Between Sensibility and Intelligibility in Musical Performance: Principles for the Operationalization of Tensive Semiotics Applied to Musical Realization
DOI:
https://doi.org/10.36025/arj.v12i2.36767Keywords:
musical performance, music analysis, French School Semiotics, musical semioticsAbstract
This work discusses the relevance and viability of operationalizing theoretical-methodological tools from French school Semiotics applied to musical performance. Based on Zilberberg (2006, 2011) and Tatit (2019), basic concepts of the tensive proposal are presented, more specifically the notion of intensity (sensible) and extensiveness (intelligible) in the apprehension of discourse values. Both the epistemological basis and the methodological aspects are investigated within applications aimed at analytical perspectives in musical performance, taking into account the synchronic and diachronic aspects that make up the musical enunciation. In order to provide greater analytical refinement, the benefits of using phorèmes (Zilberberg, 2011) is discussed, aiming at describing in greater detail discursive instabilities. Finally, the paper concludes that the theoretical-methodological tools presented are efficient in operationalizing the description of the dynamic and moving nature of the object and relevant to the most varied research issues within musical performance studies.
Downloads
References
BARROS, Diana Luz Pessoa de. Teoria semiótica do texto. São Paulo: Ática, 2005.
CARMO JR., José Roberto. Melodia e prosódia: um modelo para a interface música/fala com base na análise comparado do aparelho fonador e dos instrumentos musicais reais e virtuais. 2007. 192 f. Tese (Doutorado em Semiótica e Linguística Geral) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8139/tde-12112007-141109/fr.php. Acesso em: 27 set. 2024.
CÉSAR, Marina Maluli. Texto sonoro e partitura gráfica: aspectos intersemióticos e enunciativos. 2017. 241 f. Tese (Doutorado em Semiótica e Linguística Geral) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8139/tde-07062017-083301/pt-br.php. Acesso em: 27 set. 2024.
FERNANDES, Cleyton Vieira. Semiótica musical: princípios teóricos e aplicações sobre o discurso musical, sua produção e recepção. 2014, 205f. Tese (Doutorado em Semiótica e Linguística Geral) – Departamento de Linguística da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8139/tde-02062015-165108/publico/2014_CleytonVieiraFernandes_VOrig.pdf. Acesso em: 27 set. 2024.
FIORIN, José Luiz. Práxis enunciativa. In: PERNAMBUCO, Juscelino; FIGUEIREDO, Maria Flávia; SALVIATO-SILVA, Ana Cristina (org.). Nas trilhas do texto. Franca: Universidade de Franca, 2010.
FONTANILLE, Jacques; ZILBERBERG, Claude. Tensão e significação. São Paulo: Humanitas, 2001.
GREIMAS, Algirdas Julien. Semântica estrutural. São Paulo: Cultrix/Edusp, 1973 [1966].
LEMOS, Caio Victor de Oliveira. Performance musical como discurso: proposta de análise. Revista Vórtex, v. 7, n. 1, p. 1-31, 2019. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/vortex/article/view/2687/1783. Acesso em: 19 jun. 2024.
LEMOS, Caio Victor de Oliveira; LEMOS, Carolina Lindenberg. A práxis da performance violonística: três gravações de “Omaggio a Boccherini”, de Tedesco. Revista Vórtex, Paraná, v. 11, n. 1, p. 1-38, 2023. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/vortex/article/view/7440/5402. Acesso em: 19 jun. 2024.
LEMOS, Carolina Lindenberg. A transversalidade das categorias tensivas no tratamento da expressão. In: SCHWARTZMANN, Matheus Nogueira; PORTELA, Jean Cristtus; DONDERO, Maria Giulia (org.). Linguagens sincréticas: novos objetos, novas abordagens teóricas. Campinas: Pontes, 2021, p. 67-86.
MANCINI, Renata. Condições semióticas do sensível: aprofundamentos da abordagem tensiva – aula 2. 2020b. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=nQyhsIKh_k0&t=1612s. Acesso em: 20 jun. 2021
MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
TATIT, Luiz. Passos da semiótica tensiva. Cotia: Ateliê, 2019.
ZAMPRONHA, Edson. A construção do sentido musical. In: SEKEFF, Maria de Lourdes; ZAMPRONHA, Edson (org.). Arte e cultura III: estudos transdisciplinares. São Paulo: Annablume; Fapesp, 2004.
ZILBERBERG, Claude. Elementos de semiótica tensiva. Tradução de Ivã Carlos Lopes, Luiz Tatit, Waldir Beividas. São Paulo: Ateliê, 2011.
ZILBERBERG, Claude. Louvando o acontecimento. Galáxia, n. 13, p. 13-28, 2007.
ZILBERBERG, Claude. Síntese da gramática tensiva. Significação, v. 25, São Paulo, 2006, p. 163-204.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 1969 Caio Victor de Oliveira Lemos, Carolina Lindenberg Lemos (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

This work is licensed under a Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) License.
Authors retain copyright, while licensing their work under a Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) License.
English
Português (Brasil)