Strategy, method and content: three components for understanding contemporary disinformation campaigns

Authors

  • Max Silva Fundação João Pinheiro
  • Beatriz Valadares Cendón Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.21680/2447-7842.2022v8n1ID27527

Keywords:

disinformation, fake news, information user, disinformation strategy, dynamics of disinformation

Abstract

The profusion of misinformation on the web currently occurs with the use of increasing refinement and the use of technological and linguistic resources and methods capable of amplifying its reach. The present work sought to understand, from a literature review, strategies, methods and form of content organization in contemporary disinformation campaigns to propose a model for understanding and analyzing these campaigns. Researches were carried out in several databases that resulted in the identification of 18 works that discuss the dynamics of misinformation – constitutive elements prior to the phenomenon's manifestation. The content of this review was organized in its own typology that allowed the conception of three basic components of contemporary disinformation campaigns: strategy, method and content. The work describes and discusses these components, whose understanding contributes to the analysis of misinformation and the development of dissuasive, mitigating or corrective tools. The work showed that campaigns occur with a high degree of professionalism, planning and financing, in such a way that simple solutions for dealing with misinformation tend to be ineffective. Literacy actions and the development of information skills need to be accompanied by other initiatives by governments and information technology companies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Max Silva, Fundação João Pinheiro

Doutor em Gestão e organização do conhecimento pela Universidade Federal de Minas Gerais.Mestre em Administração Pública pela Fundação João Pinheiro. Graduado em Sistemas de Informação pela Universidade FUMEC. Graduado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais.

Beatriz Valadares Cendón, Universidade Federal de Minas Gerais

Professora Titular do Programa de Pós Graduação em Gestão & Organização do Conhecimento da Escola de Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais (Nível 5 - CAPES). Possui os títulos de Doutora e Mestre em Ciência da Informação pela University of Texas at Austin (1996, 1990). Formada em Engenharia Econômica pela Fundação Dom Cabral (Especialização,1984) e em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Minas Gerais (Graduação, 1980). Exerceu os cargos de Diretora da Escola de Ciência da Informação da UFMG (2010), Vice-Diretora (2006-2010) e Chefe do Departamento de Organização e Tratamento da Informação (2002-2006) da Escola de Ciência da Informação da UFMG. Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da ECI/UFMG (2014-2015). Consultora científica da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP), CAPES e CNPq.

Published

21-04-2022

How to Cite

SILVA, M. .; VALADARES CENDÓN, B. Strategy, method and content: three components for understanding contemporary disinformation campaigns. BiblioCanto, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 21–44, 2022. DOI: 10.21680/2447-7842.2022v8n1ID27527. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/bibliocanto/article/view/27527. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos