The Expanded Scene: some views on theater in the 21st century

Authors

  • Gabriela Lírio Gurgel Monteiro Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.36025/arj.v3i1.8427

Keywords:

Expanded Scene, Intermediality, Reception, Teaching

Abstract

This article aims to discuss the idea of expanded scene in contemporaneity, considering interrelations that take place when arts meet. It also invites readers to reflect upon new trans(media) teaching methods for performing arts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gabriela Lírio Gurgel Monteiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Gabriela Lirio is Professor of Theater in Universidade Federal of Rio de Janeiro (UFRJ) and founder and coordinator (2013-2015) of the postgraduate Program in Arts of Scene at the School of Communication (ECO-UFRJ). Graduated in PUC- Rio  (Journalism, 1995),  Master (1999) and Doctor of Literature (2004).  She also participated in PhD Sandwich Programme  in Theatre at Université de Paris III (Sorbonne-Nouvelle, 2002) and had already published in several academic journals (Urdimento, Sala Preta, Opercevejo, Art&Cultura, Moringa, among others). Author of ‘Cinema e Teatro: Interseções’ (2010) and ‘A Procura da Palavra no Escuro (2001), in 2016 Gabriela Lírio is in a postdoctorate at Université de Paris III (Sorbonne-Nouvelle), under supervision of Josette Féral.

References

COUCHOT, Edmond. Automatização de técnicas figurativas: rumo à imagem autônoma. In: DOMINGUES, Diana (Org.). Arte, ciência e tecnologia. Passado, presente e desafios. São Paulo: Ed. da Unesp, 2009. p. 397-406.

DUBOIS, Philippe. Um “efeito cinema” na arte contemporânea. In: Dispositivos de registro na arte contemporânea. Rio de Janeiro: Contracapa Editora/ FAPERJ, 2009, p. 179-216.

FÉRAL, Josette (Org.). Pratiques Performatives. Body remix. Québec/Rennes: Presses de l’Université du Québec/Presses Universitaires de Rennes, 2012.

FÉRAL, Josette. Théorie et pratique du théâtre. Au-delà des limites. Montpellier, L’Éditions l’Entretemps, 2011.

FERNANDES, Silvia. Teatralidades contemporâneas. São Paulo: Perspectiva, 2010.

GARRAMUÑO, Florencia. Frutos Estranhos. Rio de Janeiro: Ed. Rocco, 2014.

KAC, Eduardo. Telepresença e Bioarte. Humanos, coelhos & Robôs em rede. São Paulo: EDUSP, 2013.

KRAUSS, Rosalind. Sculpture in the expanded field. Arte & Ensaios, n. 17., Revista do programa de Pós-Graduação em Artes da UFRJ, 2008, p. 87-93.

PARENTE, André. A forma cinema: variações e rupturas. In: Transcinemas. Rio de Janeiro: Contracapa Livraria, 2009.

PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. São Paulo: Perspectiva, 1999.

PLUTA, Izabella. L’acteur et l’intermédialité. Les nouveaux enjeux pour l’interprète et la scène à l’ère technologique. Lausanne: L’âge d’Homme, 2011.

PLUTA, Izabella. L’espace du laboratoire entre création technologique et recherche scientifique: prémices d’une méthodologie. Ligeia. Dossiê sur l’art. VIII° Année, n° 137-140. Janvier-juin 2015, p. 47-58.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012.

Published

17-05-2016

How to Cite

MONTEIRO, G. L. G. The Expanded Scene: some views on theater in the 21st century. Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 37–49, 2016. DOI: 10.36025/arj.v3i1.8427. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/8427. Acesso em: 5 jul. 2024.

Issue

Section

Dossier: Theatre in the expanded field