Views on the absence/presence: theater and technology

Authors

  • Ipojucan Pereira da Silva Universidade de São Paulo
  • Felisberto Sabino Costa Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.36025/arj.v3i1.8306

Keywords:

Absence, Presence, Contemporary Theater, Technology, Apparatus

Abstract

This article proposes a reflection on the concepts of absence and presence of elements of the scene linked to the use/production of technological devices, with emphasis on elements such as text, videographic masks and scenic space.

English version by Leslie Damasceno.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ipojucan Pereira da Silva, Universidade de São Paulo

Department os Performing Arts at the Escola de Comunicações e Artes - CAC-ECA, Sao Paulo, Brazil. Area: Theater theory and Practice. PhD in Theater theory and Practice. Vice-Coordinator of research group «O CÍRCULO – Grupo de Estudos Híbridos das Artes da Cena»

Felisberto Sabino Costa, Universidade de São Paulo

PhD in Performing Arts. Coordinator of research group «O CÍRCULO – Grupo de Estudos Híbridos das Artes da Cena»

References

BAUDRILLARD, Jean. Simulacros e simulação. Lisboa: Editions Galilée, 1981.

BYUNG-CHUL, Han. A sociedade da transparência. Lisboa: Relógio d´Água Editores, 2014.

DANAN, Joseph. Qu'est-ce que la dramaturgie? Paris: Actes Sud-Papiers, 2012.

GOEBBELS, Heiner. Aesthetics of absence: questioning basic assumptions in performing arts. In: Heiner Goebbels, Artist-in-Residence, Cornell University: Cornell lecture on contemporary aesthetics, march 2010. Nova York: Cornell University, 2010. p. 1-20. Disponível em: http://igcs.cornell.edu/home/visitors/aesthetics. Acesso em: 26 ago. 2015.

HAAR, Michel. A obra de arte. Ensaio sobre a ontologia das obras. Rio de Janeiro, Difel, 2007.

HEIDEGGER, Martin. A obra de arte. In: Caminhos de Floresta. Tradução Irene Borges-Duarte e Filipa Pedroso. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1998.

LEHMANN, Hans-Thies. Teatro pós-dramático. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

LES FANTASMAGORIES TECHNOLOGIQUES. Denis Marleau. Châlons-en-Champagne: La Comète, 2009. 1 peça de teatro.

LÉVY, Pierre. O que é virtual? São Paulo: Editora 34, 2001.

LIFE itself is not enough. Fred Eerdekens. Paris: Magda Danysz Gallery, 2012. 1 fotografia.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.

SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. S. Paulo/Rio de Janeiro: Record, 2001.

SIEGMUND, Gerald. Apparatus, attention, and the body: the theatre machines of Boris Charmatz. In: TDR/Theatre Drama Review, Massachusetts, v. 51, n. 3, p. 124-139, outono, 2007a.

SIEGMUND, Gerald. Experience in a space where I am not: staging absence in contemporary dance. In: Discourses in dance, Londres, v. 4, n. 1, p. 77-95, 2007b.

VIDEOTANGO. Otávio Donasci. Rio de Janeiro: Festival de Arte Performance Brasil, 2011. 1 vídeo performance.

WILSON, Robert. Voom Portraits. São Paulo: SESC-Pinheiros, 2008.

WILSON, Robert. Robert Wilson: space time. Milano: Silvana Editoriale, 2012.

Published

17-05-2016

How to Cite

SILVA, I. P. da; COSTA, F. S. Views on the absence/presence: theater and technology. Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 80–91, 2016. DOI: 10.36025/arj.v3i1.8306. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/8306. Acesso em: 5 jul. 2024.

Issue

Section

Dossier: Theatre in the expanded field