Early childhood Music and Movement and Emergency Remote Teaching

music teacher training in Extension Project

Authors

  • Angelita Broock Universidade Federal de Minas Gerais https://orcid.org/0000-0001-5344-0024
  • Ana Cec´ília Ferreira Universidade Federal de Minas Gerais
  • Gabriel Formagio Universidade Federal de Minas Gerais
  • Silene Leão Universidade Federal de Minas Gerais
  • Vinícius Carlos Pereira Universidade Federal de Minas Gerais

Keywords:

Early Childohood Music and Movement, Emergency Remote Teaching, University Extension

Abstract

Since March 2020, with the arrival of the COVID-19 pandemic and social distancing, teachers of different levels and contexts have had to reinvent their pedagogical practices and adapt to Emergency Remote Teaching. This was also the case with the early chidhood music and movement classes at the Centro de Musicalização Integrado (CMI), a complementary organ of the School of Music of the Federal University of Minas Gerais (UFMG), that offers music classes to the community through extension projects. Thus, it was necessary to readjust the entire structure of the institution to the on-line mode and the need arose to carry out a study system with the objectives of understanding how the classes were being received by the families and to contribute to the training of music teachers to on-line format. An action research was then carried out, from the classes of 4 groups of children's musicalization, with the participation of 40 volunteer families in the virtual classes at CMI during 8, from May to July 2021, taught by interns. From the results of the reseach it was possible to affirm that the music classes for children through Emergency Remote Teaching aroused exchanges of experiences and alternatives of practical solutions. Thus, even in front of the limitations, we can consider that the on-line children's music classes were efficient and provoked positive transformations, as much as the teachers and the children and families.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Angelita Broock, Universidade Federal de Minas Gerais

Professora adjunta da Escola de Música da Universidade Federal de Minas Gerais; Diretora do Centro de Musicalização Integrado, órgão complementar da Escola de Música da UFMG.

References

BEHAR, Patrícia Alejandra. Artigo: O Ensino Remoto Emergencial e a Educação a Distância. [Porto Alegre: UFRGS], 2020. Disponível em: https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/. Acesso em: 05 set. 2020.

BRITO, Teca Alencar de. Música na Educação Infantil, propostas para a formação integral da criança. São Paulo: Peirópolis, 2003.

BROOCK, Angelita Maria Vander. Formação de professores para a educação musical infantil: o papel da extensão universitária. 2013. 182 f. Tese (Doutorado em Música) – Escola de Música, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2013.

BROOCK, Angelita. Musicalização infantil online: conexões e desafios. RELAdEI, Revista Latinoamericana de Educación Infantil, v. 10, n. 1, p. 157-169, 2021. Disponível em: https://revistas.usc.gal/index.php/reladei/article/view/7789. Acesso em: 09 fev. 2022.

FRANÇA, Cecília Cavalieri; SWANWICK, Keith. Composição, apreciação e performance na educação musical: teoria, pesquisa e prática. Em Pauta, v. 13, n. 21, p. 5, 2002.

GAINZA, Violeta. Estudos de psicopedagogia musical. 3. ed. São Paulo: Summus, 1988.

ILARI, Beatriz. A community of practice in music teacher training: The case of Musicalização Infantil. Research Studies in Music Education, v. 1, n. 32, p. 43-60, 2010.

KOOPS, Lisa; WEBBER, Samantha. ‘‘Something is better than nothing”: Early childhood caregiver–child music classes taugh remotely in the time of COVID-19. International Journal of Music in Early Childhood, v. 15, n. 2, p. 135–156, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1386/ijmec_00018_1. Acesso em: 09 fev. 2022.

MADALOZZO, Tiago. A prática criativa e a autonomia musical infantis: sentidos musicais e sociais do envolvimento de crianças de cinco anos de idade em atividades de musicalização. 2019. 152 f. Tese (Doutorado em Música) - Setor de Artes, Comunicação e Design, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2019.

MADALOZZO, Tiago; MADALOZZO, Vivian; BROOCK, Angelita; WILLE, Regiana. Musicalização Infantil no modo remoto: temas para reflexão. In: ENCONTRO DE PESQUISA E EXTENSÃO DO GRUPO MÚSICA E EDUCAÇÃO, 11., MusE, v.1, n.1, 2021. Anais eletrônicos [...]. Florianópolis: Universidade do Estado de Santa Catarina, 2021. Disponível em https://grupodepesquisamuse.files.wordpress.com/2021/10/anais-xi-encontro-1.pdf . Acesso em: 28 out. 2021

MOREIRA, José Antônio; SCHLEMMER, Eliane. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, Goiânia, v. 20, n. 26, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5216/revufg.v20.63438. Acesso em: 16 mar. 2022.

OLIVEIRA, Alda. A abordagem PONTES para a Educação Musical: aprendendo a articular. Jundiaí: Paco Editorial, 2015.

OLIVEIRA, Alda. Abordagem PONTES na formação continuada de professores de música. Apostila do curso ministrado no XVII Encontro Anual da ABEM. Publicação artesanal, São Paulo, de 08 a 11 de outubro de 2008.

OLIVEIRA, R. M.; CORRÊA, Y.; MORÉS, A. Ensino remoto emergencial em tempos de covid-19: formação docente e tecnologias digitais. Revista Internacional de Formação De Professores, Itapetininga, v. 5, p. 1-18, 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/179/110. Acesso em: 01 dez. 2020.

SOCIEDADE BRASILEIRA DE PEDIATRIA. Recomendações sobre o uso saudável das telas digitais em tempos de pandemia da COVID-19. 2020. Disponível em: https://www.sbp.com.br/fileadmin/user_upload/22521b-NA_Recom_UsoSaudavel_TelasDigit_COVID19__BoasTelas__MaisSaude.pdf. Acesso em: 25 fev. 2022.

SOUZA, Isaac. Educação musical para crianças de zero a três anos de idade em tempos de pandemia e isolamento social: um estudo sobre práticas docentes de professores de música. 2021. 111 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Programa de Pós-Graduação em Música da Escola de Música, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2021.

SOUZA, Isaac, BROOCK, Angelita, LOPES, Helena. Musicalização online para a primeira infância em tempos de pandemia: reflexões sobre práticas em construção. In: ENCONTRO REGIONAL SUDESTE DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 12., 2020. Anais eletrônicos […]. ABEM, 2020 . Disponível em http://abem-submissoes.com.br/index.php/RegSd2020/sudeste/paper/viewFile/613/422. Acesso em 09 fev. 2022.

SWANWICK, Keith. A Basis for Music Education. London: Routledge, 1979.

TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/3DkbXnqBQqyq5bV4TCL9NSH/?format=pdf&lang=pt. acesso em

jul. 2022.

WILLE, Regiana; CASTRO, Camila. Desafios e possibilidades da extensão

universitária através da musicalização infantil em meio à pandemia da covid-19. In: MICHELON, Francisca Ferreira; BANDEIRA, Ana da Rosa; LIMA, Paula Garcia; ZIMMERMANN, Letícia Silva Dutra (orgs.). Conexões para um tempo suspenso: extensão universitária na pandemia. Pelotas: Ed. UFPel, 2020. p. 667-677.

Published

30-07-2022

How to Cite

BROOCK, A. .; FERREIRA, A. C.; FORMAGIO, G.; LEÃO, S.; PEREIRA, V. C. Early childhood Music and Movement and Emergency Remote Teaching: music teacher training in Extension Project. Diálogos Sonoros, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 1–26, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/dialogossonoros/article/view/28479. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos