Each Person's Museum: Montage and Phantasms

Authors

  • Sheila Cabo Geraldo Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.36025/arj.v2i2.7294

Keywords:

Survival, Montage, Historiography, Image

Abstract

For Warburg, each image is the result of cultural and temporal shifts, which settle, or sediment, and survive as form, transforming each image into an energetic and dynamic moment that cyclically recurs in a phantasmagorical manner that Warburg calls Pathosformel, and that flourish in friction. One can also approach André Malraux's concept of the imaginary museum from these considerations, in the sense that his exercise of the imaginary museum develops a history of art according to similarities (formal and rhetorical), but one not governed by influences. The imaginary museum's main importance lies, then, in a kind of experimental visual montage that aims to take into account, in art, a larger, more expanded cultural heritage than the Greco-Roman matrix of Occidental art. 

English version: Leslie Damasceno.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sheila Cabo Geraldo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Professor in the Graduate Program in Arts (PPGArtes) of the University of Rio de Janeiro State (UERJ), Geraldo concluded a postdoctoral project at the Complutense University of Madrid (2008) with a Capes grant (Fundação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior / Coordinating Foundation for Graduate Programs, Federal Ministry of Education), and was president of the Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas (National Association of Researchers in Fine Arts - ANPAP) for 2011/2012. She was Editor of the journal Concinnitas, of the Instituto de Artes (UERJ / PPGArtes) between 2003 and 2011. Among her publications: Goeldi: modernidade extraviada (1995): Trânsito entre Arte e Política (Editor) 2012: Narrativas, Ficções e Subjetividades (Editor); and  2012 e Fronteiras: arte, imagem, história (Editor) 2014. She earned her doctorate in history from the Federal Fluminense University (UFF/Niterói,RJ) in 2001 with the dissertation Arte e Modernidade Germânica and studied at the Freie Universität Berlin under a DAD fellowship in 1998. She holds a CNPq Bolsista Productivity Scholarship (Bolsista Produtivity/CNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico 2).

References

BELTING, Hans. Antropologia da Imagem. Lisboa: KKYM, 2014.

BENJAMIN, Walter. Walter Benjamin: magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1985.

BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte;São Paulo. Editora UFMG;Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2006.

CLARK, T.J. A Pintura da Vida Moderna: Paris na arte de Manet e de seus seguidores. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

CRIMP, Douglas. Sobre as Ruínas do Museu. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente. História da Arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013(a).

DIDI-HUBERMAN, Georges. L’Album de l’art à l’époque du Musée imaginaire. Paris: Édition Hazan ;Musée du Louvre, 2013 (b).

DIDI-HUBERMAN, Georges. Atlas: Como llevar el mundo a cuestas? Madri: MNCARS, 2010;2011.

GODARD, Jean-Luc; DANEY, Serge. Diálogo. In : Histoire(s) du Cinéma, 1988-1998. Barcelona: Intermedio;Cahiers du Cinéma, 1988.

GIONI, Massimiliano. Il Palazzo Enciclopedico. Venezia: Fondazione La Bienale di Venezia, 2013. Catálogo.

KRAUSS, Rosalind. O Fotográfico. Barcelona, Editorial Gustave Gili, 2002.

MALRAUX, André. Le Musée Imaginaire. Paris: Gallimard, 1965.

MALRAUX, André. Les Voix du Silence. Paris :NRF ; La Galerie de la Pléiade, 1953.

MALRAUX, André. O Museu Imaginário. Lisboa: Arte & Comunicação 70, 2013.

MÜNSTER, Arno. Ernst Bloch: filosofia da praxis e utopia concreta. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista, 1993.

RANCIÈRE, Jacques. O destino das imagens. Rio de Janeiro, Contraponto, 2012.

SELIGMAN-SILVA, Márcio. O local da diferença. São Paulo: ed. 34. 2005.

SILVA, Edson Rosa da. O Museu imaginário e a difusão da cultura. Rio de Janeiro: Semear, v. 6, 2002.

WARBURG, Aby. The Renewal of Pagan Antiquity. Contributions to the Cultural History of The European Renaissance. Los Angeles: Getty Research Institute for the History of Art and Humanities, 1999.

WILEY, Chris. Walter de Maria. 55th International Art Exhibition. Il Palazzo Enciclopedico. Veneza, p. 74. Catálogo.

Published

25-09-2015

How to Cite

GERALDO, S. C. Each Person’s Museum: Montage and Phantasms. Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 15–26, 2015. DOI: 10.36025/arj.v2i2.7294. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/7294. Acesso em: 21 dec. 2024.

Issue

Section

Part 1 – Art in the World – Possible Connections