Improvisation games in the collective teaching of the cello

a proposal for music and citizenship

Authors

Keywords:

Colletive teaching, Improvisation games, Cello teaching

Abstract

The goal of this paper is to report part of a master research carried out at Universidade de São Paulo in the years 2017 and 2018,  and some reflections that arose from its elaboration and implementation. This research discussed the use of 10 improvisation games aimed at collective cello teaching and their approximation to the poetics of contemporary music. The qualitative approach of action research was used, based on Flick (2009), Tripp (2005) and Thiollent (2005). The empirical field consisted of three collective teaching projects in the state of São Paulo: the Baccarelli Institute, the Guri Project and the Fukuda Institute. Data collection was carried out through participant observation, with the writing of a field diary, interviews and questionnaires. The form of analysis used was data triangulation, as indicated by Denzin (2000). Among the results presented, we consider that the games were able to promote students' approach to the poetics of contemporary music, developed students' critical proactivity and creative empowerment, promoted integration and new ways of listening to ways of approaching the instrument, and proved to be a possible strategy for collective initiation to the cello. Among the considerations, we highlight that the games provided the collective construction of the musical experience. We highlight the role of the musical instrument teacher as a mediator of the activities, standing outside the place commonly attributed to him. We also consider the role of collective improvisation activities in the development of ethical, critical and civic attitudes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marta Brietzke, Universidade de São Paulo, USP

Doutora em Questões Interpretativas e Mestre em Educação Musical, ambos pela Universidade de São Paulo (USP). Pós-doutoranda na mesma universidade.

References

ALMEIDA. José Coelho. O ensino coletivo de instrumentos musicais: Aspectos históricos, políticos, didáticos, econômicos e sócio-culturais: um relato. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO COLETIVO DE INSTRUMENTO MUSICAL, 1., 2004, Goiânia. Anais [...]. Goiânia: UFG, 2004.

ALONSO, Chefa. Improvisación libre: la composición en movimiento. Baiona: Editorial Dos acordes S. L., 2007.

BRIETZKE, Marta Macedo. Música contemporânea na iniciação coletiva ao violoncelo: uma pesquisa-ação com jogos de improvisação em três instituições de ensino no estado de São Paulo. 2018. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.11606/D.27.2019.tde-11032019-113124. Acesso em: 21 jan. 2025.

BRIETZKE, Marta Macedo; OLIVEIRA, Mário André Wanderley; PRESGRAVE, Fabio Soren. Escutar, brincar, contar histórias, tocar: Jogos de improvisação na escola. Música na Educação Básica, v.11, n.13/14, p. 96-107, 2022. Disponível em: https://revistameb.abem.mus.br/meb/article/view/250/122. Acesso em: 21 jan. 2025.

BRITO, Maria Teresa Alencar de. Koellreutter educador: o humano como objetivo da educação musical. 2. ed. São Paulo: Peirópolis, 2011.

BRITO, Maria Teresa Alencar de. Música na educação infantil: propostas para a formação integral das crianças. São Paulo: Editora Peirópolis, 2003.

COSTA, Rogério Luiz. Música errante: o jogo da improvisação livre. São Paulo: Perspectiva: Fapesp, 2016.

CRUVINEL, Flavia Maria. Apresentação. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO COLETIVO DE INSTRUMENTO MUSICAL, 1., 2004, Goiânia. Anais [...]. Goiânia: UFG, 2004.

CRUVINEL, Flavia Maria. O ensino coletivo de instrumentos musicais na educação básica: compromisso com a escola a partir de propostas significativas de ensino musical. In: ENCONTRO REGIONAL CENTRO-OESTE DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 8.; SIMPÓSIO SOBRE O ENSINO E A APRENDIZAGEM DA MÚSICA POPULAR, 1.; ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO COLETIVO DE INSTRUMENTO MUSICAL, 3., 2008, Brasília, Anais [...]. Brasília, 2008.

DANTAS, Taís. O ensino coletivo de instrumentos de cordas: desenvolvimento musical, diversidade e planejamento. In: CHAGAS, Antônio; ALMEIDA, Robson (orgs.). Educação Musical e Práticas Instrumentais. Juazeiro do Norte, CE: UFCA, 2016.

DELALANDE, François. La música es un juego de niños. Buenos Aires: Ricordi Americana, 2001.

