Structure and purpose of the financial statements: a study of the level of knowledge of accounting sciences students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/2176-9036.2019v11n1ID15534

Keywords:

Administration. Accounting. Accounting statements. Education.

Abstract

Purpose: Verify that the students of accounting sciences of a public university located in the Agreste of the State of Sergipe know the structure and purpose of the Compulsory Accounting Statements.

Methodology: A quantitative and descriptive research was carried out with students from the 4th, 6th, 8th and 10th grades of a public university in the Agreste of the State of Sergipe, whose data collection took place through a structured questionnaire, containing questions that included the concept and objective of each mandatory financial statement in accordance with Accounting Pronouncement 26 (R5) and Law 6404/76. To analyze the data, descriptive statistics were adopted, with the aim of knowing the percentage of error and correctness of the students. The chi-square test was also performed to verify if there is a difference in knowledge about the subject among the groups of students participating in the research.

Results: The main findings show that most students consider that they have a median knowledge of the concept and purpose of the financial statements. However, when checking the level of errors and correct answers to the questions asked about each demonstration, it was verified that the students showed more clarity about the concept of the Balance Sheet, DRE, DFC, DMPL and Explanatory Notes. On the other hand, the DVA, DRA and DLPA were the reports that the majority showed to have less knowledge, since the majority of this public, has not yet had contact with such statements. Overall, their self-assessment at the beginning of the application of the questionnaire coincided with the volume of errors or correctness, after the comparison of results

Contributions of the Study: With these findings, it was possible to identify those demonstrations most known to the students, as well as to know which are the least discussed during the course. This information can help coordinators and teachers make initiatives to better address such content in the classroom, since accounting professionals will need to know the subject well, since it is the sole and exclusive competence of the accountant to prepare these reports.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nadielli Maria dos Santos Galvão, Universidade Federal de Sergipe

Professora Assistente da Universidade Federal de Sergipe

Mestra em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Pernambuco

References

Boldt; M.N. (2001). Assessing Students’Accounting Knowledge: A Structural Approach. Journal of Education for Business, v.76, n.5, p.262-269.

Comitê De Pronunciamentos Contábeis. Pronunciamento Técnico 26 (R1) – Apresentação das Demonstrações Contábeis. Recuperado em: < http://static.cpc.aatb.com.br/Documentos/312_CPC_26_R1_rev%2012.pdf> Recuperado em março de 2018.

Conceição; M.G.; Oliveira; N.C.; Gomes; S.M.S.; Oliveira; N.S & Freires; F.G.M. (2014). Comparação do Nível de Conhecimento sobre Contabilidade Social e Ambiental dos Estudantes Ingressos e Formandos do Curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal Da Bahia. Revista de Gestão e Contabilidade da UFPI, v.1, n.2, p.3-22.

Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. (2017). Editor agrupa milhões de documentos de patentes nacionais e internacionais. Publicado em 27 de abril de 2017. Disponível em: < http://www.capes.gov.br/component/content/article/36-salaimprensa/noticias/8371-editor-agrupa-milhoes-de-documentos-de-patentes-nacionais-e-internacionais> Recuperado em março de 2018.

Costa; M.S; Libonati; J.J. & Rodrigues; R.N. (2004). Conhecimentos Sobre Particularidades da Contabilidade Rural: Um Estudo Exploratório com Contadores da Região Metropolitana de Recife. Contexto, v.4, n.7, p.1-24.

Feil; A.A.; Haberkamp; A.M.; Azeredo; A.J.; Orso; T.M. & Kronbauer; C. (2017). Análise do Nível de Conhecimento do Profissional Contábil acerca da Contabilidade Ambiental e suas Variáveis Intervenientes. Revista Ambiente Contábil¸v.9, n.1, p. 223-245, jan/jun de 2017.

Gomes; S..S.; Souza; L.E.; Cruz; T.S. & Gomes; I.B. (2015). Nível de Conhecimento dos Futuros Profissionais de Contabilidade do Estado da Bahia: Uma Análise à Luz dos Conceitos Básicos Presentes nas Normas Brasileiras de Contabilidade. Revista de Administração, Contabilidade e Sustentabilidade, Vol. 5, n. 2, p.104-121.

Iudícibus, S. et. al. Contabilidade Introdutória. 11ª ed. São Paulo: Atlas, 2010.

Lei 6.404 de 15 de dezembro de 1976 (1076). Dispõe sobre a Sociedade por Ações. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L6404consol.htm> Recuperado em março de 2018.

Lei 6.404, de 15 de dezembro de 1976. (1976). Dispõe sobre as Sociedades por Ações. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L6404consol.htm> Recuperado em 12 de junho de 2018.

Lucas; U. & Mladenovic; R. (2009). The identi?cation of variation in students’ understandings of disciplinary concepts: the application of the SOLO taxonomy within introductory accounting. Higher Education, v.58, issue 2, p.257-283.

Martins, E. et. al. Manual de Contabilidade Societária. 2ª ed. São Paulo: Atlas, 2013

Nunes; I.V.; Costa; P.S. & Marques; A.V. (2016). Nível de Conhecimento dos Discentes em Ciências Contábeis sobre o Pronunciamento Conceitual Básico. Revista Universo Contábil, v. 12, n. 1, p. 87-104, jan./mar., 2016.

Ribeiro; O.M. Contabilidade Geral Fácil. 9 ed. São Paulo: Saraiva, 2013.

Sihombing; R.P. (2015) The Indonesia Best Sustainability Report as a Student’s Accounting Tool to Understand CRS Concept. Jurnal Dinamika Akuntansi, v.7, n.2, p.161-166..

Silva; H.H.A; Albuquerque; L.S.; Luz; J.R.M. & Dantas; R.F. (2016) Imparment test: um estudo sobre o nível de conhecimento dos alunos de ciências contábeis das Universidades Públicas do Estado da Paraíba. Revista Reuna, v.21, n.1, p.29-52, p.29-52, jan – mar.

Strong; J. & Ports; K. (2015) It Knowledge: What Do Accounting Students Think They Know? Do You Know More Than I Do? An Exploratory Study. Review of Business Information Systems, v.19, n.2, p.39-50.

Dias Filho; J.M. A linguagem utilizada na evidenciação contábil: uma análise de sua compreensibilidade à luz da teoria da comunicação. Caderno de Estudos, v.13, n.34, p.38-49.

Bianconvilli; A.; Carvalho; M.S.; Alvarenga; F.O.; Melo; L.B.; Pereira; R.C.M. (2017) O Impacto do Resultado Abrangente na Interpretação de Indicadores Financeiros: uma Análise do Setor de Energia Elétrica do Mercado Brasileiro. Congresso de Administração, Sociedade e Inovação, Petrópolis, Rio de Janeiro, 30 de novembro a 01 de dezembro. Recuperado em 15 de junho de 2018 de <https://even3storage.blob.core.windows.net/anais/64125.pdf>

Reis; P.N.C.; Melo; F.A.O.; Souza; A.R.; Rodrigues; F.M. (2013). Contabilidade Introdutória sua importância na formação do futuro contador. Gestão e Tecnologia para Cometitividade. Recuperado em 15 de junho de 2018 de <https://www.aedb.br/sege

Published

08-12-2018

How to Cite

GALVÃO, N. M. dos S.; SILVA DE LIMA, A. C.; DOS SANTOS, W. B. Structure and purpose of the financial statements: a study of the level of knowledge of accounting sciences students. REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 237–258, 2018. DOI: 10.21680/2176-9036.2019v11n1ID15534. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/15534. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Section 3: Research of Field on Accounting (Survey) (S3)