Radamés Gnattali “concert music” and your relations with urban popular music instruments and genres

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36025/arj.v6i2.18386

Keywords:

Radamés Gnattali, urban popular music, folk music, brazilian orquestration, classical music

Abstract

  Radamés Gnattali (1906 - 1988) was a Brazilian composer who undertook a musical career based on a great diversity of aesthetic options, genres and possibilities of instrumentation and orchestration. His concert work encompasses various elements from urban folk music broadcast by radios and recordings on vinyl records. Among these elements are intrinsic jazz writing, the musical characteristics of the seresta, samba, carnivalesque march and choro and the use of the instruments enshrined by these and other Brazilian genres. In this article, I describe part of Gnattali 's musical trajectory, both his musical background and his professional life, seeking to highlight the occurrences that led him to compose concert music based on Brazilian popular music and jazz.               

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcio Guedes Correa, Centro Universitário das Faculdades Metropolitanas Unidas (FMU-FIAM-FAAM)

PhD in Music from the Instituto de Artes da Unesp (Unesp Arts Institute). Professor in the Music, Music Therapy and Cultural Production courses at FMU-FIAAM-FAAM.

References

ANDRADE, Mário de. Ensaio sobre a música brasileira. São Paulo: Livraria Martins Ed., 1962.

BARBOSA, Valdinha; DEVOS, Anne Marie. Radamés Gnattali; o eterno experimentador. Rio de Janeiro: Funarte; Instituto Nacional de Música, 1984.

CANDÉ, Roland de. História universal da música. São Paulo: Martins Fontes, 1994. 2 v. Tradução: Eduardo Brandão. Revisão da tradução: Marina Appenzeller.

COMPOSITORES de América: datos biográficos y catálogos de sus obras. Washington: Secretaria General – Organizacion de los Estados Americanos, 1970. v. 16.

CORREA, Marcio Guedes. Concerto Carioca nº 1 de Radamés Gnattali: a utilização da guitarra elétrica como solista. Dissertação de mestrado apresentada ao Instituto de Artes da Unesp, 2007.

DIDIER, Aluisio. Radamés Gnattali. Rio de Janeiro: Brasiliana Produções, 1996.

DINIZ, André. Almanaque do choro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed.,2003.

FRUNGILLO, Mário D. Dicionário de percussão. São Paulo: Editora Unesp; Imprensa Oficial do Estado, 2003.

LOWELL, Dick; PULLIG, Ken. Arranging for large jazz ensemble. Boston: Berklee Press, 2003.

SQUEFF, Enio; WISNICK, José Miguel. O nacional e o popular na cultura brasileira: música. São Paulo: Brasiliense, 1982.

TRAVASSOS, Elizabeth. Tradição oral e história. Revista de História, São Paulo, n. 157, segundo semestre 2007. Departamento de História da USP.

TINHORÃO, José Ramos. História social da música popular brasileira. São Paulo: Editora 34, 1998.

TINHORÃO, José Ramos. Pequena história da música popular. São Paulo: Círculo do Livro, [197-?]. Licença editorial por cortesia da Editora Vozes.

Published

08-12-2019

How to Cite

CORREA, M. G. Radamés Gnattali “concert music” and your relations with urban popular music instruments and genres. Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 6, n. 2, 2019. DOI: 10.36025/arj.v6i2.18386. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/18386. Acesso em: 21 dec. 2024.