Our Voice Echoes: Graffiti from the Perspective of Black Brazilian Women
DOI:
https://doi.org/10.36025/arj.v10i1.25383Keywords:
graffiti, black women, black feminism, Brazilian art, visual artsAbstract
This research aims to discuss Graffiti as a historical-social and artistic movement through the paintings of six Afro-Brazilian graffiti artists, reflecting on the representation of black women in the light of black feminist theorists. We understand that the feminine and/or black experience in Brazilian art has historically been omitted, with their cultures and singularities denied and subjugated, almost not being produced by these underrepresented bodies under these circumstances. The qualitative research method is applied analyzing artworks produced by the six graffiti artist from five different Brazilian states, as well as using interviews and photographic recording of images. We seek to understand, using elements of the life-history research method, their formation processes as artists/women/black, especially when Graffiti culture come across their lives and how their discourses are encouraged by their artistic productions.
Downloads
References
BAMONTE, Joedy Luciana Barros Marins. A identidade da mulher negra na obra de Rosana Paulino: considerações sobre o retrato e a formação da arte brasileira. Anais. ENCONTRO NACIONAL DA ANPAP PANORAMA DA PESQUISA EM ARTES VISUAIS, v. 17, 2008.
BARRETO, S. G. P. Hip-hop na Região Metropolitana de Recife. 2004. 188 fl. Dissertação (Mestrado em Sociologia). Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2004.
CAMPBELL, Brígida. Arte para uma cidade sensível. São Paulo: Invisíveis Produções, 2015. 320 p.
CARNEIRO, Sueli. Enegrecer o feminismo: a situação da mulher negra na América Latina a partir de uma perspectiva de gênero. In: ASHOKA Empreendimentos Sociais; TAKANO Cidadania (org.). Racismos contemporâneos. Rio de Janeiro: Takano, 2003.
COLLINS, Patricia. Learning from the outsider within: the sociological significance of black feminist thought. Social Problems, v. 33, n. 6, “Special theory issue”, p. 14-32, 1986. Tradução: Juliana de Castro Galvão. Revisão: Joaze Bernardino Costa. 2016.
CONDURU, Roberto. Arte Afro-Brasileira. Belo Horizonte: Editora C/Arte, 2012.
COSTA, Maria Cristina Castilho. A imagem da mulher: um estudo de arte brasileira. São Paulo: Senac, 2002.
COSTA, Mônica Rodrigues; MENEZES, Jaileila de Araújo; SAMICO, Shirley de Lima. Para além das rotas preestabelecidas: as tensões de gênero em um mutirão de grafite. Athenea Digital: Revista de Pensamiento e Investigación Social, v. 13, n. 3, p. 57-74, 2013. Disponível em: https://atheneadigital.net/article/view/v13-n3-rodrigues-dearaujo-delima. Acesso em: 22 maio 2023.
DAVIS, Angela. Mulheres, raça e classe. São Paulo: Boitempo, 2016.
ECO, Umberto. História da feiura. Tradução de Eliana Aguiar. Rio de Janeiro: Record, 2007.
ESTADÃO. Guerrilla Girls tomam o Masp e denunciam sexismo, 2017. Disponível em: http://cultura.estadao.com.br/noticias/artes,guerrilla-girls-tomam-o-masp-e-denunciam-sexismo,70002018858. Acesso em: 20 mar. 2018.
FREIRE, Rebeca S. Participação política das mulheres jovens: Hip Hop e (novo) movimento social em Salvador. Seminário Internacional Fazendo Gênero, v. 9. Florianópolis, 2010. Disponível em: http://www.fg2010.wwc2017.eventos.dype.com.br/resources/anais/1277918193_ARQUIVO_TextoCompletoComunicacaoOralok.pdf. Acesso em: 22 maio 2023.
GARRAFFONI, Renata Senna. Arte Parietal de Pompéia: imagem e cotidiano no mundo romano. Domínios da Imagem, v. 1, n. 1, p. 149-161, 2007. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/dominiosdaimagem/article/view/19263. Acesso em: 22 maio 2023.
GITAHY, C. O que é graffiti. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 2011.
