Intertwining Threads: Possible Axes of Dramaturgy in Contemporary Dance

Authors

  • Gisela Dória Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.36025/arj.v3i2.9549

Keywords:

Performing arts, Contemporary dance, modern dance, classical ballet, dramaturgy

Abstract

This article proposes an investigation into the specificities that emerge from the relationship between contemporary dance and different notions of dramaturgy. The aim is to problematize and broaden the notion of scenic dramaturgy. The investigative course involves the critical examination of several dramaturgies in the performing arts, in order to verify their levels of tension in relation to contemporary dance. Thus, it is sought to understand the extent to which contemporary dance has opened space for the reinvention of the notion of dramaturgy and in what way it is related to the modes of composition and production of meaning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gisela Dória, Universidade Estadual de Campinas

Gisela Dória, researcher, teacher and performer. Has a PHD degree from the State University of Campinas – UNICAMP (www.unicamp.br), where she has developed a Project on Dance Dramaturgy. In 2009, Dória obtained a Master’s degree in Drama at the State University of São Paulo. Author of the book Poeticas de Sem Lugar: Por uma teatralidade na dança (Editora Perspectiva, 2013). 

References

ADOLPHE, J. M. A Dramaturgia é um exercício de circulação para Manter o Mundo à parte. Nouvelles de Dance: Dossier Dance et Dramaturgie, n.31 p. 34. Bruxelas: Contradanse, 1997.

BERNARD, Michel. De la creátion chorégraphique. Paris: Centre National de la Danse: Recherches, 2001.

BARBA, E. Canoa de Papel: Tratado de antropologia teatral. Rio de Janeiro, Teatro Caleidoscópio, 2009.

BONFITTO, M. Entre o Ator e o Performer. São Paulo: Editora Perspectiva, 2013.

______. O Ator Compositor. São Paulo: Editora Perspectiva, 2002.

CHARMATZ, Boris.; LAUNAY, I. Undertraining. On a Contemporary Dance. Musée de La danse. Centre Corégraphique National de Rennes et Bretagne: Les Presses du Réel, 2011.

CORNAGO, Oscar. Qué es la Teatralidad ? Paradigmas Estéticos de la Modernidad. Madrid : Telefondo Revista de Teoria e Crítica Teatral, N.1 Agosto, 2005.

CARDONA, Patricia. Dramaturgia Cazador del de Bailarín Mariposas. México: Instituto Nacional de Bellas Artes: Centro Nacional de Investigación, Documentación e Internación de la Danza José Limón, 2000.

DELAHUNTA, Scott. Dance Dramaturgy: Speculations and Reflections. Dance Theatre Journal, Londres, v. 15, n 2, pp. 20-25, abr. 2000.

DÓRIA, Gisela. A Poética de Sem Lugar: Por uma Teatralidade na dança. São Paulo: Perspectiva, 2009.

FERNANDES, S. Teatralidades Contemporâneas. São Paulo: Editora Perspectiva, 2010.

GUMBRECHT, Hans. U. Produção de Presença. O que o sentido não consegue transmitir. Rio de Janeiro: PUC-Rio, 2010.

ENTLER, R. Poéticas do Acaso: Acidentes e Encontros na Criação Artistica. Tese (Doutorado em Artes) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.

HUYNH, Emmanuelle. Histoire(s) et Lectures: Trisha Brown Emmanuelle Huynh. Paris: Les Press du Réel, 2014.

KATZ, Helena. Por uma Dramaturgia que não seja uma liturgia da dança. Revista Sala Preta, São Paulo, v.2, n. 10, pp 163-167, 2011.

KERKHOVEN, M. O Processo Dramatúrgico. Nouvelles de Danse, Dossier Danse et Dramaturgie, n. 31. Bruxelas: Contradanse, 1997.

KOEGLER, H. The Concise Oxford Dictionary of Ballet. New York: Oxford University Press, 1987.

NAVAS, Cássia. Dança, escritura e dramaturgia. Anais do II Congresso da Associação Brasileira de Pesquisa em Pós-graduação em Artes Cênicas. Salvador: Abrace, 2001.

PAIS, Ana. O Discurso da Cumplicidade. Dramaturgias Contemporâneas. Lisboa: Colibri, 2004.

PAIXÃO, Paulo. Quando o drama se apodera da dança. Revista Sala Preta, São Paulo, v. 2, n. 10, pp. 205-211, 2011.

PAVIS, Patrice. A Análise dos Espetáculos. São Paulo: Perspectiva, 2003.

SANTAELLA, Lúcia. Percepção, Feonomenologia, Ecologia e Semiótica. São Paulo: Cenage Learning, 2009.

SASTRE, Cibele. Dramaturgia da Dança e Dramaturgia do Corpo. 1999. Monografia (Especialização em Consciência Corporal) – Faculdade de Artes do Paraná, Paraná, 1999.

TOURINHO, L. Dramaturgias do Corpo: Protocolos de Criação das Artes da Cena. 2009. Tese (Doutorado em Artes) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.

VICTORIA, M e SOARES, A. Estados emocionais e processamento cognitivo: sistemas dependentes? Psicol.pesq. [online], Juiz de Fora, vol.1, n.1, p. 15-19, 2007. Disponível em: < http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1982-12472007000100004&script=sci_arttext>. Acesso em: 06 mai. 2015.

Published

18-12-2016

How to Cite

DÓRIA, G. Intertwining Threads: Possible Axes of Dramaturgy in Contemporary Dance. Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 194–208, 2016. DOI: 10.36025/arj.v3i2.9549. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/9549. Acesso em: 21 dec. 2024.