The (non) place of retired in the institution:

memories of professors

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n52ID15941

Keywords:

Retirement. University professor. Career. Education.

Abstract

This text presents an analysis about the preparation process, retirement and post-retirement of university professors of the Department of Education of the Federal University of Sergipe. The University teacher experience his professional career imprisoned in a period. At the end of this journey, this  period dedicated to the work needs to be re-dimensioned, resignified and  revised from another perspective, quite different from the demands of the academic life. A period that was of the institution, occupying many hours of his day, now becomes his alone, turning to health and aging. This research is an investigation of an exploratory nature, based on theoretical-methodological support of thematic oral history, memories with the collection of autobiographical data about the final career of professors.  We evidenced that the "empty place" left by the university professor in the institution where he spent most of his life is occupied, when he becomes inactive, by the new place in the institution that is the "archive".

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Deise Juliana Francisco, UNIVERSIDADE FEDERAL DE ALAGOAS

Deise Juliana Francisco é Doutora em Informática na Educação, pela Universidade Federal de Alagoas. Professora do Centro de Educação,  do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFAL) e do Programa de Pós-Graduação em Cognição, Tecnologias e Instituições (PPGCTI/UFERSA) e é membro do Grupo de Pesquisa: Saúde Mental, Ética e Educação.

References

BATISTA, Jaqueline Brito Vidal; CARLOTTO, Mary Sandra; COUTINHO, Antônio Souto ; AUGUSTO, Lia Giraldo da Silva. Prevalência da Síndrome de Burnout e fatores sociodemográficos e laborais em professores de escolas Municipais da cidade de João Pessoa, PB. Revista Brasileira de Epidemiologia, São Paulo, v. 13, n. 3, p. 502-512, set. 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-790X2010000300013>. Acesso em: 12 jun. 2018.

BATISTA, Jaqueline Brito Vidal; CARLOTTO, Mary Sandra; COUTINHO, Antônio Souto ; AUGUSTO, Lia Giraldo da Silva. Síndrome de Burnout: confronto entre conhecimento médico e a realidade das fichas médicas. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 16, n. 3, p. 429-435, jul./set. 2011. Disponível em: . Acesso em: 10 jun. 2018.

BEM-PERTZ, Mirian. Episódios do passado evocados por professores aposentados. In: NÓVOA, António (Org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Editora Porto, 2007.

BORGES, Vavy Pacheco. Grandezas e misérias da biografia. In: PINSKY, Carla Bassanezi. (Org.). Fontes históricas. São Paulo: Contexto, 2005.

BEVOUIR, Simone de. A mulher desiludida. Tradução: Helena Silveira, Maryan A. Bom Barbosa. São Paulo: Saraiva, 2004.

BOURDIEU, Pierre. Razones prácticas sobre la teoría de la acción. Barcelona: Anagrama, 1997.

BOSI, Ecléia. Memória e sociedade: lembranças de velhos. 4. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

CALÇADO, Tiago. O sofrimento como redenção de si: doença e vida nas filosofias de Nietzsche e Pascal. São Paulo: Paulus, 2012.

CARVALHO, Saulo Rodrigues de; MARTINS, Lígia Márcia. Idade adulta, trabalho e desenvolvimento psíquico. In: MARTINS, Lígia Márcia; ABRANTES, Angelo Antonio; FACCI, Marilda Gonçalves Dias. Periodização Histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento a velhice (Org.) Campinas, SP: Autores Associados, 2016.

COLUSSI, Eliane Luria; ILHA, Vanessa Domingues; COGO, Tadia Carolina; PORTELLA, Marilene Rodrigues; SCORTEGAGNA, Helenice de Moura. Docentes universitários e aposentadoria: uma experiência de velhice bem-sucedida? Pajar, Rio Grande do Sul, v. 2, p. 67-74, 2014. Disponível em: . Acesso em: 12 jan. 2018.

COSTA, Icléa Thiesen Magalhães. Memória institucional: a construção conceitual numa abordagem teórico-metodológico. 1997. Tese (Doutorado em Ciência da Comunicação) – Programa de Pós-Graduação em Ciências da Computação, Rio de Janeiro, 1997. Disponível em: <http://ridi.ibict.br/handle/123456789/686>. Acesso em: 20 jul. 2016.

CRUZ, Maria Helena Santana. Mapeando diferenças de gênero no ensino superior da Universidade Federal de Sergipe. São Cristóvão: EDUFS, 2012.

DAO. Entrevista. Aracaju, 7 jun. 2018.

ELIAS, Nobert. A solidão dos moribundos seguido de “envelhecer e morrer”. Tradução Plinio Dentzien. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

ESTEVE, José Manuel. Mudanças sociais e função docente. In: NÓVOA, Antónia (Org.). Profissão professor. Porto: Porto Editora, 1999.

JOA. Entrevista. Aracaju, 27 maio. 2018.

FONTOURA, Maria Madalena. Fico ou vou-me embora? In: NÓVOA, António. Vidas de professores. 2. ed. Porto, Portugal: Porto Editora, 2006.

FOUCAULT, Michel. O que é o autor? Tradução José A. B. de Miranda e António F. Cascais. 9. ed. Lisboa: Passagens, 2015.