GOMES, Jamila Reis. A cultura hip-hop: saberes e resistências cotidianas ordinários dos habitantes do seu lugar de vida. In: FACULDADE DE ARQUITETURA/UFBA. Seminário Salvador e suas Cores: Arquiteturas Afro-Brasileiras – Um Campo em Costrução. Salvador, 2017. Disponível em: https://e1c57505-acff-4124-b5c2-26cec55fb10c.filesusr.com/ugd/29409c_f3286abbe17b4ae49b0d04643cb08b64.pdf. Acesso em: 18 mar. 2020.
GONZALEZ, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje – Anuário de Antropologia, Política e Sociologia. 1984.
KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2020.
KILOMBA, Grada; VIEIRA, Kauê. Grada Kilomba: o racismo e o depósito de algo que a sociedade branca não quer ser. Entrevista concedida a Kauê Vieira. Disponível em: https://ponte.org/grada-kilomba-o-racismo-e-o-deposito-de-algo-que-a-sociedade-branca-nao-quer-ser/. Acesso em: 20 fev. 2021.
MATTOS, Nelma Cristina Silva Barbosa de. Arte afro-brasileira: contraponto da produção visual no Brasil. Revista da ABPN, Associação Brasileira de Pesquisadores(as) Negros(as), v. 11, n. 27, p. 165-183, 2019. Disponível em: https://abpnrevista.org.br/site/article/view/670. Acesso em: 22 maio 2023.
MOURA, Thiago Santa Rosa de. Pixadores, grafiteiros e suas territorialidades: apropriações socioespaciais na cidade do Recife. 2014. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2014.
MUNANGA, Kabengele. Arte Afro-brasileira: O que é afinal? In: AGUILAR, Nelson (org.). Mostra do Descobrimento: Arte Afro-brasileira. São Paulo: Associação Brasil 500 Anos Artes Visuais, 2000. p. 98-111.
PAULINO, R. Textos de minha autoria. Rosana Paulino, 2009. Disponível em: http://www.rosanapaulino.com.br/blog/textos-de-minha-autoria/. Acesso em: 24 fev. 2021.
PROSSER, Elisabeth Seraphim. A cidade como suporte da arte de rua em Curitiba: uma perspectiva sociológica e antropológica. IV Fórum de Pesquisa Científica em Arte, v. 4, p. 1-19, 2006.
RAIMUNDO, Valdenice José; GEHLEN, Vitória; ALMEIDA, Daniely. Mulher negra: inserção nos movimentos sociais feminista e negro. Cadernos de Estudos Sociais, FUNDAJ, v. 1, p. 1-8, 2006. ISSN 0102-4248.
RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento, 2017.
SAMICO, Shirley de Lima. Lideranças femininas e feministas: um estudo sobre a participação de jovens mulheres no movimento hip hop. Dissertação (Mestrado em Antropologia) – Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2013.
SANTOS, Renata Aparecida Felinto dos. A pálida História das Artes Visuais no Brasil: onde estamos negras e negros? Revista GEARTE, v. 6, n. 2, 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/94288. Acesso em: 22 maio 2023.
SILVA, Aline Pacheco; BARROS, Carolyne Reis; NOGUEIRA, Maria Luisa Magalhães; BARROS, Vanessa Andrade. “Conte-me sua história”: reflexões sobre o método de História de Vida. Mosaico: estudos em psicologia, v. 1, n. 1, 2007. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/mosaico/article/view/6224. Acesso em: 22 maio 2023.
TAVARES, Celma; BUARQUE, Cristina Maria; MEIRA, Fernanda; ALBERNAZ, Lady Selma; CAVALCANTI, Raiza; SOUZA, Rosangela e SILVA, Rosário (org.). Mulheres construindo igualdade: caderno etnicorracial. Recife: Governo do Estado de Pernambuco; Secretaria da Mulher, 2011.
Downloads
Published
Versions
- 25-05-2023 (2)
- 25-05-2023 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Nathália Carvalho Ferreira, Maria Betânia e Silva (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) License.
Authors retain copyright, while licensing their work under a Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) License.