HEALTH EDUCATION ACTIONS AND FAMILY PLANNING: AN EXPERIENCE REPORT

Authors

  • Isaac Newton Machado Bezerra Graduando do Curso de Saúde Coletiva da Universidade Federal do Rio Grande do Norte-UFRN
  • Vinicius Costa Maia Monteiro Graduando do Curso de Enfermagem da Universidade Potiguar-UnP
  • Jânio Luiz do Nascimento Graduando do Curso de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Norte- UFRN
  • Natalia Raiane Silva Vieira Graduanda do Curso de Saúde Coletiva da Universidade Federal do Rio Grande do Norte-UFRN
  • Rafaela Priscila Carvalho da Silva Graduanda do Curso de Saúde Coletiva da Universidade Federal do Rio Grande do Norte-UFRN
  • Bárbara Danielle Calixto de Alcântara Graduanda do Curso de Saúde Coletiva da Universidade Federal do Rio Grande do Norte-UFRN
  • Magnólia Carvalho Aquino Gonzaga Enfermeira na Prefeitura Municipal de Natal- SMS-Natal
  • Jônia Cybele Santos Lima Docente do Departamento de Saúde Coletiva da Universidade Federal do Rio Grande do Norte-UFRN.
  • Flávia Christiane de Azevedo Machado Docente do Departamento de Saúde Coletiva da Universidade Federal do Rio Grande do Norte-UFRN

DOI:

https://doi.org/10.21680/2446-7286.2018v4n3ID17293

Keywords:

Planejamento Familiar, Atenção Primária a Saúde, Saúde da Familia, Educação em Saúde

Abstract

Introduction: Currently, family planning is developed mainly by Primary Care in Basic Health Units from the Family Health Strategy Teams, which brings teamwork, the link between professionals and the community, as well as community participation, in their model of care. Objective: The experience of teaching-service interaction for the training of future health professionals, from the construction of spaces of Popular Education in Health, addressing the theme of family planning. Methodology: This is a descriptive study, atype of experience report, with construction and execution, starting from moments of Popular Education in Health, in the municipality of Barauna,  Rio  Grande  do  Norte,  between  January  and  February  2018. Results: This  action  resulted  in  the construction  of a  piece  of  Theater  Forum  and  a  Quiz  held  in  the  Health  Units,  with  the  participation  of professionals   and   users   of   the   communities,   building   movements,   with   relaxation   and   conversation. Conclusion: Popular  Education  in  Health  has  proved  to  be  an  essential tool  for  establishing  links  between professionals and users and a potentiator of knowledge and listening movements, building collective spaces for the exchange of knowledge and experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natalia Raiane Silva Vieira, Graduanda do Curso de Saúde Coletiva da Universidade Federal do Rio Grande do Norte-UFRN

Enfermeira pela Universidade Federal do Rio grande do Norte-UFRN 

Bárbara Danielle Calixto de Alcântara, Graduanda do Curso de Saúde Coletiva da Universidade Federal do Rio Grande do Norte-UFRN

Educadora Física pela Universidade Potiguar- UnP. 

Magnólia Carvalho Aquino Gonzaga, Enfermeira na Prefeitura Municipal de Natal- SMS-Natal

Enfermeira pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte-UFRN. 

Jônia Cybele Santos Lima, Docente do Departamento de Saúde Coletiva da Universidade Federal do Rio Grande do Norte-UFRN.

Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Saúde Coletiva da Universidade Federal do Rio Grande do Norte-UFRN. 

Flávia Christiane de Azevedo Machado, Docente do Departamento de Saúde Coletiva da Universidade Federal do Rio Grande do Norte-UFRN

Doutora em Saúde Coletiva pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte-UFRN. 

Published

04-04-2019

How to Cite

BEZERRA, I. N. M.; MONTEIRO, V. C. M.; DO NASCIMENTO, J. L.; VIEIRA, N. R. S.; DA SILVA, R. P. C.; DE ALCÂNTARA, B. D. C.; GONZAGA, M. C. A.; LIMA, J. C. S.; MACHADO, F. C. de A. HEALTH EDUCATION ACTIONS AND FAMILY PLANNING: AN EXPERIENCE REPORT. Revista Ciência Plural, [S. l.], v. 4, n. 3, p. 82–90, 2019. DOI: 10.21680/2446-7286.2018v4n3ID17293. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/rcp/article/view/17293. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos