The Informed Spectator and Research in Arts

Authors

  • Maria Helena Werneck UNIRIO

DOI:

https://doi.org/10.36025/arj.v1i1.5273

Abstract

The analysis of two books, by Georges Banu and G. Didi-Huberman, advances the discussion on ways of structuring and writing an investigation on scenic arts. At the starting point we find two members of the audience who partially incorporate the spirit of the author of diaries in his critical task, either searching for variations on a theme – a text by Tchekov and its staging; or else composing expanded theoretical reference constellations aimed at establishing how a flamenco dancer projects himself in relation to time.

Keywords: member of the audience, critical task, staging.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Helena Werneck, UNIRIO

Associate Professor at the University of Rio de Janeiro State (UNIRIO), where she works in Undergraduate and Graduate courses. She coordinated, from 2008 to 2010, the International Cooperation Project among UNIRIO, USP and University of Lisbon. She published O Homem Encadernado (The bounded man), which is about biographies of Machado de Assis (EdUERJ, 2008), Texto e imagem: estudos de teatro (Text and image: theater studies) (7 Letras, 2009) and Rotas de Teatro entre Portugal e Brasil (Theater routes between Portugal and Brazil) (7 Letras, 2012), besides essays in journals and compilations. She is a researcher of CNPq.

References

AGAMBEN, Giorgio. Aby Warburg e a ciência sem nome. Revista Arte & Ensaio, Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, EBA/UFRJ, Rio de Janeiro, ano XVII, n. 19, p. 131-141, 2009.

BLANCHOT, Maurice. O Diário Íntimo e Narrativa In: O livro por vir, Trad. Leyla Perrone Moisés. S. Paulo: Martins Fontes, 2005.

BANU, Georges. Notre Théâtre. La Cerisaie, cahier de espectateur. Arles: Acts SUDS, 1999.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Le Danseur des solitudes. Paris: Les Éditions Minuit, 2006.

DIDI-HUBERMAN, Georges. L’ Homme qui marche dans la couleur. Paris: Les Éditions de Minuit, 2001.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Texto de apresentação da Exposição Atlas Cómo Llevar El Mundo A Cuestas?, 26 de Novembro de 2010 - 28 de Março 2011, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid.

RANCIÉRE, Jacques. O espectador emancipado. In: O espectador emancipado. Trad. José Miranda Justo. Lisboa: Orfeu Negro, 2010.

SAMAIN, Etienne. As “Mnemosyne(s)” de Aby Warburg: Entre Antropologia, Imagens e Arte. Revista Poiesis, Niterói, v. 17, Ano 12, p. 29-52, julho 2012.

WERNECK, Maria Helena. Operações radicais de dramaturgia; rastros de imagens cênicas no teatro de Bia Lessa. Anais do VI Congresso ABRACE, 2010. Disponível em: http://portalabrace.org/vicongresso/teatrobrasileiro/MariaHelenaWerneck.pdf Acesso em: 27 mar. 2013

WERNECK, Maria Helena. Espaço teatral. A literatura e as imagens em cena. In: MARGATO, Izabel; GOMES, Renato Cordeiro (Org.). Espécies de espaço. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.

WERNECK, Maria Helena. Memória e imagem – registro da cena narrativa em vídeo. In: FLORES, M. Bernadete Ramos; PETERLE, Patrícia (Org.). História e Arte. Imagem e Memória. Campinas: Mercado de Letras, 2012.

How to Cite

WERNECK, M. H. The Informed Spectator and Research in Arts. Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 48–62, 2014. DOI: 10.36025/arj.v1i1.5273. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/5273. Acesso em: 27 jul. 2024.