Possible factors of promoting or commiting the motivation of accounting students: analysis in a Minas Gerais institution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/2176-9036.2021v13n2ID20234

Keywords:

Self-Determination Theory; Accounting; Motivation.

Abstract

Objective: The objective of this research is to evaluate the factors that influence the motivation of students of Accounting course of a Higher Education Institution (HEI) located in Minas Gerais, in the light of the Self-Determination Theory.

Methodology: To assess the motivation of the students, 70 students in the first year of the Accounting course and 100 students enrolled in the 8th, 9th and 10th semester of the undergraduate course under analysis, that is, in the final phase of the course, composed  the sample of this study by completing a questionnaire containing the Brazilian version of the Academic Motivation Scale (EMA), consisting of 29 questions.

Results: It was possible to infer, through the avarages found for the factors, that the students of the initial phase of the course are more self-determined and intrinsically motivated than unmotivated with the academic path. Regarding the motivation of respondents at the end of graduation, compared to the motivation of individuals enrolled in the initial phase of the course, it was found that most of them are more unmotivated at the end of graduation.

Study Contributions: In view of the results found, it is up to the coordination of the course, together with the teachers, to reflect on the curricular adequacy, aiming to meet the students' desires. Likewise, it is up to teachers to improve didactics and teaching methodology, with a view to meeting the needs of students, as well as providing a favorable environment for learning. It is believed these are some measures that will contribute to increase the level of motivation of students in the Accounting course and, consequently, improve the degree of satisfaction of these individuals with regard to the degree offered by the HEI under analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Breno da Silva Costa, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Bacharel em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Janaina Gonçalves de Faria, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Bacharel em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Bruna Camargos Avelino, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Doutora em Controladoria e Contabilidade pela Universidade de São Paulo (USP), Professora Adjunta da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

Talles Vianna Brugni, FUCAPE Business School

Doutor em Controladoria e Contabilidade pela Universidade de São Paulo (USP), Professor Associado da FUCAPE Business School.

References

Albuquerque, E. A., Batista, F. F., Albuquerque, L. S., Oliveira, F. D. C. & Pereira, G. M. (2016). Análise da motivação dos discentes do curso de Ciências Contabeis e Administração, sob as perspectivas da teoria da autodeterminação e das metas de realização. Qualitas Revista Eletrônica, 17(3), pp. 01-21. DOI: http://dx.doi.org/10.18391/req.v17i3.3043.

Beni, P. F., Breno, F. R., Villela, L. M., Esteve, R., Jones, G. D. C., & Forte, D. (2017). Processo de ensino-aprendizagem e a interação de professores e alunos em um curso de graduação em Administração de Empresas. Administração: Ensino e Pesquisa, 18(2), pp. 271-300. DOI: https://doi.org/10.13058/raep.2017.v18n2.565.

Borges, M. S., Miranda, G. J. & Freitas, S. C. (2017). A teoria da autodeterminação aplicada na análise da motivação e do desempenho acadêmico discente do curso de ciências contábeis de uma instituição pública brasileira. Revista Contemporânea de Contabilidade, 14(32), pp. 89-107. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8069.2017v14n32p89.

Cardoso, L. R., & Bzuneck, J. A. (2004). Motivação no ensino superior: metas de realização e estratégias de aprendizagem. Psicologia Escolar e Educacional, 8(2), pp. 145-155

Carmo, C. R. S., & Carmo, R. D. O. S. (2015). Ensino Presencial Versus a Distância: um Estudo sobre Motivação Discente para Aprendizagem e seus Direcionadores, no Curso de Bacharelado em Ciências Contábeis. Revista de Contabilidade do Mestrado em Ciências Contábeis da UERJ, 19(3), pp. 64-79. DOI: https://doi.org/10.12979/12574.

Christan, P. (2019). A Interação Professor-Alunos no Processo de Ensino e Aprendizagem. In Anais do 14° Encontro Nacional de Prática de Ensino de Geografia: políticas, linguagens e trajetórias, Campinas, SP.

Cislaghi, R. (2008). Um modelo de sistema de gestão do conhecimento em um framework para a promoção da permanência discente no ensino de graduação. (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC.

Colares, A. C., Castro, M. C. C., Barbosa Neto, J. E. & Cunha, J. V. (2019). Motivação docente na pós-graduação stricto sensu: uma análise a partir da teoria da autodeterminação. Revista Contabilidade & Finanças-USP, 30(81), pp. 381-395. DOI: https://doi.org/10.1590/1808-057x201909090.

Deci, E. L, Vallerand, R. J, Pelletier, L. G. & Ryan, R. M. (1991). Motivation and education: The self-determination perspective. Educational psychologist, 26(3-4), pp. 325-346. DOI: https://doi.org/10.1080/00461520.1991.9653137.

