The Sacred Dance that Comes from Angola: a Savoir-Être Dancing in the Reinado de Nossa Senhora do Rosário

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36025/arj.v10i1.28914

Keywords:

Reinado de Nossa Senhora do Rosário, Reino Treze de Maio, dancing, Guarda de Moçambique, Guarda de Congo

Abstract

In this article, we work with the Festa do Rosário, a manifestation of popular religiosity, of Bantu origin, very present in the territory of Minas Gerais, Brazil. We refer particularly to the Guarda de Moçambique and Congo of Reino Treze de Maio, groups that practice the Massamba, “sacred dance that comes from Angola”, among other toadas (dancing songs), rhythms and movements that make up the images, knowledge, flavors, and Reinado sounds. The movements of this festival designate what the bodies do in the tradition of the Reinado and the way these bodies interact with the public. To carry out this work, field research was carried out with the Reino Treze de Maio, whose reports are expressed in the perspective of a festival participant and a dancing of the Reino.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thaíse Valentim Madeira, Centro Universitário Salesiano de Vitória (UniSales)

University Professor, PhD in Social Communication and Information Sciences from the Federal University of Minas Gerais and Université Paris III Sorbonne Nouvelle, with a degree in Social Communication – Journalism (Centro Universitário do Leste de Minas Gerais, UnilesteMG) and a Master in Social and Cultural History (Université de Versailles Saint-Quentin-en-Yvelines). She coordinates the Plataforma Lince, a legal assistance and social inclusion organization for refugees, migrants and stateless people, and co-coordinates the research group Ateliê de Sonoridades Urbanas (UFES). She has experience in teaching, research, university extension and social innovation, in the execution of interdisciplinary projects in the areas of Social Communication, Law and Information Technology, which were awarded as best projects and institutional practices (Centro Universitário Salesiano, UniSales).  She works with themes related to cultural mediation, sonorities, territorialities and cultural diversity.

 

Felipe Saldanha Odier, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Felipe Saldanha Odier, indisciplinary artist, referenced by the heteronym Mamutte, is the author of the albums Quase-disco and Epidérmico, among other productions in word, movement, sound and image. He works in the theoretical and practical field of contemporary art, with emphasis on the arts of the body, performance, popular music, ethnomusicology, the processes of creation and its interart relations. PhD student in Contemporary Studies of the Arts from the Fluminense Federal University, he holds a Master’s Degree in Arts from the State University of Minas Gerais, a Degree in Visual Arts from the School of Design of the same institution and a Specialist in Teaching Visual Arts and Contemporary Technologies from the School of Fine Arts of the Federal University of Minas Gerais.

 

References

ARROYO, Margarete; LUCAS, Maria Elizabeth; STEIN, Marília; PRASS, Luciana, Entre congadeiros e sambistas: etnopedagogias musicais em contextos populares de tradição afro-brasileira. Revista da Fundarte, Montenegro, v. 3, n. 5, 2003. p. 4-20.

BECKER, Howard S. Mundos da Arte. Tradução de Luís San Payo. Lisboa: Livros Horizonte, 2010.

CARLSON, Marvin. Performance: uma introdução crítica. Tradução de Thaís F. N. Diniz e Ma. Antonieta Pereira. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2010.

CUNHA, Manuela Carneiro da. “Cultura” com aspas. São Paulo: Cosac Naify, 2009.

DURING, Jean. Globalisations de l’ère préindustrielle et formatage de l’oreille du monde : l’écoute de l’ethnomusicologue. In: BOUËT, Jacques; SOLOMOS, Makis (org.). Musique et globalisation : Musicologie – Ethnomusicologie. L’Harmattan, 2011. p. 39-66.

FRIGERIO, Alejandro. Artes negras: uma perspectiva afrocêntrica. Tradução Juarez Coqueiro. Estudos Afro-Asiáticos, n. 23, p.175-190, 1992.

GASPARINO, Margarida Cassimiro. Louvação a Senhora do Rosário. In: TUGNY, Rosângela Pereira de; QUEIROZ, Ruben Caixeta de (org.). Músicas africanas e indígenas no Brasil. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.

