O LADO VERDE DA CASA AZUL:

o jardim de Frida Kahlo como espaço para o Ensino de História

Authors

  • Wesley Oliveira Kettle Universidade Federal do Pará
  • Victória Emi Murakami Vidigal Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-817X.2022v18n1ID26552

Keywords:

Espaço patrimonial, Ensino de história, Jardim Frida Kahlo

Abstract

This paper presents an analysis of the Frida Kahlo Museum garden, located in Mexico City, as a space for teaching history. We will demonstrate the aspects that ensures us to consider Frida's garden as a place of memory and an environmental historical heritage. We present the results of an educational experience of a virtual visit to the aforementioned Museum with students from the 7th year of Elementary School. This activity advices us on the concept of space and directs students to the environmental perspective of history, finding in the garden a privileged place for this type of innovative approach.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wesley Oliveira Kettle, Universidade Federal do Pará

Doutor em História Social pela UFRJ. Professor do Programa de Pós-graduação em ensino de história (PROFHISTÓRIA-UFPA) e da Faculdade de História da Universidade Federal do Pará - campus Ananindeua. Editor do website www.historiaenatureza.com

Victória Emi Murakami Vidigal , Universidade Federal do Pará

Graduada em História pela Universidade Federal do Pará. Pesquisadora associada ao Grupo de Pesquisa História e Natureza (GRHIN; CNPq/UFPA).

References

ANDRADE, Inês El-Jaick. Construção e desconstrução do conceito de jardim histórico. Risco-Revista de Pesquisa em Arquitetura e Urbanismo, n. 8, 2008 p. 138-144.

BARTALINI, Vladimir. Áreas verdes e espaço livres urbanos. Paisagem e ambiente, n. 1-2, 1986, p. 49-56.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Cotidiano, mediação pedagógica e formação de conceitos: uma contribuição de Vygotsky ao ensino de geografia. Cadernos CEDES [online]. 2005, v. 25, n. 66 [Acessado 2 Setembro 2021], pp. 185-207. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0101-32622005000200004>.

DUBERNARD, Luis EVERAERT. Coyoacán a vuelapluma. México. Banco del Atlántico. 1992.

GLASS, Daniel. ONCE UPON A TIME IN MEXICO: FRIDA KAHLO'S GARDEN AT LA CASA AZUL, COYOACÁN. Garden History, 2011, p. 239-248.

GRIMBERG, Salomon. Frida Kahlo. North Dighton: World Publications Group, 2006.

KAHLO, Frida. El Diario de Frida Kahlo: Nueva Mirada. Cidade do México: La Vaca Independiente, 2018.

KETTENMANN, Andrea. Frida Kahlo, 1907-1954: pain and assion. Cologne. Taschen, 2000.

LEVINZON, Gina Khafif. Frida Kahlo: a pintura como processo de busca de si mesmo. Rev. bras. psicanál, São Paulo , v. 43, n. 2, p. 49-60, jun. 2009 . Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0486-641X2009000200006&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 27 ago. 2021.

MACHADO, Elvira Maria. Mudança em História - concepções dos alunos do 7º ano de escolaridade. Dissertação de Mestrado apresentada à Universidade do Minho, 2006.

MUCHACHO, Rute. O Museu Virtual: as novas tecnologias e a reinvenção do espaço museológico. Biblioteca online de ciências da comunicação. 2005. Disponível em: http://www. bocc. ubi. pt/pag/muchachorute-museu-virtual-novas-tecnologiasreinvencao-espaco-museologico. Acesso em: 26 de agosto de 2021.

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História, v. 10, 1993.

PRIMO, Judite. Museus, hibridação cultural e novas territorialidades. Cadernos de Sociomuseologia, v. 46, n. 2, 2013.

RAYWARD, W. Boyd; TWIDALE, Michael B. From docent to cyberdocent: education and guidancein the virtual museum. Archives and Museum Informatics, v. 13, n. 1, p. 23-53, 1999.

SCIFONI, Simone. Os diferentes significados do patrimônio natural. Diálogos, v. 10, n. 3, 2006, p. 55-78.

SOTO, Hilda Trujillo. "Tesoros de la Casa Azul", una experiencia museográfica en el Museo Frida Kahlo (México DF). Museos. es: Revista de la Subdirección General de Museos Estatales, n. 4, 2008, p. 222-229.

Published

14-04-2022

How to Cite

KETTLE, W. O.; VIDIGAL , V. E. M. O LADO VERDE DA CASA AZUL: : o jardim de Frida Kahlo como espaço para o Ensino de História . Espacialidades Journal, [S. l.], v. 18, n. 1, p. 17–37, 2022. DOI: 10.21680/1984-817X.2022v18n1ID26552. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/26552. Acesso em: 22 dec. 2024.