Music at School
a comparative study in the cities of Feira de Santana-BA and Sobral-CE
Keywords:
School music teaching, Music in Basic Education, Music in Public SchoolsAbstract
This article reports a research action whose main objective was to elaborate a comparative survey around the characteristics and conditions of Art/Music teaching in public schools in the cities of Feira de Santana (BA) and Sobral (CE). The specific objectives aimed to map the music teaching initiatives in public schools of the two cities and to verify the physical and human conditions for the development of curricular musical practices in schools. The instrument for data collection was a questionnaire, which was applied to teachers of Art from both cities, with a reduced sample due to the collection difficulties caused by the COVID-19 pandemic. Nevertheless, the comparative analysis of data collected allowed us to raise hypotheses that can guide future research, concerning the space of the Art in the organization of curricula in Basic Education and in the Pedagogical Projects of Schools, the lack of adequate training of teachers who work in these curricular subjects and the demand for continuing education.
Downloads
References
BRAGA, Simone Marques; DANTAS, Tais; SANTANA, Rosa Eugênia; WESTERMANN, Bruno; VECCHIA, Fabrício Dalla. Grupos de pesquisa e suas interferências na formação de professores de música. In: SHIGUNOV NETO, Alexandre; SILVA, André Coelho da; FORTUNATO, Ivan (Org.). Educação Musical: reflexões sobre ensino e pesquisa. 1. ed. São Paulo: Edições Hipótese, 2017. v. 1, p. 105-122.
BRAGA, Simone Marques; SILVA, Lais de Souza; MAGALHAES, Julia da Silva.; OLIVEIRA, Eliabe Amorim. Juventude(s) e pesquisa: verificação de práticas pedagógicas no ensino de música na escola. In: CONFERÊNCIA INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO MUSICAL DE SOBRAL, 4., 2019, Sobral (CE). Anais eletrônicos […] Sobral: Universidade Federal do Ceará, 2019. p. 105-113. Disponível em: https://ciems.files.wordpress.com/2020/04/anais-iv-ciems1-2.pdf. Acesso em: 26 mai. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 25 mai. 2022.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
IBGE. Feira de Santana. 2021a. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ba/feira-de-santana/panorama. Acesso em: 07 de out. 2021.
IBGE. Sobral. 2021b. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/ce/sobral.html. Acesso em: 14 de jul. 2021.
INEP. Sinopse estatística da Educação Básica. 2020. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-basica. Acesso em: 07 de out. 2021.
PREFEITURA DE SOBRAL. Concurso Público de Provas e Títulos: Edital Nº 04/2018 – SECOG/PMS, de 12 de Julho de 2018. Sobral, CE, 2018. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1qksk2_KRy1T9IepygSI6VOZySRluJRCB/view. Acesso em: 08 set. 2021.
SILVA, Lais de Souza; TORRES, Paulo Roberto Simões; BRAGA, Simone Marques. A pesquisa em música e a formação e atuação do professor na escola. In: Encontro Regional Nordeste da Associação Brasileira de Educação Musical, 15., 2020, Formato Virtual. Anais Eletrônicos […] ABEM, 2020. v. 4. Disponível em: http://abem-submissoes.com.br/index.php/regnd2020/nordeste/paper/viewFile/551/238. Acesso em: 26 mai. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Diálogos Sonoros
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
A revista está licenciada sob a licença Creative Commons Atribuição – Não comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) que concede aos usuários a permissão para ler, fazer download, copiar, distribuir, imprimir ou referenciar o texto integral dos artigos sem solicitar previamente a autorização dos editores ou autores.