AS PESQUISAS SOBRE ENSINO DE HISTÓRIA E TECNOLOGIAS DIGITAIS DA INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO (TDCIs) NO PROFHISTÓRIA:
um breve estado da arte da questão
DOI:
https://doi.org/10.21680/1984-817X.2024v20n1ID36416Keywords:
Ensino de História;, ProfHistória;, TDICsAbstract
It presents the partial results of a master's research project carried out in the Professional Master's Program in History Teaching (ProfHistória) at the Federal University of Mato Grosso (UFMT). The aim of the study was to analyze the research on History teaching and Digital Information and Communication Technologies (DICTs) carried out at ProfHistory. The partial results show that there is a predominance of ProfHistory as a space for producing knowledge on the relationship between History teaching and DICTs. There is also a plurality of theoretical-methodological approaches, objects and products in the works analyzed. There are also gaps that provide possibilities for future research and an extensive field for historical investigation.
Downloads
References
ANDRADE, Fabiano Viana. Cultura escolar e cultura digital: o desafio do Ensino de História na rede públcia estadual do RJ. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2019. 67 p.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
COSTA, M. A. F. Ensino de história e historiografia escolar digital. Curitiba: CRV, 2021. 212p.
COSTA, Marcella Albaine Farias; FRANCO, Aléxia Pádua. Cultura digital e ensino de História: diferentes abordagens e metodologias. In: ANDRADE, Juliana Alves; PEREIRA, Nilton Mullet (org.). Ensino de História e suas práticas de pesquisa. 2. Ed. [e-book]. São Leopoldo: Oikos, 2021. p. 327-345.
FERREIRA, Carlos Augusto Lima. A importância das novas tecnologias no Ensino de História. In: Universa. Brasília, n. 1, fevereiro de 1999.
FIGUEIREDO, Luciano. História e informática: o uso do computador. In: CARDOSO, Ciro F. e VAINFAS, Ronaldo (orgs.). Domínios da história: ensaios de teoria e metodologia. Rio de Janeiro: Campus, 1997.
GUIMARÃES, Claudio Santos Pinto. Aulas de História nas nuvens: os nós de ensinar História com o Google for Education no Ensino Médio. Dissertação (Mestrado Profissional), Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2020.
LOPES, Cristiano Gomes. O Ensino de História na palma da mão: o WhatsApp como extensão da sala de aula. 2016. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) – Universidade Federal do Tocantins (UFT). Araguaína/TO. 2016.
LUCCHESI, Anita. Digital history e Storiografia digitale: estudo comparado sobre a escrita da história no tempo presente (2001-2011). Dissertação (Mestrado em História Comparada), Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.
MARINO, Ian Kisil; NICODEMO, Thiago Lima; ROTA, Alesson Ramon (Orgs.). Caminhos da história digital no Brasil. 1. Ed. Vitória: Editora Milfontes, 2022.
PEREIRA, Mateus H. F. Lembrança do presente: Ensaios sobre a condição histórica na era da internet. Belo Horizonte: Autência, 2022.
MORAES, Daniela Martins de Menezes. Ensinar e aprender História nas redes sociais online: possibilidades e desafios para o espaço escolar. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2018.
SALOMÓN, Said Lucas de Oliveria. Buenas América Latina Digital: o Ensino de História da América Latina e os atravessamentos da cultura digital na sala de aula. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018.
SILVA, Jorge Everaldo Pittan da. Ensino Híbrido: Possíveis contribuições para a qualificação do Ensino de História no Ensino Médio. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Programa de Pós-Graduação em Ensino de História em Rede Nacional, RS, 2016.
SOUZA, Maria do Socorro; TAMANINI, Paulo Augusto. As tecnologias digitais no ensino de história no brasil. Um mapeamento das pesquisas acadêmicas. Redoc, Rio de Janeiro, v. 2, n.3, p. 141-158, set/dez. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.12957/redoc.2018.36814, acesso em 06 de setembro de 2022.
VITORASSI, Silvia. História para Quê(m)?: Ensinar História e Política na era das Redes Sociais. Dissertação de Mestrado (Ensino de História). Universidade do Estado de Santa Catarina, 2018. 144 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Espacialidades Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The submission of manuscripts to this journal implies the transfer, by the authors, of the rights of printed and digital publication. The authors own copyrights to the works they have created and grant to the journal the right to initial publication, with simultaneous work licensed under the Creative Commons License CC BY-NC-SA 4.0, and for publication rights. The authors can publish their work online in institutional/disciplinary repositories or in their own websites. Authors can only use the same results in other publications, clearly indicating this journal as the means of the original publication.
The author also agrees to submit the work to the publication rules of the Espacialidades Journal mentioned above.
Espacialidades Journal is an open access journal under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0)