Audio Quality Comparison of web conference programs applied to music education

Authors

  • Alexandre Maiorino Escola de Música da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. https://orcid.org/0000-0002-3770-0217
  • Júlio César de Melo Colabardini Escola de Música da Universidade Federal do Rio Grande do Norte.
  • João Cláudio Amorim Pinheiro Escola de Música da Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Keywords:

Music education; Musical Digital Technology; web conference; Online Music Education; Distance learning

Abstract

Contemporary musical teaching involves learning and using digital technologies. Online and synchronous classes can make use of web conferencing platforms, already solidified in the market. However, the audio codecs of these platforms are focused on speech transmission and standard configurations can harm the transmission of musical content. The main objective of this work is to carry out a survey of seven web conferencing platforms and evaluate the audio transmission quality of these software, focusing on the audio quality provided for use in online music classes. Results showed that most platforms do not transmit musical content satisfactorily, mainly because they focus on the transmission of speech. Two platforms stood out in this study and were considered suitable for music teaching, Webex and Zoom, both with specific settings for music streaming. It is hoped that this study can help educators in the appropriate choice of technological resources for online music classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexandre Maiorino, Escola de Música da Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Doutor, Professor da Escola de Música da Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Júlio César de Melo Colabardini, Escola de Música da Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Doutor, Professor da Escola de Música da Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

João Cláudio Amorim Pinheiro, Escola de Música da Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Discente, Curso Técnico em Música, com habilitação em Processos Fonográficos, da Escola de M´´usica da Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

References

ARROYO, Margarete. Mídias sociais como fontes de pesquisa documental acerca da educação musical contemporânea. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA (ANPPOM), XXIV, 2014, São Paulo. Anais […]. São Paulo: ANPPOM, 2014. p. 1-10. Disponível em: https://anppom.com.br/congressos/index.php/24anppom/SaoPaulo2014/paper/view/263. Acesso em: 21 mar. 2022.

BEHRINGER. Measurement Condenser Microphone ECM8000 Technical Specifications. Behriger, 2021.

BENASSI, Claudio Alves; VICTORIO, Roberto Pinto. Aprendizagem de instrumento a distância: mediação tecnológica e interação em tempo real. Revista Diálogos: linguagens em movimento. Caderno Música, Arte e Cultura, Cuiabá, v. 2, n. 1, 2014. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/revdia/article/view/2763/1888. Acesso em: 21 mar. 2022.

DOTTA, Sílvia; BRAGA, Juliana; PIMENTEL, Edson. Condução de aulas síncronas em sistemas de webconferência multimodal e multimídia. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA E EDUCAÇÃO, 23., 2012, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: SBIE, 2012. Disponível em: http://www.lbd.dcc.ufmg.br/colecoes/sbie/2012/0015.pdf. Acesso em: 21 mar. 2022.

DYE, Keith. Student and instructor behaviors in online music lessons: an exploratory study. International Journal of Music Education, Texas Tech University School of Music, USA, v. 34, n. 2, p. 161-170, 2016. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0255761415584290. Acesso em: 21 mar. 2022.

Emanuele, Carmine; GHISI, Daniele; LOSTANLEN, Vincent; LÉVY, Fabien; FINEBERG, Joshua; MARESZ, Yan. TinySOL: an audio dataset of isolated musical notes (6.0) [Data set]. Zenodo, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5281/zenodo.3685367. Acesso em: 21 mar. 2022.

FARIA, Elísio. O tutor na Educação a Distância: a construção de conhecimentos pela interação nos ambientes midiáticos no contexto da educação libertadora. Scientia FAER, Olímpia, SP, Ano 2, v. 2, 2010. Disponível em: https://uniesp.edu.br/sites/_biblioteca/revistas/20170802100911.pdf. Acesso em: 21 mar. 2022.

MOORE, Michael. Teoria da Distância Transacional. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, São Paulo, ago. 2002. Disponível em: http://www.abed.org.br/revistacientifica/Revista_PDF_Doc/2002_Teoria_Distancia_Transacional_Michael_Moore.pdf. Acesso em: 21 mar. 2022.

HOWELL, Ian L. et al. Preliminary Report: Comparing the Audio Quality of Classical Music Lessons over Zoom, Microsoft Teams, Voicelessonsapp, And Apple Facetime. Special Report of the NEC Voice and Sound Analysis Laboratory, New England Conservatory of Music, Boston, USA, 2020. Disponível em: https://www.ianhowellcountertenor.com/preliminary-report-testing-video-conferencing-platforms. Acesso em: 21 mar. 2022.

RIBEIRO, Giann Mendes. Autodeterminação para aprender nas aulas de violão a distância: uma perspectiva contemporânea da motivação. [241f.]. Tese (Doutorado em Música) - Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013.

SABBATINI, Renato. O que é Videoconferência e Como Funciona. Campinas, 2007. Disponível em: https://ead.edumed.org.br/index.php?lang=es_utf8. Acesso em: 21 mar. 2022.

Published

30-07-2022

How to Cite

MAIORINO, A.; COLABARDINI, J. C. de M.; PINHEIRO, J. C. A. Audio Quality Comparison of web conference programs applied to music education. Diálogos Sonoros, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 1–39, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/dialogossonoros/article/view/28483. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos