, 2016.
NOGUEIRA, Isabel. Criando mundos, tecendo encantamentos: reflexões sobre uma metodologia feminista para a pesquisa artística. In: BRAGAGNOLO, B.; DALTRO, E.; SANCHEZ, L. P. (org.). Pesquisa artística: Performance, criação e cultura contemporânea. Rio Branco: Stricto Sensu, 2022.
MONTEIRO, Glaucos Luis Flores; SOARES, Teresinha Rodrigues Prada. Reflexões acerca da relevância e necessidade da decolonialidade no ensino de música em uma universidade fronteiriça contemporânea. Raído, v. 14, n. 34, 2020.
PASSOS, Eduardo; BARROS, Regina Benevides de. Por uma política da narratividade. In: PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. (org.). Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009.
PASSOS, Eduardo; EIRADO, André do. Cartografia como dissolução do ponto de vista do observador. In: PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. (orgs.). Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009.
PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da. Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009.
PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; TEDESCO, Sílvia. Pistas do método da cartografia: a experiência da pesquisa e o plano comum. Porto Alegre: Sulina, 2014.
PENNA, Maura; SOBREIRA, Silvia. A formação universitária do músico: a persistência do modelo de ensino conservatorial. Opus, v. 26 n. 3, p. 1-25, set./dez. 2020.
ROLNIK, Sueli. Cartografia Sentimental. Porto Alegre: Sulina, 2007.
SADE, Christian; FERRAZ, Gustavo Cruz; ROCHA, Jerusa Machado. O ethos da confiança na pesquisa cartográfica: experiência compartilhada e aumento da potência de agir. In: PASSOS, E.; KASTRUP, V.; TEDESCO, S. (orgs.). Pistas do método da cartografia: a experiência da pesquisa e o plano comum. Porto Alegre: Sulina, 2014.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 63, 2002.
TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 3, 2005.
VARELA, Francisco. O reencantamento do concreto. Cadernos de Subjetividade, São Paulo, v. 1, n. 1, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Bibiana Bragagnolo (Autor)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) License.
Authors retain copyright, while licensing their work under a Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) License.