The appropriations of dance from the practice of the digital game ‘Just Dance’

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36025/arj.v9i2.28260

Keywords:

digital culture, dance, Just Dance

Abstract

The aim of this study is to understand and analyze the appropriations that Just Dance players make of the game and dance. To achieve the goals, observation techniques, focus groups and spontaneous group conversations on WhatsApp were used. The data from this study provide evidence that the subjects who participated in this research go beyond what was initially planned and proposed for the game. They create, from the practice of the game, new forms of appropriation that go beyond the act of playing. This experience allows these players to stop being spectators and users and actively participate in the creation, expression and dissemination of dances and new digital content.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paola Luzia Gomes Prudente, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)

Professor at the Department of Human Movement Sciences at the State University of Minas Gerais (UEMG), Brazil. Teacher at Colégio Santo Agostinho. PhD in Leisure Studies from UFMG (2020), Master in Education from the University of Itaúna (2009). Post-graduated in Dance and Body Consciousness at Estácio de Sá University (2017) and in Sports Training at Itaúna University (2003). Graduated in Physical Education from the University of Itaúna (2002). President of the structuring teaching nucleus of the Physical Education course at UEMG. Member of the Study and Research Groups EduDança, Ciranda and LEPEC.

Elisângela Chaves, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

PhD and Master in Education from the Faculty of Education (FaE) of the Federal University of Minas Gerais (UFMG), Brazil. Graduated in Physical Education and post-graduated in Educational Modern Dance, Federal University of Viçosa (UFV). Was a professor at the State University of Montes Claros (UNIMONTES), where had directed and choreographed the Compassos Dance Group. Professor of Dance in the Physical Education Course at the School of Physical Education, Physiotherapy and Occupational Therapy (EEFFTO/UFMG). Professor at the Interdisciplinary Graduation Program in Leisure Studies (PPGIEL). Leader of the EduDança Research Group. Coordinator of the EduDança Extension Program. Ballerina and choreographer.

References

ANDREOLI, Giuliano Souza; CANELHAS, Larissa. A dança e as relações de gênero: uma reflexão sobre a interação entre meninos e meninas em uma aula de dança. Revista da FUNDARTE, Montenegro, ano 19, n. 37, p. 375-394, jan./mar. 2019. Disponível em: http://.seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/RevistadaFundarte/index. Acesso em: 30 mar. 2019.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, 1977.

BONENFANT, Maude. Le libre jeu. Réflexion sur l’appropriation de l’activité ludique. Montréal: Liber, 2015.

BRITZMAN, Deborah. O que é esta coisa chamada amor? – Identidade homossexual, educação e currículo. Revista Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 21, n. 1, p. 71-76, jan./jun. 1996.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

DANTAS, Mônica Fagundes. Movimento: matéria-prima e visibilidade da dança. Movimento (ESEFID/UFRGS), v. 4, n. 6, p. 51-60, 1997.

DERRARI NUNES, Mónica Rebecca A cena cosplay: vinculações e produção de subjetividade. Revista FAMECOS: mídia, cultura e tecnologia, v. 20, n. 2, maio-ago., p. 430-445, 2013.

FERNANDES, C. Mexendo as Cadeiras: Em que o Sistema Laban / Bartenieff Pode ser Bom para Tudo? In: FERREIRA, E. L. (org.). Dança Artística e Esportiva para Pessoas com Deficiência. Multiplicidade, Complexidade e Maleabilidade Corporal. Juiz de Fora: CBDCR, 2005.

FERREIRA, Petrônio Alves. Meninos que dançam: negociações de gênero na escola. In: CÔRTES, Gustavo Pereira; CHAVES, Elisângela. Dança: educação, lazer e arte nos percursos de pesquisa do grupo EduDança. MG: CEDES, 2019.

FINCO, Mateus David; FRAGA, Alex Branco. Corpo Joystick: Cinema, Videogames e Estilo de Vida Ativo. Licere, Belo Horizonte, v. 16, n. 3, [n.p.], 2013.

FLORES, Juan Carlos Coto et al. Uso do Microsoft Kinect na Saúde: características e Limitações da Ferramenta. HFD, v. 2, n. 4, p. 3-11, 2013.

JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. Trad. Suzana Alexandria. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2009.

JIH-HSUAN, Lin. ‘‘Just Dance’’: The Effects of Exergame Feedback and Controller Use on Physical Activity and Psychological Outcomes. Games for Health Journal, apr. 2015. Disponível em: http://online.liebertpub.com/doi/pdf/10.1089/g4h.2014.0092. Acesso em: 20 jan. 2017.

