Museum of Origins: A Project to Think About Brazilian Art
DOI:
https://doi.org/10.36025/arj.v11i1.28380Keywords:
Museum of Origins, Mario Pedrosa, museum narratives, diversityAbstract
This article seeks to analyze the project of the Museum of Origins by Mário Pedrosa, as a solution to the fire suffered by the Museum of Modern Art of Rio de Janeiro, in 1978. The Museum of Origins, therefore, not only met the new demands generated by the artistic circuit of the end of the 20th century, but also created other questions, by placing in the same scenario, on an equal footing, productions from different origins. Mário Pedrosa was one of the first authors to produce a critique of colonial domination in the political, economic and artistic spheres, significant for the foundation of his autonomous thinking and distant from the hegemonic centers of power.
Downloads
References
ADRIÃO, Karla Galvão; CABRAL, Arthur Grimm; TONELI, Maria Juracy Filgueiras. Singularizar. In: FONSECA, Tania Mara Galli; MARASCHIN, Cleci; NASCIMENTO, Maria Lívia do (org.). Pesquisar na diferença: um abecedário. Porto Alegre: Sulina, 2012.
ALVES, Vânia Maria Siqueira; REIS, Maria Amélia Gomes de Souza. Tecendo relações entre as reflexões de Paulo Freire e a Mesa Redonda de Santiago do Chile, 1972. Revista Museologia e Patrimônio, Rio de Janeiro, v. 6, p. 113-134, 2013. ISSN: 1984-3917.
ARANTES, Otília Beatriz Fiori (org.). Mário Pedrosa: itinerário crítico. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1991.
ARANTES, Otília Beatriz Fiori. Mário Pedrosa inatual. In: Mário Pedrosa: 100 anos. São Paulo: Fundação Memorial da América Latina, 2000.
BOMPUIS, Catherine. Mario Pedrosa: uma indissociável relação entre arte e política em nome da revolução. In: BÔAS, Glaucia Villas; PEDROSA, Quito; PUCU, Izabela (org.). Mário Pedrosa atual [E-book]. Rio de Janeiro: Instituto Odeon, 2019.
COELHO, Frederico. Eu, brasileiro, confesso minha culpa e meu pecado: cultura marginal no Brasil das décadas de 1960 e 1970. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.
FERREIRA, Glória; HERKENHOFF, Paulo (org.). Mário Pedrosa Primary Documents. Trans. Stephen Berg. New York: The Museum of Modern Art, 2015.
FRONER, Yacy-Ara. Coleção e arquivo como prática coletiva: A narrativa, a retórica e o semiológico. PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, [S. l.], p. 165-177, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15678. Acesso em: 3 mar. 2022.
GULLAR, Ferreira. Entre Sócrates e Dionísio. In: Mário Pedrosa: 100 anos. São Paulo: Fundação Memorial da América Latina, 2000.
LEAL, André. O incêndio do MAM-RJ e as respostas de Mário Pedrosa às crises artísticas, museológicas e políticas da época. Revista Sociologias Plurais, v. 7, n. 1, p. 162-189, 2021. Disponível em: DOI: http://dx.doi.org/10.5380/sclplr.v7i1.79169. Acesso em: 12 mar. 2022.
MEDEIROS, Jacqueline; PUCU, Izabela (org.). Roberto Pontual: obra Crítica. Rio de Janeiro: Azougue editorial, 2013.
MUSEUM NATIONAL D'HISTOIRE NATURELLE. Instrucção para os viajantes e empregados nas colonias sôbre a maneira de colher, conservar, e remetter os objectos de historia natural (trad). Rio de Janeiro: Imprensa Régia, 1819. Disponível em: http://www.dichistoriasaude.coc.fiocruz.br/iah/pt/verbetes/musnac.htm. Acesso em: 3 mar. 2022.
NASCIMENTO, G. Brasil, Arte e Origem: do Museu das Origens à Galeria Mário Pedrosa. Encontro de História da Arte, Campinas, SP, n. 14, p. 893–901, 2019. DOI: 10.20396/eha.vi14.3384. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/eventos/index.php/eha/article/view/3384. Acesso em: 3 mar. 2022.
PALADINO, Luiza Mader. A Opção Museológica de Mário Pedrosa: Solidariedade e Imaginação Social em Museus da América Latina. 2021. Tese de doutorado. Programa de Pós-Graduação Interunidades em Estética e História da Arte. Universidade de São Paulo, São Paulo: 2020. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/93/93131/tde-03122020-212111/publico/2020_LuizaMaderPaladino_VCorr.pdf. Acesso em: 3 mar. 2022.
PARRACHO, Sabrina. Mário Pedrosa e as musas: reflexões sobre a crítica e projetos museais. In: BÔAS, Glaucia Villas; PEDROSA, Quito; PUCU, Izabela (org.). Mário Pedrosa atual [E-book]. Rio de Janeiro: Instituto Odeon, 2019.
SANT’ANNA, Sabrina Parracho; VASCONCELOS, Marcelo Ribeiro. Do museu de reproduções ao Museu das Origens: reflexões sobre projetos institucionais de Mário Pedrosa. Revista. Sociologias Plurais, v. 7, n. 1, p. 131-161, jan. 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/sclplr.v7i1.79168. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/sclplr/article/view/79168. Acesso em: 12 mar.2022.
ZOLI, Ana Flávia. O Museu da Solidariedade do Chile e Mário Pedrosa. Humanidades em Diálogo, São Paulo, 2011. Disponível em https://www.revistas.usp.br/humanidades/article/view/106201/104873. Acesso em: 7 mar. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ana de Souza, Yacy-Ara Froner (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) License.
Authors retain copyright, while licensing their work under a Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) License.