Deci, E. & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic Motivation and Self-Determination in Human Behavior. Springer Science & Business Media. Nova Yorque: Plenum Press.

Durso, S. D. O., Cunha, J. V. A. D., Neves, P. A. & Teixeira, J. D. V. (2016). Fatores motivacionais para o mestrado acadêmico: Uma comparação entre alunos de Ciências Contábeis e Ciências Econômicas à luz da Teoria da Autodeterminação. Revista Contabilidade & Finanças, 27(71), pp. 243-258. DOI: https://doi.org/10.1590/1808-057x201602080.

FACE – Faculdade de Ciências Econômicas da Universidade Federal de Minas Gerais. Graduação: Ciências Contábeis - O Curso. Recuperado em 04 setembro, 2020, de https://www.face.ufmg.br/graduacao/ciencias-contabeis/o-curso.html.

Falcão, D. F. & Rosa, V. V. (2008). Um estudo sobre a motivação dos universitários do curso de administração: uma contribuição para gestão acadêmica no âmbito público e privado. In Anais do 32º Encontro da ANPAD, Rio de Janeiro, RJ.

Fávero, L. P.; Belfiore, P.; Silva, F. L.; Chan, B. L. (2009). Análise de dados: modelagem multivariada para tomada de decisões. Rio de Janeiro: Elsevier.

Lourenço, A. A. & Paiva, M. O. A. (2010). A motivação escolar e o processo de aprendizagem. Revista Ciências & Cognição, 15(2), pp. 132-141.

Gagné, M. & Deci, E. L. (2005). Self?determination theory and work motivation. Journal of Organizational behavior, 26(4), pp. 331-362. DOI: https://doi.org/10.1002/job.322.

Guimarães, S. É. R., Bzuneck, J. A. & Sanches, S. F. (2002). Psicologia educacional nos cursos de literatura: a motivação dos estudantes. Psicologia Escolar e Educacional, 6(1), pp. 11-19. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-85572002000100002.

Guimarães, S. É. R. & Bzuneck, J. A. (2008). Propriedades psicométricas de um instrumento para avaliação da motivação de universitários. Revista Ciências & Cognição, 13(1), pp. 101-113.

Kaiser, H. F. (1958). The varimax criterion for analytic rotation in factor analysis. Psychometrika, 23(3), pp. 187-200.

Leal, E. A., Miranda, G. J. & Carmo, C. R. S. (2013). Teoria da autodeterminação: uma análise da motivação dos estudantes do curso de ciências contábeis. Revista Contabilidade & Finanças, 24(62), pp. 162-173. DOI: https://doi.org/10.1590/S1519-70772013000200007.

Lens, W., Matos, L. & Vansteenkiste. (2008). Professores como fontes de motivação dos alunos: o quê e o porquê da aprendizagem do aluno. Educação, Porto Alegre, 31(1), pp. 17-20, jan./abr.

Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary educational psychology, 25(1), pp. 54-67.

Oliveira, P. A. et al. (2010). Motivação sob a perspectiva da Teoria da Autodeterminação: um estudo da motivação de alunos do Curso de Ciências Contábeis da Universidade Estadual de Montes Claros. In Anais do XII Congresso USP de Iniciação Científica em Contabilidade, São Paulo, SP.

Osborne, J. W. & Jones, B. D. (2011). Identification with academics and motivation to achieve in school: How the structure of the self influences academic outcomes. Educational Psychology Review, 23(1), pp. 131-158. DOI: https://doi.org/10.1007/s10648-011-9151-1.

Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning. Journal of Educational' Psychology, 82, pp. 33-40. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.33.

Porto, R. C., & Gonçalves, M. P. (2017). Motivação e envolvimento acadêmico: um estudo com estudantes universitários. Psicologia Escolar e Educacional, 21(3), 515-522. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-35392017021311192.

Sobral, D. T. (2003). Motivação do aprendiz de medicina: uso da escala de motivação acadêmica. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 19(1), pp. 25-31. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-37722003000100005.

Souza, Z. A. S., & Miranda, G. J. (2019). Motivação de alunos de graduação em Ciências Contábeis ao longo do curso. Enfoque: Reflexão Contábil, 38(2), 49-65. DOI: https://doi.org/10.4025/enfoque.v38i2.41079.

Tapia, J. A. & Fita, E. C. (1999). A motivação em sala de aula: o que é, como se faz. São Paulo: Loyola.

Published

02-07-2021

How to Cite

DA SILVA COSTA, B. .; GONÇALVES DE FARIA, J. .; CAMARGOS AVELINO, B. .; VIANNA BRUGNI, T. . Possible factors of promoting or commiting the motivation of accounting students: analysis in a Minas Gerais institution. REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 249–274, 2021. DOI: 10.21680/2176-9036.2021v13n2ID20234. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/20234. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Section 3: Research of Field on Accounting (Survey) (S3)