Clash Between Forms: In Search of an Interarts Didactics
DOI:
https://doi.org/10.36025/arj.v11i1.32076Keywords:
Comparative aesthetics, Music and paiting, Interdisciplinarity, clash between forms, InterartsAbstract
The aim of this text is to shed light on the discussion on art teaching, with regard to possible dialogues between artistic modalities, particularly music and painting. From the contact with theories from different spectrums of the study of art and education (Souriau, Pareyson, Barbosa, Swanwick and Didi-Hubermann, among others), a methodological description of an interarts didactics is proposed, in three stages, aiming at extract possibilities of knowledge and creation from/in the contact between music and painting. Throughout the text, reflections on art teaching by Music and Visual Arts graduates are elaborated, as well as the challenge of consistently crossing disciplinary boundaries. It is hoped that this theoretical course (with practical pretensions) fosters fruitful possibilities of interdisciplinary dialogues in the teaching of Art, understood both in its insertion as a subject of Basic Education, and in a broader spectrum that contemplates the different artistic modalities in contemporary times.
Downloads
References
AZEVEDO, Fernando Antônio Gonçalves de. A Abordagem triangular no ensino das Artes como teoria e a pesquisa como experiência criadora. 2014. 207 f. Tese de (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2014.
BARBOSA, Ana Mae (org.). Ensino da arte: memória e história. São Paulo: Perspectiva, 2008.
BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte: anos 1980 e novos tempos. São Paulo: Perspectiva, 1991.
BARBOSA, Ana Mae. Interterritorialidade: mídias, contextos e educação. São Paulo: SENAC, 2008.
BATAILLE, Georges. Doccuments. São Paulo: Martins Fontes, 2018.
BAYER, Francis. De Schoenberg à Cage: essai sur la notion d’espace sonore dans la musique contemporaine. Paris: Klincksieck, 1987.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso em: 7 dez 2022.
BRITO, Teca Alencar de. Música na educação infantil: propostas para formação integral da criança. São Paulo: Peirópolis, 2003.
CASSIRER, Ernest. A filosofia das formas simbólicas. Primeira parte: a linguagem. Tradução de: Marion Fleisher. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
CLÜVER, Claus. Estudos interartes: conceitos, termos, objetivos. Literatura e Sociedade, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 37-55, 1997. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2237-1184.v0i2p37-55. Acesso em: 22 fev 2023.
CUNHA, Antônio Geraldo da. Dicionário Etimológico da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1982.
DIDI-HUBERMANN, Georges. La ressemblance informe ou le gai savoir de Georges Bataille. Paris: Macula, 1995.
DUARTE JÚNIOR, João-Francisco. Fundamentos Estéticos da Educação. Campinas: Papirus, 1994.
ECO, Umberto. A definição da arte. São Paulo: Record, 2016.
EISENSTEIN, Serguei. O sentido do filme. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.
FERNÁNDEZ DIAS, Hamlet. Abordaje Triangular: Estudio crítico. Linhas Críticas Brasília, v. 25, p. 1-23, 2019.
FONTERRADA, Marisa Trench de Oliveira. Entre tramas e fios: um ensaio sobre música e educação. São Paulo: UNESP, 2008.
FRANÇA, Cecília; SWANWICK, Keith. Composição, apreciação e performance na educação musical: teoria, pesquisa e prática. Revista Em Pauta, Porto Alegre, v. 13, n. 21, p. 5-41, 2002.
FREITAS, Alexandre Siqueira de. Choque entre formas: Aproximações Intra e Interartísticas.
FREITAS, Alexandre Siqueira de. Ressonâncias, reflexos e confluências: três maneiras de conceber as semelhanças entre o sonoro e o visual em obras do século XX. 2012. 342 f. Tese (Doutorado em Artes/Música). Universidade de São Paulo/Universidade Paris-Sorbonne (dupla-titulação), São Paulo, 2012.
FREITAS, Alexandre Siqueira de. Ressonâncias: relações entre música e pintura. Vitória: EDUFES, 2021.
MALRAUX, André. Le musée imaginaire. Paris: Gallimard, 1996.
NATTIEZ, Jean-Jacques. La musique, les images et les mots. Montréal: Fides, 2010.
PAREYSON, Luigi. Estética: Teoria da Formatividade. Petrópolis: Vozes, 1996.
PAREYSON, Luigi. Os problemas da estética. Tradução: Maria Helena Nery Garcez. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG. v.6, n.12: nov., 2016.
SOURIAU, Etienne. La correspondance des arts: eléments d’esthétique comparée. Paris: Flammarion, 1947.
SOURIAU, Etienne. Vocabulaire d’Esthétique. Paris: Presses universitaires de France, 1990.
SWANWICK, Keith. Ensinando música musicalmente. Tradução: Alda Oliveira e Cristina Tourinho. São Paulo: Editora Moderna, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alexandre Siqueira de Freitas (Autor)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) License.
Authors retain copyright, while licensing their work under a Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) License.