GASPARINI, Sandra Maria; BARRETO, Sandhi Maria; ASSUNÇÃO, Ada Ávila. O professor, as condições de trabalho e os efeitos sobre sua saúde. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 189-199, maio/ago. 2006. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1517-97022005000200003&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: 9 jun. 2018.

GUEREIRO, Natalia Paludeto; NUNES, Elisabete de Fátima Polo de; GONÁLEZ, Alberto Durán; MESAS, Arthur Eumann. Perfil sociodemográfico, condições e cargas de trabalho de professores da Rede Estadual de Ensino de um município da Região Sul do Brasil. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 14, p. 197-217, 2016. suppl.1. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/tes/v14s1/1678-1007-tes-14-s1-0197.pdf>. Acesso em: 13 jul. 2018.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. Tradução Beatriz Sidou. São Paulo: Centauro, 1999.

HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional de professores. In: NÓVOA, António. Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto Editora, 2006.

LE GOFF, Jacques. Memória e história. Tradução Bernardo Leitão, Irene Pereira e Suzana Ferreira Borges. São Paulo: Editora da Unicamp, 2003.

LEVI, Giovanni. Sobre a micro-história. In: BURKE, Peter. (Org.). A escrita da história: novas perspectivas. Tradução: Magda Lopes. São Paulo: Editora da UNESP, 1992.

LMT. Entrevista. Aracaju, 2 jun. 2018.

MAB. Entrevista. Aracaju, 10 jun. 2018.

MARTINS, Lígia. Márcia; ABRANTES, Ângelo Abranges. FACCI, Marilda Gonçalves Dias (Org.). Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. São Paulo: Autores Associados, 2016.

MEIRA, Vanessa Ribeiro Andreto. Professores aposentados: quais os motivos para o seu retorno à docência? 2012. 127f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, São Paulo, 2012. Disponível em: <https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/92292/meira_vra_me_prud.pdf?sequence=1&isAllowed=y.> Acesso em: 10 jun. 2018.

MEIRA, Vanessa Ribeiro Andreto; LEITE, Yoshie Ussami Ferrari. O que leva professores aposentados a retornarem a docência? Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente-São Paulo, v. 26, n. especial1, p. 219-233, já. 2015. Disponível em: file:///C:/Users/Neide/Desktop/PARECER,%202018/2821-11273-2-PB.pdf. Acesso em: 2 out. 2019.

MIOA. Entrevista. Aracaju, 16 jul. 2018.

NORA, Pierre: Entre memória e história: a problemática dos lugares. Tradução Yara Aun Khoury. Projeto História, São Paulo, n. 10, p. 7-28, dez. 1993. Disponível em: < https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/12101/8763>. Acesso em: 20 jun. 2018.

NÓVOA, António. O passado e o presente dos professores. In: NÓVOA, António. (Org.). Profissão professor. Porto: Porto Editora, 1999.

NÓVOA, António. Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 2007.

NÓVOA, António. A formação tem que passar por aqui: as histórias de vida no Projeto Prosalus. In: NÓVOA, António; FINGER, Mathias (Org.). O método (auto) biográfico e a formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.

REIS, José Carlos. O conceito de tempo histórico em Ricouer, Kolleck e “Annales”: uma articulação possível. Síntese Nova Fase, Belo Horizonte, v. 23, n. 73, p. 229-252, 1996. Disponível: Acesso em: 22 ago. 2018.

SANTOS, Vera Maria. As memórias de um grupo de professores aposentados sobre suas formações e práticas pedagógicas em Rondonópolis-MT. Interfaces científicas – Educação, Aracaju, v. 4, n. 3, p. 9-18, jun. 2016. Disponível em: <https://periodicos.set.edu.br/index.php/educacao/article/viewFile/1313/181>.Acesso em: 20 fev. 2018.

SAVIANI, Dermeval. A pedagogia no Brasil: história e teoria. 2. ed. São Paulo: Autores Associados, 2012.

SILVA, Walburga Arns da. Educação Infantil em busca de alternativas: influência da pré-escola no processo de alfabetização. São Cristóvão: EDUFS, 2017.

SILVA, Walburga Arns da. Organização do trabalho e ação pedagógica: influência na pré-escola no processo de alfabetização. São Cristóvão: EDUFS, 2004.

SOBRAL, Maria Neide; FREITAS, Anamaria Gonçalves Bueno. História e memória: curso de pedagogia da UFS. São Cristóvão: EDUFS, 2009.

SOUZA, Josefa Eliana. História e memória da Universidade Federal de Sergipe (1968-2012). São Cristóvão: EDUFS, 2015.

URT, Sônia da Cunha. Narrativas de professores aposentados: memória e o processo de envelhecimento. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE PESQUISA (AUTO)BIOGRÁFICO, 7; 2016, Cuiabá. Anais[...] Cuiabá: Universidade Federal do Mato Grosso, 2016. Disponível em: <http://viicipa.com.br/wordpress/wp-content/uploads/2016/08/C2T_NARRATIVAS-DE-PROFESSORES-APOSENTADOS-MEMO%CC%81RIA-E-O.pdf>. Acesso em: 20 jan. 2018.

YDO. Entrevista. Aracaju, 15 jul. 2018.

Published

28-02-2019

How to Cite

Sobral, M. N., & Francisco, D. J. (2019). The (non) place of retired in the institution:: memories of professors. Journal Education in Question, 57(52). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n52ID15941