"Pas de trois" for dance, painting, and phenomenology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36025/arj.v5i1.13753

Keywords:

Body, Dance, Esthesia, Philosophy, Painting

Abstract

The dance, painting, and philosophy triad depicts some sort of imbrication between these two artistic manifestations and philosophy, especially considering phenomenologist Merleau-Ponty's writings on painting. Human body is hereby considered in its stillness, but depicted through the paintings of artists such as Degas, Matisse, and Toulouse-Lautrec, who in their paintings portray dancing as a premise to contemplate the human body. Such purpose will be reached through the genuine intersection of the works of painters that portray dancing in their works. This study aims to understand how the perception / sensation of a body in dance can also be expressed in painting, as well as to reflect on the status of the body and dance in the visual arts, particularly in painting through phenomenology. This present research is a qualitative descriptive study that uses phenomenology as a methodological approach from the perspective of esthesiology and its concepts, seeking to understand sensitiveness and the voices of silence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcilio de Souza Vieira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Post-Doctor in Arts (UNESP “Júlio Mesquita Filho”); Doctor in Education (UFRN); Professor of the Dance Course of UFRN; Researcher Member "Group of Research in Body, Dance and Creation Processes" (CIRANDAR/UFRN) and "Research Group Body, Phenomenology and Movement" (ESTESIA/ UFRN); is a professor of Postgraduate Programs in Performing Arts (PPGArc) and Post-Graduation in Teaching of Arts (PROFARTES) of UFRN. E-mail: marciliov26@hotmail.com; souvyer@yahoo.com.br

 

References

ARAÚJO, Inês. Reflexões sobre o desenho linhas. Dissertação (Mestrado em Artes). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.

ARGAN, G. Carlo. Arte Moderna. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

BECKETT, Wendy. História da pintura. São Paulo: Ática, 1997.

BORBA, Maria Antonieta Jordão de Oliveira. Percepções da obra de Edgar Degas: a fruição em indefinidas significações. Contexto, Vitória, n. 30, p. 158-173, 2016.

CAMINHA, Iraquitan de Oliveira. Percepção e motricidade. Cronos, Natal-RN, v. 9, n. 2, p. 333-347, jul./dez. 2008.

COSTA, Raíssa Caroline Brito.Iconografia e processos de criação: imagens da dança na obra pictórica de Edgar Degas. Dissertação (Mestrado em Letras e Artes). Universidade do estado do Amazonas, Manaus, 2014.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. O que é a filosofia? Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.

DELEUZE, Gilles. Francis Bacon: logique de la sensation. Lisboa: Orfeu Negro, 2011.

ERBER, Laura. Esse brinquedo barato: o disruptivo jazz de Henri Matisse. O Percevejo online,v.5,n.1, p. 1-14,jan./jul. 2013. Disponível em:. Acesso em: 22 ago. 2017.

FREY, Julia. Toulouse-Lautrec: uma vida. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

GIL, José. Movimento total:o corpo e a dança. Lisboa: Relógio D’Água, 2001.

HAMMOND, Sandra Noll. In the Dance Classroom with Edgar Degas: Historical Perspectives on Ballet Technique. In: Imaging Dance- Visual Representations of Dancers and Dancing. New York: Olms, 2011.

MATISSE, Henri. Escritos e reflexões sobre arte. Tradução de Denise Bottmann. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

MERLEAU-PONTY, Maurice. O olho e o espírito. São Paulo: Cosac & Naify,2004.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

NÉRET, G. Henri Matisse: Recortes. Lisboa: Benedikt Taschen, 1998.

NEWALL, Diana. Segredos do Impressionismo. São Paulo: Publifolha, 2011.

NÓBREGA, Terezinha Petrucia da. Corpo, percepção e conhecimento em Merleau-Ponty. Estudos de Psicologia, v. 13, n. 2, p. 141-148, 2008.

PLEYNET, Marcelin. Matisse: luxo, calma e volúpia. In: NOVAES, Adauto (Org.). Artepensamento. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

SPENCE, David. Degas – O olhar invisível.Tradução de Luiz Antonio Aguiar, Marisa Sobral. Col. Grandes Artistas. São Paulo: Melhoramentos, 2001.

VALÉRY, Paul. Degas dança desenho. São Paulo: Cosac & Naify, 2003.

VIEIRA, Marcilio de Souza. Das artes corpóreas na prática como pesquisa nas artes da presença. Concinnitas, ano 17, v.1, n.28, set. 2016.

Published

08-05-2019

How to Cite

VIEIRA, M. de S. "Pas de trois" for dance, painting, and phenomenology. Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 16–36, 2019. DOI: 10.36025/arj.v5i1.13753. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/13753. Acesso em: 25 jul. 2024.