LIMA, Fábio Nobrega de. Fatores críticos de sucesso na indústria de jogos eletrônicos. Dissertação (Mestrado acadêmico) – Universidade Estadual do Ceará, Centro de Estudos Sociais Aplicados, Mestrado Acadêmico em Administração, Fortaleza, 2016.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, Sexualidade e Educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Rio de Janeiro: Vozes, 2007.

MAIA, Lídia Raquel; COELHO, Maria das Graças Pinto. O Canal Maspoxavida e a relação entre fãs e microcelebridades no YouTube. Fronteiras-estudos midiáticos, v. 18, n. 1, p. 96-106, 2016.

MARKULA, Pirkko. The Intersections of Dance and Sport. Sociology of Sport Journal, v. 35, n. 2, p. 159-167, ago. 2017. Disponível em: https://journals.humankinetics.com/view/journals/ssj/35/2/article-p159.xml. Acesso em: 10 jun. 2020.

MARTINO, Luiz Mauro de Sá. Teorias de Mídias Digitais: Linguagens, ambientes e redes. 2 ed. Petrópolis: Vozes, 2015.

MELLO, Gustavo; ZENDRON, Patrícia. Como a Indústria Brasileira de Jogos Digitais Pode Passar de Fase. Jogos Digitais – BNDES Setorial, n. 42, p. 338-381, 2015.

MENDES, Ana Carolina de S. S. D. Autonomia e conexões em dança: um diálogo com a tecnologia e o jogo. Tese (Doutorado) – Universidade de Brasília. Instituto de Artes Visuais. Programa de Pós-Graduação em Artes, Brasília, 2013.

NUNES, Mônica Rebecca Ferrari. Consumo musical nas culturas juvenis: cosplay, mundo pop e memória. Revista Contracampo, n. 25, dez. 2012. Niterói: Contracampo, 2012. p. 80-96.

PAIS, J. M. Buscas de si: expressividades e identidades juvenis. In: ALMEIDA, M. I.; EUGÊNIO, F. (org.). Culturas jovens: novos mapas do afeto. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.

PRICE WATER HOUSE COOPERS. The evolution of video gaming and content consumption. Background/Series Overview. Price Waterhouse Coopers, 2012. Disponível em: https://www.pwc.com/sg/en/tice/assets/ticenews201206/evolutionvideogame201206.pdf. Acesso em: 13 jan. 2019.

PRIMO, A. A busca por fama na web: reputação e narcisismo na grande mídia, em blogs e no Twitter. In: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, Anais... Curitiba, 2009.

ROJEK, Chris. Celebridade. Rio de Janeiro: Rocco, 2008.

ROSENBERG, Douglas. Screendance: Inscribing the Ephemeral Image. New York: Oxford University Press, 2012.

SANTOS, Airton Ricardo Tomazzoni dos. Lições de dança no baile da pós-modernidade: corpos (des) governados na mídia. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2009.

SCHELL, Jesse. The art of game design: A book of lenses. Burlington/Mass./USA: Morgan Kaufmann Publishers, Elsevier, 2008.

SCOTT, Joan. Gênero: Uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, Porto Alegre, UFRGS, v. 20, n. 2, p. 71-79, 1995.

SERRES, Michel. Variações sobre o corpo. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.

SHIRKY, C. A cultura da participação: Criatividade e generosidade no mundo conectado. Rio de Janeiro, Zahar, 2011.

SILVEIRA, Stefanie Carla. A Cultura da Convergência e os Fãs de Star Wars: Um Estudo Sobre o Conselho Jedi RS. 2010. Pós-Graduação (Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação), Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010.

SIMMEL, Georg. Questões fundamentais da sociologia: indivíduo e sociedade. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.

VIANA, Juliana de Alencar. Ascensão e queda: o download de música na internet nos discursos do portal G1 (2006-2013). Tese (Doutorado em Estudos do Lazer) – Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016. p. 265.

WOLF, Mark. J. P. Genre and the video game. In: RAESSENS, J.; GOLDSTEIN, F. (Ed.). Handbook of computer game studies. Cambridge, MA: MIT Press, 2005.

Published

02-12-2022 — Updated on 04-12-2022

Versions

How to Cite

PRUDENTE, P. L. G.; CHAVES, E. . The appropriations of dance from the practice of the digital game ‘Just Dance’. Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 9, n. 2, 2022. DOI: 10.36025/arj.v9i2.28260. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/28260. Acesso em: 23 jul. 2024.