Children's Literature, relations of power-knowledge and positions of subject the individual in the curriculum of the first year

Authors

  • Maria Carolina da Silva Caldeira Universidade Federal de Minas Gerais
  • Marlucy Alves Paraíso Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2016v54n41ID10162

Keywords:

Curriculum, Children's literature, Relations of power-knowledge

Abstract

This article analyzes, on the basis of Foucault's perspective, the ways in which literature appears in the curriculum of a first year class of Elementary school of Belo Horizonte / MG.  Throughout the investigation – in which we used techniques of ethnographic research with discourse analysis of Foucault's  inspiration ? we noticed that there was in the investigated curriculum three main uses for literature: introduction of some school content; teaching of interpretation of texts; work with cultural diversity. It is argued that, when working the literature of three ways at the same time that achieve the established objectives, open up possibilities for ways of being less disciplined and more offenders appear in this curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Theodora. Quem canta seus males espanta 2. São Paulo: Caramelo, 2000.

ALMEIDA, Eliana Guimarães. O livro de literatura infantil no primeiro ciclo: um estudo sobre a mediação escolar da literatura em um contexto socioeconomicamente desfavorecido. 2011. 138f. Dissertação (Mestrado em Educação) ? Programa de Pós-Graduação Conhecimento e Inclusão Social em Educação. Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.

ALMEIDA, Tatyane; GOMES, Maria de Fátima; MONTEIRO, Sara. Aprendizagem e desenvolvimento de crianças de seis anos na Roda de História. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 38, n. 4, p. 1303-1326, out./dez. 2013.

ALUNA LEANDRA, Diário de campo. Belo Horizonte (MG), 28 ago. 2013.

ALUNA MARIA, Diário de campo. Belo Horizonte (MG), 1º ago. 2013.

ALUNO ADRYAN, Diário de campo. Belo Horizonte (MG), 7 nov. 2013.

ALUNO FERNANDO, Diário de campo. Belo Horizonte (MG), 25 out. 2013

ALUNO GUSTAVO, Diário de campo. Belo Horizonte (MG), 2 maio 2013.

ARAÚJO, Hanna; REILY, Lúcia. Livro de Imagem: três artistas narram seus processos de criação de narrativas visuais. Cultura Visual, Salvador, n. 15, p. 31-47. maio 2011.

BELMIRO, Célia. Livro de imagens. Glossário Ceale: termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte, 2014. Disponível em: <http://ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/glossarioceale/verbetes/livro-de-imagens.> Acesso em: 22 jun. 2015.

BRAGANÇA, Angiolina. CARPANEDA, Isabella. Quer brincar de pique-esconde? São Paulo: FTD, 2008.

CALDEIRA, Teresa. A presença do autor e a pós-modernidade em antropologia. Novos estudos CEBRAP, São Paulo, n. 21, p. 133-157, jul. 1988.

CLIFFORD, James. A experiência etnográfica: antropologia e literatura no século XX. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2008.

COMPAGNON, Antoine. Literatura para quê. Tradução Laura Taddei Brandini. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2014.

DELEUZE, Gilles. Controle e devir.In: DELEUZE, Gilles. Conversações – 1972-1990. Tradução Peter Pal Pelbart. São Paulo: Editora 34, 1992.

DIÁRIO de campo. Belo Horizonte (MG). 25 abr. 2013.

DIÁRIO de campo. Belo Horizonte (MG). 28 abr. 2013.

DIÁRIO de campo. Belo Horizonte (MG). 30 maio 2013.

DIÁRIO de campo. Belo Horizonte (MG). 21 jun. 2013.

DIÁRIO de campo. Belo Horizonte (MG). 28 jun. 2013.

DIÁRIO de campo. Belo Horizonte (MG). 29 jun. 2013.

DIÁRIO de campo. Belo Horizonte (MG). 3 jul. 2013.

DIÁRIO de campo. Belo Horizonte (MG). 2 ago. 2013.

DIÁRIO de campo. Belo Horizonte (MG). 5 dez. 2013.

DUSCGATZKY, Silvia; SKLIAR, Carlos. O nome dos outros. Narrando a alteridade na cultura e na educação. In: LARROSA, Jorge; SKLIAR, Carlos (Org.) Habitantes de Babel. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

FERNANDES, Célia Regina. Avós e netos na literatura infantil: vidas compartilhadas. Educação e Realidade, Porto Alegre,v. 38, n. 4, p. 1089-1112, out/dez, 2013.

FOUCAULT, Michel. A vida dos homens infames. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos I: problematização do sujeito. Tradução Vera Lúcia Ribeiro. Rio de Janeiro: Forense, 2006.

FOUCAULT, Michel. Linguagem e literatura. In: MACHADO, Roberto. Foucault, a filosofia e a literatura. Tradução Roberto Machado. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

FOUCAULT, Michel. O anti-édipo: uma introdução à vida não fascista. In: ESCOBAR, Carlos Enrique (Org.) Dossiê Deleuze. Rio de Janeiro: Holon Editorial, 1991.

FOUCAULT, Michel. Sobre a história da sexualidade. In: MACHADO, Roberto. Microfísica do poder. Tradução Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 2000.

FREITAS, Daniela. Literatura infantil dos kits de literatura afro-brasileira da PBH: um currículo para ressignificação das relações étnico-raciais? 2014. 280f. Tese (Doutorado em Educação) ? Programa de Pós-Graduação Conhecimento e Inclusão Social em Educação. Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2014.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC,1989.

Horizonte: Autêntica, 2004.

