Johann Adam Hiller’s Perfect Library (1768)

autoridade, gosto e repertório no norte alemão na segunda metade do século XVIII

Authors

Keywords:

History of the Book, Ideal of the Perfect Library, Musical Rhetoric, Musical Styles of the 18th Century, Johann Adam Hiller

Abstract

The pursuit of the accumulation of knowledge through written form has traversed the history of the West through various mediums, such as parchment and paper, both in scrolls and codices (manuscripts as well as printed works). The constructions of meaning inscribed in the book format in different areas of knowledge paved the development of the Arts and Sciences from Antiquity to the present day. However, within this same context, there is the longing for a library that would encompass all knowledge and all the books ever written – the ideal of the perfect library. This principle, once sought by Alexander the Great and later aligned and mediated by the Cicero model of the Perfect Orator – emulated by authors from the medieval period to the 18th century (from Jacobus Leodiensis to Johann Mattheson) – was revisited by 18th-century thinkers in the constitution of the concept of the Perfect Library. In this text, we will discuss the practical music works presented by Johann Adam Hiller (1728-1804) in his “Critical Outline for a Musical Library” (1768).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mônica Lucas, Universidade de São Paulo - USP

Doutora em Música pela Universidade Estadual de Campinas. Pós-doutorado em Música pela Universidade de São Paulo.  Bacharelado em Música pela Universidade de São Paulo. Professora no Departamento de Música da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP).

Marcus Held, Universidade de São Paulo - USP

Doutor e Mestre em Musicologia pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Pós-Doutorado no Departamento de Música da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FFCLRP-USP).

References

ASPER, Markus. Katalog. In: Historisches Wörterbuch der Rhetorik. Tübingen: Max Niemeyer, 1998. v. 4, p. 916.

BARBIER, Frédéric. A Europa de Gutenberg: o livro e a invenção da modernidade ocidental. Tradução de Gilson César Cardoso de Sousa. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2018.

BAUMANN, Thomas. North Germany. In: Zaslaw, Neal. The Classical Era. London: Norton, 1989. p. 240-67. Disponível em: http://library.lol/main/923811B3963F0CAB2D431570CE8D4E00. Acesso em: 3 ago. 2024.

DAHLHAUS, Carl. Musikästhetik. Köln: H. Gerig, 1967.

GILMAN, Daniel. Hiller, Johann Adam. In: New International Encyclopedia. New York: Dodd, Mead, 1905.

HILLER, Johann Adam. Kritischer Entwurf einer musikalischen Bibliothek. In: HILLER, Johann Adam (ed.). Wöchentliche Nachrichten und Anmerkungen an die Musik betreffend. Leipzig: Verlag der Zeitungs-Expedition, 1768. v. 11 -7; v.2, 9-12; v.3, 17-20; v.4, 25-29; v.5, 22-26; v.7, 49-53; v.8, 57-63; v.9, 65-68; v. 10, 73-77; v.11, 81-85; v. 13, v. 97-99; v. 14, 103-108, 1768. Disponível em: https://reader.digitale-sammlungen.de/de/fs1/object/display/bsb10271143_00007.html. Acesso em: 10 ago. 2024.

HOSLER, Bellamy. Changing Aesthetic Views of Instrumental Music in 18th-Century Germany. Ann Arbor, MI: UMI Research Press, 1981.

LESSMANN, Benedikt. “Batteux „mit beträchtlichen Zusätzen“: Translation und Transfer der Nachahmungstheorie in der deutschen Musikästhetik der zweiten Hälfte des 18. Jahrhunderts. In: Archiv für Musikwissenschaft, v. 76, n. 2., p. 80-97, 2019. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/pdf/45176214.pdf?refreqid=fastly-default%3Ada809fae3ab84fcf9afa537895e9d565&ab_segments=&origin=&initiator=&acceptTC=1. Acesso em: 10 ago. 2024.

MATTHESON, Johann. Der vollkommene Capellmeister. Hamburg: Christian Herold, 1739. Disponível em: https://www.digitale-sammlungen.de/de/view/bsb10212373. Acesso em: 6 ago. 2024.

MATTHESON, Johann. O mestre-de-capela perfeito [“Der vollkommene Capellmeister”]. In: PASCHOAL, Stéfano. Tradução crítica de “O mestre-de-capela perfeito”. Pós-doutorado - Universidade de São Paulo. São Paulo, 2017.

MORROW, Mary Sue. German music criticism in the 18th century. Cambridge: Cambridge University Press, 1997.

PASCHOAL, Stéfano. Tradução crítica de “O mestre-de-capela perfeito”. Pós-doutorado - Universidade de São Paulo. São Paulo, 2017.

PEISER, Karl. Johann Adam Hiller: Ein Beitrag zur Musikgeschichte des 18.Jahrhunderts. Leipzig: Zentralantiquariat, 1979.

TOMÁS, Lia. À procura da música sem sombra: Chabanon e a autonomia da música no século XVIII. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.

VOLTAIRE. Goût. In: DIDEROT, Denis; D’ALEMBERT, Jean le Rond (dir.). Enciclopédia: o sistema dos conhecimentos [1756-1776]. Tradução de Maria das Graças de Souza, Pedro Paulo Pimenta, Fábio Yasoshima, Luís Fernandes do Nascimento e Thomaz Kawauche. São Paulo: Editora Unesp, 2015.

Published

11-08-2025

How to Cite

LUCAS, Mônica; HELD, Marcus. Johann Adam Hiller’s Perfect Library (1768): autoridade, gosto e repertório no norte alemão na segunda metade do século XVIII. Diálogos Sonoros, [S. l.], v. 3, p. 1–13, 2025. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/dialogossonoros/article/view/39652. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê: Música e Retórica no Antigo Regime