Theater as an Expanded Field: Image in Gilles Deleuze and Hans-Thies Lehmann

Authors

  • Ricardo Nascimento Fabbrini Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.36025/arj.v3i1.8212

Keywords:

Theater, Cinema, Image, Gilles Deleuze, Hans-Thies Lehmann

Abstract

This essay characterizes the "theater of visual dramaturgy" (Hans-Thies Lehmann), or the theater as an expanded field, through the incorporation of diverse media, basing analysis on Gilles Deleuze's criticism of the "wiles of representation" and "the ontological difference between the model and the copy," and emphasizing that this theater opposes itself to the representation-image of the dramatic theater and of classic cinema, as well as to the simulacro-image of the mass-media world. Also cited: Anne Sauvagnargues' commentaries on the Deleuzean notion of "image-individuation," based on longitudinal and latitudinal modulations. This essay seeks to show that the expanded theater is the site, per excellence, for the development of a drama of perception, the issue now at the center of contemporary aesthetic reflection. In the confluence of languages, of signs of light and of the actor's body, we would find an image capable of proffering a critique of currently circulating images, or, in other words, a form that "affects the sensation and force of thought," in Gilles Deleuze's terms.

English version: Leslie Damasceno

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ricardo Nascimento Fabbrini, Universidade de São Paulo

Ricardo Nascimento Fabbrini is a professor of aesthetics in the Department of Philosophy, in the school of Philosophy, Letters and Human Sciences of the University of São Paulo (Departamento de Filosofia da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (FFLCH-USP). He is the author of O Espaço de Lygia Clark (Atlas, 1994) and A arte depois das vanguardas (Editora da Unicamp, 2002).

References

BAUDRILLARD, Jean. Simulacros e simulação. Lisboa: Relógio d´Água, 1991.

BAUDRILLARD, Jean. Da sedução. Campinas: Papirus, 1991.

BAUDRILLARD, Jean. Tela total, mito-ironias da era do virtual e da imagem. Porto Alegre: Sukina, 2005.

BAVCHAR, Evgen. Le vouyeur absolu. Paris: Seuil, 1992.

BELLOUR, Raymond. Entre-imagens. Campinas: Papirus, 1997.

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1986.

BENJAMIN, Walter. Origem do drama barroco alemão. São Paulo: Brasiliense, 1984.

BOURRIAUD, Nicolas. Estética relacional. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

BOURRIAUD, Nicolas. Radicante: por uma estética da globalização. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BOURRIAUD, Nicolas. Formas de vida: a arte moderna e a invenção de si. São Paulo: Martins Fontes, 2011a.

BRETT, Guy. Brasil experimental: arte/vida: proposições e paradoxos. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2005.

CAMPOS, Augusto. Do ideograma ao videograma. Folha de São Paulo.São Paulo, 16 maio 1993.

CLARK, Lygia. In: DISERENS, Corinne; TODOLI, Vicente; COESENS, Piet (Orgs.). Lygia Clark. Barcelona: Fundació Antoni Tápies: MAC,1998.

COSTA, Mario. O sublime tecnológico. São Paulo: Experimento, 1995.

DELEUZE, Gilles. Sobre o teatro: um manifesto a menos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editores, 2010.

DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010a.

DELEUZE, Gilles, GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995-1997. v. 5.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

DELEUZE, Gilles. Cinema 1: a imagem-movimento. São Paulo: Brasiliense, 1985.

DELEUZE, Gilles. Cinema 2: a imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense, 1990.

DELEUZE, Gilles. Crítica e clínica. São Paulo: Editora 34, 1997.

DELEUZE, Gilles. Francis Bacon: lógica da sensação. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.

DERRIDA, Jacques. A universidade sem condição. São Paulo: Estação Liberdade, 2003.

DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico e outros ensaios. Campinas, Papirus, 1994.

FAVARETTO, Celso F. A invenção de Hélio Oiticica. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1992.

FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. São Paulo: Martins Fontes, 1981.

FOSTER, Hal. O retorno do real. São Paulo, Cosac Naify, 2014.

GALARD, Jean. Beleza exorbitante: reflexões sobre o abuso estético. São Paulo: Editora Fap-Unifesp, 2012.

HUYSSEN, A. Culturas do passado-presente: modernismos, artes visuais, políticas da memória. São Paulo: Contraponto, 2014.

LACAN, Jacques. O seminário, livro 11, os quatro conceitos fundamentais da psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1996.

LEHMANN, Hans-Thies. O teatro pós-dramático. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

LIPOVETSKY, Gilles. Os tempos hipermodernos. São Paulo: Barcarolla, 2004.

LYOTARD, Jean-François. O inumano: considerações sobre o tempo. Lisboa: Editorial Estampa, 1990.

LYOTARD, Jean-François. Algo assim como: comunicação sem comunicação. In: PARENTE, André. (Org.). Imagem Máquina: a era das tecnologias do virtual. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.

LYOTARD, Jean-François. Que Peindre?: Adami, Arakawa e Buren. Paris: Éditions de la Différence, 1987.

MACIEL, Katia. A última imagem. In: PARENTE, André (Org.). Imagem máquina: a era das tecnologias do virtual. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.

MONDRIAN, Piet. Neoplasticismo na pintura e na arquitetura. São Paulo: Cosac Naify, 2008.

PELBART, Peter Pal. A vertigem por um fio: políticas da subjetividade contemporânea. São Paulo: Iluminuras/Fapesp, 2000.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

SAUVAGNARGUES, Anne. Deleuze et l`art. Paris: Presses Universitaires France, 2006.

SAUVAGNARGUES, Anne. L´éthologie: l´affect de l´image. In: ___ Symposium: Canadian Journal of Continental Philosophy, v. 10, n. 1, p. 155-167, 2006.

SAUVAGNARGUES, Anne. Écologie des images et machine d´art. In: ___ Pourpalers Deleuze: Entre art et philosophie. Reims: Épure: Éditions et Presses Universitaire de Reims, 2013.

SCHILLER, Friedrich. A educação estética do homem: numa série de cartas. São Paulo: Iluminuras, 1990.

Published

17-05-2016

How to Cite

FABBRINI, R. N. Theater as an Expanded Field: Image in Gilles Deleuze and Hans-Thies Lehmann. Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 20–36, 2016. DOI: 10.36025/arj.v3i1.8212. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/8212. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossier: Theatre in the expanded field