GROSSI, Maria Elisa. Contação de histórias. Glossário Ceale: termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte, 2014. Disponível em: <http://ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/glossarioceale/verbetes/contacao-de-historias> Acesso em: 22 jun. 2015.

KLEIMAN, Angela. Compreensão leitora. Glossário Ceale: termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte, 2014. Disponível em: <http://ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/glossarioceale/verbetes/compreensao-leitora>. Acesso em: 22 jun. 2015.

LAGO, Angela. Sete histórias de sacudir o esqueleto. São Paulo: Companhia das Letras, s/d.

LAJOLO, Marisa. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. São Paulo: Editora Ática, 1993.

LAJOLO, Marisa. O texto não é pretexto. Será que não é mesmo ?. In: ZILBERMAN, Regina; ROSING, Tania (Org.). Escola e leitura: Velha crise ? Novas alternativas. São Paulo: Global, 2009.

LARROSA, Jorge. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. Tradução Alfredo Veiga-Neto. Porto Alegre: Contrabando, 1998.

MACHADO, Roberto. Foucault, a filosofia e a literatura. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

MANNING, Mick; GRANSTROM, Brita. Corpo de gente e corpo de bicho. São Paulo: Atica, 2004.

MENEZES, Silvana. O pintinho de Lelé. Belo Horizonte: Editora Abacatte, s/d.

PAIVA, Aparecida; PAULINO, Graça. PASSOS, Marta. Literatura e leitura literária na formação escolar. Belo Horizonte: Ceale, 2006.

ORTHOF, Sylvia. O sapato de miava. São Paulo: FTD, 2007.

PARR, Todd. Tudo bem ser diferente. São Paulo: Panda Books, 2002.

PATERNO, Semiramis. O mistério da caixa vermelha. Belo Horizonte: editora Lê, s/d.

PAULINO, Graça. Letramento Literário: cânones estéticos e cânones escolares. In: ROSA, Cristina (Org.). Das leituras ao letramento literário. Pelotas: EDGUFPel, 2010.

PEIXOTO, Clarice. Entre o estigma e a compaixão e os termos classificatórios: velho, velhote, idoso, terceira idade. In: BARROS, Miryam. Velhice ou terceira idade? Estudos antropológicos sobre identidade, memória e política. Rio de Janeiro: Fundação Getulio Vargas, 1995.

PROFESSORA. Diário de campo. Belo Horizonte (MG), 28/06/2013.

PROFESSORA. Diário de campo. Belo Horizonte (MG), 29/06/2013.

PROFESSORA; ALUNOS. Diário de campo. Belo Horizonte (MG), 4 maio 2013.

PROFESSORA; ALUNOS. Diário de campo. Belo Horizonte (MG), 2 maio 2013.

PROFESSORA; ALUNOS. Diário de campo. Belo Horizonte (MG), 2 ago. 2013.

PROFESSORA; ALUNOS. Diário de campo. Belo Horizonte (MG), 4 maio 2013.

PROFESSORA; ALUNOS. Diário de campo. Belo Horizonte (MG), 4 jun. 2013.

PROFESSORA; ALUNOS. Diário de campo. Belo Horizonte (MG), 22 jun. 2013

PROFESSORA; ALUNOS. Diário de campo. Belo Horizonte (MG), 27abr. 2013.

PROFESSORA; ALUNOS. Diário de campo. Belo Horizonte (MG), 28 jun. 2013.

PROFESSORA; ALUNOS. Diário de campo. Belo Horizonte (MG), 28 ago. 2013.

PROFESSORA; ALUNOS. Diário de campo. Belo Horizonte (MG), 29 jun. 2013.

PROFESSORA; ALUNOS. Diário de campo. Belo Horizonte (MG), 29 jun. 2013.

RIGUEIRA, Luciana; TEIXEIRA, Elisabeth. O mistério da mamãe. São Paulo: Paulinas, s/d.

SANTOMÉ, Jurjo. As culturas negadas e silenciadas no currículo escolar. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos Estudos Culturais em Educação. Petrópolis: Vozes, 1995.

SARMENTO, Manuel. Gerações e alteridade: interrogações a partir da sociologia da infância. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 91, p. 361-378, maio/ago 2005.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

SILVEIRA, Rosa. Leitura, literatura e currículo. In: COSTA, Marisa (Org.) O currículo nos limiares do contemporâneo. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

SILVEIRA, Rosa; KAERCHER, Gládis. Dois papais, duas mamães: novas famílias na literatura infantil. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 38, n. 4, p. 1089-1112, out./dez. 2013.

SOARES, Magda Becker. A escolarização da Literatura Infantil e Juvenil. In: EVANGELISTA, Aracy; BRANDÃO, Heliana; MACHADO, Maria Zélia (Org.). A Escolarização da Literatura: o Jogo do Livro Infantil e Juvenil. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

SOARES, Magda Becker. Alfabetização e literatura. Guia da alfabetização. Educação, São Paulo, v. 2, p. 12-29, 2010.

SOUZA, Herbet de. Zeropeia. São Paulo: Editora Salamandra, 1999.

TORERO, José; PIMENTA, Marcus. Chapeuzinhos coloridos. Rio de Janeiro: Objetiva, 2010.

ZILBERMAN, Regina. A literatura infantil na escola. São Paulo: Gaudi Editorial, 2009.

ZIRALDO. Um amor de família. São Paulo: Melhoramentos, 1991.

Published

15-08-2016

How to Cite

Caldeira, M. C. da S., & Paraíso, M. A. (2016). Children’s Literature, relations of power-knowledge and positions of subject the individual in the curriculum of the first year. Journal Education in Question, 54(41), 166–190. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2016v54n41ID10162