Dance and Mental Health: Actions of the Possible

Authors

  • Renato Ferracini Universidade Estadual de Campinas.
  • Bruna Martins Reis Universidade Estadual de Campinas.

DOI:

https://doi.org/10.36025/arj.v3i1.7849

Keywords:

Dance, Border, Experience, Creative process, Subjectivization processes

Abstract

This article intends to reflect on a mode of artistic intervention in the mental health field, from a practical experiment in a health service for the treatment of patients with severe mental disorders. In an approach that is built on the border between dance and clinic, it considers both practices as provocative of experiences and devices to create the invention of strategies of self and modes of existence. In this path we propose to think of dance experience as triggering of subjective processes that can trigger the creation of other life plans.

English version by Leslie Damasceno.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renato Ferracini, Universidade Estadual de Campinas.

Renato Ferracini holds a doctorate in Multimedia from UNICAMP. An actor-researcher, currently he serves as the Academic Coordinator for LUME where he has been active in all the theoretical and practical lines of research since 1993, as well as a professor and graduate advisor in the Graduate Program in Scenic Arts at the Universidade Estadual de Campinas (Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena – UNICAMP). 

E-mail: Renato at lumeteatro.com.br

Bruna Martins Reis, Universidade Estadual de Campinas.

Bruna Reis, a dancer and psychologist, with a Masters in Public Health (Saúde Coletiva), Reis is now working on her doctorate in Scenic Arts in the Art Institute at UNICAMP  (Instituto de Artes/UNICAMP. She is a collaborating researcher in the group on hybridism in the languages of dance, theater and performance, coordinated by Renato Ferracini (Lume Teatro (UNICAMP), acting as a dancer in Núcleo Fuga!. She has practical research in the Klauss Vianna Technique for Dance and Somatic Education, and dedicates herself to the interface between dance and mental health.

E-mail: bru_psi at yahoo.com.br

References

BOURRIAUD, N. Formas de vida: a arte moderna e a invenção de si. Martins Fontes, São Paulo, 2011.

DELEUZE, G. Conversações. [Trad.]. Peter Pál Pelbart. Editora 34. Rio de Janeiro, 1992.

DELEUZE, G. & PARNET, C. Diálogos. Editora Escuta. São Paulo, 1998.

DELEUZE, G e GUATARI, F. Mil Platôs: Capitalismo e Esquizofrenia.Vol. 3. [Trad.] Aurélio Guerra Neto, Ana Lucia de Oliveira, Lúcia Cláudia Leão e Suely Rolnik. Editora 34. Rio de Janeiro, 1996.

DELEUZE, G. GUATTARI, F. O que é Filosofia? Editora 34. Rio de Janeiro, 1992.

DIÉGUEZ, L. Cena?rios expandidos. (Re)presentaco?es, teatralidades e performatividades. Revista Urdimento, Floriano?polis, v.15, p. 135-147, 2011.

DIÉGUEZ, L. Um teatro sem teatro: a teatralidade como campo expandido. Revista Sala Preta, V.14, n.01, 2014.

FERNANDES,S. Experiências do real no teatro. Revista Sala Preta, V.13, n.2, 2013.

FERRACINI, R. Ensaios de atuação. Editora Perspectiva: FAPESP. São Paulo, 2013.

FERRACINI, F & RABELO, A. F. Recriar Sempre. Art Research Journal. V.1, n.2, 2014.

FOUCAULT, M. Tecnologias de si. Verve. São Paulo, n.6, p. 321-360, 2004.

GIL, J. A Imagem-Nua e as Pequenas Percepções. Lisboa. Relógio D’Água Editora, 2005.

MILLER, J. Qual é o corpo que dança? Dança e educação somática para adultos e crianças. Summus editorial. São Paulo, 2012.

MOEHLECKE, V. & FONSECA, T. M. Da dança e do Devir: a dança no regime do sutil. Revista do Departamento de Psicologia,UFF, v.17, n.1, Niterói jan./jun. 2005.

PASSOS, E. Os dispositivos clínico-políticos e as redes no contemporâneo. EntreLinhas do Conselho Regional de Psicologia CRP-07, Porto Alegre, p. 8-9, Ano 2000.

PELBART, P. P. A Nau do Tempo Rei: 7 Ensaios sobre o Tempo da Loucura. Imago. Rio de janeiro, 1993.

QUILICI, C. S. Campo Expandido: Arte como ato Filosófico. Revista Sala Preta, v.14, n. 2, 2014.

ROLNIK, S. Uma terapêutica para tempos desprovidos de poesia. Catálogo da exposição Ligia Clark: da obra ao acontecimento. Somos o molde a você cabe o sopro. Curadoria de Suely Rolnik e Corinne Diserens, pelo Musée de Beaux – Arts de Nantes, França (08 out. A 31 dez 2005), e Pinacoteca do Estado de São Paulo, Brasil (25 jan. A 26 mar. 2006).

Published

17-05-2016

How to Cite

FERRACINI, R.; REIS, B. M. Dance and Mental Health: Actions of the Possible. Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 129–141, 2016. DOI: 10.36025/arj.v3i1.7849. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/7849. Acesso em: 5 jul. 2024.

Issue

Section

Dossier: Theatre in the expanded field