DIMENSÕES DO ENSINAR HISTÓRIA E SUAS MATERIALIDADES:

um estudo em escolas localizadas no meio rural de Ituiutaba- MG, BRASIL

Authors

  • Astrogildo Fernandes da Silva Júnior Universidade Federal de Uberlândia
  • Marcos Flávio Alves Leite

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-817X.2022v18n1ID26294

Abstract

This paper approaches the teaching of History in rural schools of Ituiutaba-MG, Brazil. It aims to analyze teaching History in the final years of elementary school. A qualitative research was chosen because it favors a broad view of the studied object and the researcher's involvement with the social, political, economic and cultural reality as well. Participant observation and oral interviews were used. The research subjects were the teachers who taught History in rural schools from 2018 to 2019. The results show there are multiple dimensions of teaching History, revealed in different ways in the teachers' practices.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, Cinthia. O trabalho da tradução no saber histórico escolar: diálogos interculturais possíveis. In: MOREIRA, Antonio Flávio, CANDAU, Vera Maria (Orgs.). Currículos, disciplinas escolares e culturas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

ARROYO, Miguel Gonzalez. CALDART, Roseli Salete. MOLINA, Mônica Castagna (Org.). Por uma educação do campo: traços de uma identidade em construção. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

ARRUDA, Élcia Esnarriaga; BRITO, Silva Helena. Análise de uma proposta de escola específica para o campo. In: ALVES, Gilberto (Org.) Educação do Campo: recortes no tempo e no espaço. Campinas, SP. Autores Associados, 2009.

BEZERRA, Holien Gonçalves. Ensino de História: conteúdos e conceitos básicos. In: KARNAL, Leandro (Org.) História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. São Paulo: Contexto, 2012.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. Ega, São Paulo, 1996.

GAUTHIER, Clermont et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. 2. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2013.

GUIMARÃES, Selva. Didática e Prática de Ensino de História. Campinas-SP: Papirus, 2012.

IBGE, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. CENSO 2010. Rio de Janeiro-RJ., 2010. Disponível em: https://ibge.gov.br/. Acesso em: 29 jun. 2019.

IBGE, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. CENSO AGROPECUÁRIO. Rio de Janeiro-RJ., 2017. Disponível em: https://ibge.gov.br/. Acesso em: 29 jun. 2019.

MCLAREN, Peter. Multiculturalismo Revolucionário – Pedagogia do dissenso para o novo milênio. Porto Alegre: Artes Médicas do Sul, 2000.

RUSEN, Jorn. Razão histórica – teoria da história: fundamentos da ciência história. Brasília: Editora Universidade. Brasília: Editora Universidade Brasília, 2001.

SILVA, Marcos; GUIMARÃES, Selva. Ensinar História no século XXI: em busca do tempo entendido. Campinas-SP: Papirus, 2007.

SILVA JÚNIOR, Astrogildo Fernandes. Identidades e consciência histórica de jovens estudantes e professores de História: um estudo em escolas no meio rural e urbano. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, MG, 2012.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis-RJ: Vozes, 2002.

Published

14-04-2022

How to Cite

FERNANDES DA SILVA JÚNIOR, A.; MARCOS FLÁVIO ALVES LEITE. DIMENSÕES DO ENSINAR HISTÓRIA E SUAS MATERIALIDADES: : um estudo em escolas localizadas no meio rural de Ituiutaba- MG, BRASIL. Espacialidades Journal, [S. l.], v. 18, n. 1, p. 97–120, 2022. DOI: 10.21680/1984-817X.2022v18n1ID26294. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/26294. Acesso em: 22 dec. 2024.