GOMES, Rafael Barros. Minha fé não é cultura: a eficácia da magia e as amarras do estado. Dissertação (Mestrado Profissional em Preservação do Patrimônio Cultural), Instituto do Patrimônio Cultural, Rio de Janeiro, 2015.

LAGROU, Els. Arte Indígena no Brasil: agência, alteridade e relação. Belo Horizonte: C/Arte, 2009.

LUCAS, Glaura. Música e tempo nos rituais do congado mineiro dos Arturos e do Jatobá. Tese (Doutorado em Música). Centro de Letras e Artes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2005.

LUCAS, Glaura. Os Sons do Rosário: o Congado Mineiro dos Arturos e Jatobá. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

MADEIRA, Thaíse Valentim. A mediologia das práticas culturais: da transmissão à mise en scène da cultura tradicional no processo de festivalização. Tese (Doutorado em Comunicação Social) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2014.

MARTINS, Leda. Performances do tempo e da memória: os Congados. O Percevejo: Estudos da Performance, n. 12, p. 68-83, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, 2003.

MARTINS, Leda Maria. Afrografias da Memória: O Reinado do Rosário no Jatobá. São Paulo: Perspectiva; Belo Horizonte: Mazza Edições, 1997.

MARTINS, Saul. Congado: família de sete irmãos. Belo Horizonte: SESC, 1988.

MBEMBE, Achille. Crítica da Razão Negra. Tradução de Sebastião Nascimento. Éditions La Découverte, Paris, 2013, 2015; n-1 edições, 2018.

MELLO E SOUZA, Marina de. Reis Negros no Brasil Escravista: história da festa de coroação de Rei Congo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2002.

MORIN, Edgar. Epistemologia da Complexidade. In: FRIED, Dora (org.). Novos paradigmas, cultura e subjetividade. Tradução de Jussara Haubert Rodrigues. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

ODIER, Felipe Saldanha. De dança sagrada afro-mineira a performance de branquitude: uma etnografia multi-situada do tilelê. Dissertação (Mestrado em Artes) – Programa de Pós-Graduação em Artes, Universidade do Estado de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2020.

OYĚWÙMÍ, Oyèrónkẹ.́ Visualizing the Body: Western Theories and African Subjects. In: COETZEE, Peter H.; ROUX, Abraham P.J. (ed.). The African Philosophy Reader. New York: Routledge, 2002. p. 391-415. Tradução para uso didático de Wanderson Flor do Nascimento.

PAULA, Everton de. Cartilha raízes brasileiras: Série – O Negro. Belo Horizonte: Candeia, 1986.

PEREIRA, Edimilson de Almeida. Os tambores estão frios: herança cultural e sincretismo religioso no ritual do Candombe. Juiz de Fora: Funalfa Edições; Belo Horizonte: Mazza Edições, 2005.

PEREZ, Léa Freitas. Alguma [mínima] teoria e um pouco de hi[e]stória. In: PEREZ, Léa Freitas; MARTINS, Marcos da Costa; GOMES, Rafael Barros (org.). Variações sobre o Reinado: um rosário de experiências em louvor a Maria. Porto Alegre: Medianiz, 2014.

RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa. Campinas: Papirus, 1994.

SCHECHNER, Richard. O que é performance? O Percevejo: Estudos da Performance. Rio de Janeiro: UNIRIO, 2003.

TAVARES, Júlio Cesar de. Gramáticas das corporeidades afrodiaspóricas: perspectivas etnográficas. Curitiba: Appris, 2020.

TURINO, Thomas. Music as Social Life: the politics of participation. Chicago: The University of Chicago Press, 2008.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

Published

17-05-2023

How to Cite

MADEIRA, T. V.; ODIER, F. S. The Sacred Dance that Comes from Angola: a Savoir-Être Dancing in the Reinado de Nossa Senhora do Rosário. Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 10, n. 1, 2023. DOI: 10.36025/arj.v10i1.28914. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/28914. Acesso em: 31 aug. 2024.