DENZIN, Norman; LINCOLN, Yvonna. Introduction: The discipline and pratice of qualitative research. In: DENZIN, Norman; LINCOLN, Yvonna (orgs). Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage, 2000. p 1-18.

FLICK, Uwe. Uma introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed Editora, 2009.

FREIXEDAS, Claudia Maradei. Caminhos criativos no ensino da flauta doce. 2015. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015. Disponível: https://doi.org/10.11606/D.27.2015.tde-17112015-095226. Acesso em: 21 jan. 2025.

GAINZA, Violeta Hemsy de. La improvisación musical. Buenos Aires: Melos de

Ricordi Americana, 2009.

GALINDO, João Maurício. Instrumentos de arco e ensino coletivo: a construção de um método. 2000. Tese (Doutorado em Música) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000. Disponível em: https://doi.org/10.11606/D.27.2000.tde-03052024-155838. Acesso em: 21 jan. 2025.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. O jogo e a educação infantil. São Paulo: Cengage Learning, 2013.

KOELLREUTTER, Hans-Joachin. Encontro com H.J. Koellreutter. In: KATER, Carlos (org.). Cadernos de estudo: Educação musical nº 6. Belo Horizonte: Através, 1997.

MORAES, Abel. Ensino instrumental em grupo: uma introdução. Música Hodie. Belo Horizonte, n. 4, p. 70-77, 1997.

OLIVEIRA, Enaldo Antonio James de. O ensino coletivo dos instrumentos de corda: reflexão e prática. 1998. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 1998. Disponível em: https://doi.org/10.11606/D.27.1998.tde-31102024-163537. Acesso em: 21 jan. 2025.

PRESGRAVE, Fabio Soren. Aspectos de música brasileira atual: Violoncelo. 2008. Tese (Doutorado em Música) - Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008.

SANTOS, Regina; KATER, Carlos. O projeto “A música da gente”: entrevista com Carlos Kater. Revista Faeba, v. 25, n. 48, p. 155-166, 2017. Disponível em:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.v26.n48.3584. Acesso em: 21 jan. 2025.

SANTOS, Wilson Rogério; SANTOS, Ana Roseli Paes dos. Situação e perspectivas da pesquisa sobre ensino coletivo de instrumentos no Brasil: uma análise do período compreendido entre 1990 e 2013. Revista Vórtex, v. 7, n. 3, p. 1-26, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.33871/23179937.2019.7.3.3203. Acesso em: 21 jan. 2025.

SANTOS, Wilson Rogério dos. Educação Musical Coletiva com instrumentos de arco: uma proposta de sistema de níveis didáticos. 2016. Tese (Doutorado em Música) - Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2016. Disponível em: http://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/24067. Acesso em: 21 jan. 2025.

SILVA, Teresa Cristina Rodrigues; AQUINO, Felipe Avellar de; PRESGRAVE, Fabio Soren. Violoncelo XXI: estudos para aprender a tocar e apreciar a linguagem da música contemporânea. São Paulo: Editora urbana, 2012.

SMETAK, Icaro. A Filarmônica de Cordas: proposta de um ensino coletivo de cordas para iniciantes, inspirada na prática das Filarmônicas da Bahia. 2019. Tese (Doutorado em Música) - Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/29424. Acesso em: 21 jan. 2025.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa- ação. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

TOURINHO, Cristina. Ensino coletivo de instrumentos musicais: crenças, mitos, princípios e um pouco de história. In: ENCONTRO NACIONAL DA ABEM, 16., 2007, Campo Grande. Anais [...]. Campo Grande, MS: UFMS, 2007.

TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p.443-466, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000300009. Acesso em: 21 jan. 2025.

YING, Liu Man. Elaboração de metodologia brasileira para ensino coletivo do violino. In: SANTIAGO, Diana; BROOCK, Angelita; CARVALHO, Tiago (orgs.). Educação musical infantil. Salvador: PPGMUS UFBA, 2011.

ZAGONEL, Bernardete. Descobrindo a música contemporânea. In: SCHWANKE. Arte contemporânea em questão. Joinville, SC: UNIVILLE/Instituto Schwanke, 2007.

Published

02-04-2025

How to Cite

BRIETZKE, Marta. Improvisation games in the collective teaching of the cello: a proposal for music and citizenship. Diálogos Sonoros, [S. l.], v. 3, p. 1–21, 2025. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/dialogossonoros/article/view/38605. Acesso em: 25 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos