This is an outdated version published on 04-08-2022. Read the most recent version.

The Formula of Love: Figurations of "Pathos" in Ancient and Contemporary Nymphs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36025/arj.v9i1.29350

Keywords:

Pathosformel, Engram, Discursive semiotics, Love, Woman, Skirt and dress

Abstract

The pathos formula, one of the main concepts elaborated by Aby Warburg, consists of canonical figurations of the exteriority of bodies, taken back from Antiquity by the Renaissance, and refer mainly to the internal affections. The historian analyzed the pathos of Jealousy and that of the Hero, but he did not name a certain pathos observed in the nymphs with flowing hair and robes, so well analyzed by him in works by Sandro Botticelli. This article proposes that, in these nymphs, the pathos is that of Love. This idea is justified by the presence of a figurative isotopy of love in Botticelli's works and in those that influenced the painter, as can be seen while describing and detailing the methodological path followed by Warburg. The article also exercises the identification of the formula of love in contemporary nymphs and discusses the ambivalence of the meanings of this formula: love as an over-determination of pleasure and danger.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adriana Tulio Baggio, Independent researcher

Adriana Tulio Baggio (PhD) is an independent researcher and editorial worker in Curitiba, Brazil. She is currently developing a historical-literary investigation on De mulieribus claris, by Giovanni Boccaccio, as part of a post-doctoral internship at the Graduate Program in History at the Universidade Federal do Paraná.

References

BAGGIO, Adriana Tulio. Significações do corpo (in)vestido em uma publicidade de absorvente feminino. In: CONGRESSO MUNDIAL DE COMUNICAÇÃO IBERO-AMERICANA, 1., 2011, São Paulo. Anais eletrônicos… São Paulo: Confibercom, 2011. Disponível em: https://www.academia.edu/44194651/Significações_do_corpo_in_vestido_em_uma_publicidade_de_absorvente_feminino. Acesso em: 29set. 2020.

Baggio, Adriana Tulio.Mulheres de saia na publicidade: regimes de interação e de sentido na construção e valoração de papéis sociais femininos. 2014. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) — Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. Disponível em: http://www.sapientia.pucsp.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=18005. Acesso em: 29 set. 2020.

BAGGIO, Adriana Tulio; LUZ, Nanci Stancki da. A impunidade do assédio sexual de rua: um vácuo jurídico sustentado pela cultura da violência contra a mulher. In: BERTOTTI, Bárbara Mendonça et al. (org.). Gênero e resistência, volume 2: memórias do II Encontro de Pesquisa por/de/sobre Mulheres. Porto Alegre: Editora Fi, 2019. Disponível em: https://www.editorafi.org/524resistencia. Acesso em: 29 set. 2020.

BAGGIO, Adriana Tulio. A Pathosformel do amor e sua afluência em certas figurações do amor heterossexual contemporâneo. Apresentação no Simpósio Warburg 2019. Buenos Aires, 2019.

BARROS, Ana Taís Martins Portanova. A saia de Marilyn: do arquétipo ao estereótipo nas imagens midiáticas. E-Compós, v. 12, n. 1, p. 1-17, 22 jun. 2009. Disponível em: https://doi.org/10.30962/ec.365. Acesso em: 24 dez. 2019.

BERTRAND, Denis. Caminhos da semiótica literária. Tradução Grupo Casa (Unesp Araraquara). Bauru: Edusc, 2003.

BURUCÚA, José Emilio; CASAZZA, Roberto; KWIATKOWSKI, Nicolás; RUVITUSO, Federico; SZIR, Sandra. Ninfas, serpientes, constelaciones. La teoría artística de Aby Warburg. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Museo Nacional de Bellas Artes; Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología, Secretaría de Gobierno de Cultura, 2019. Disponível em: <https://www.bellasartes.gob.ar/publicaciones/ninfas-serpientes-constelaciones-la-teoria-artistica-de-aby-warburg/>. Acesso em: 24 dez. 2019.

BURUCÚA, José Emilio; KWIATKOWSKI, Nicolás. Aby Warburg, historiador del arte y científico de la cultura. In: BURUCÚA, José Emilio; CASAZZA, Roberto; KWIATKOWSKI, Nicolás; RUVITUSO, Federico; SZIR, Sandra. Ninfas, serpientes, constelaciones. La teoría artística de Aby Warburg. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Museo Nacional de Bellas Artes; Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología, Secretaría de Gobierno de Cultura, 2019. p. 8-15. Disponível em: <https://www.bellasartes.gob.ar/publicaciones/ninfas-serpientes-constelaciones-la-teoria-artistica-de-aby-warburg/>. Acesso em: 24 dez. 2019.

FEATHERSTONE, Liza. Bad Romance. Jacobin Magazine. New York, 30 nov. 2018. Disponível em: <https://www.jacobinmag.com/2018/11/women-better-sex-under-socialism-review?fbclid=IwAR1yvdo0HjeZlPUnRs0k4_5qrVkPPqqy2jp-Hl5wbApsjTLPW7_fYc3bmFY>. Acesso em: 24 dez. 2019.

GINZBURG, Carlo. Medo, reverência, terror: quatro ensaios de iconografia política. Tradução Federico Carotti, Júlio Castañon Guimarães e Joana Angélica d'Avila Melo. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.

LEBRUN, Gérard. O conceito de paixão. In: NOVAES, Adauto (org.). Os sentidos da paixão. São Paulo: Companhia das Letras, 2009. p. 12-32.

SAMAIN, Etienne. Aby Warburg. Mnemosyne. Constelação de culturas e ampulheta de memórias. In: SAMAIN, Etienne (org.). Como pensam as imagens. Campinas: Editora da Unicamp, 2012.

SAUSSURE, Ferdinand de. Curso de linguística geral. Organizado por Charles Bally e Albert Sechehaye. Prefácio à edição brasileira de Isaac Nicolau Salum. Tradução de Antônio Chelini, José Paulo Paes e Izidoro Blikstein. 28. ed. São Paulo: Cultrix, 2012.

SZIR, Sandra. La ninfa. In: BURUCÚA, José Emilio; CASAZZA, Roberto; KWIATKOWSKI, Nicolás; RUVITUSO, Federico; SZIR, Sandra. Ninfas, serpientes, constelaciones. La teoría artística de Aby Warburg. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Museo Nacional de Bellas Artes; Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología, Secretaría de Gobierno de Cultura, 2019. p. 24-45. Disponível em: <https://www.bellasartes.gob.ar/publicaciones/ninfas-serpientes-constelaciones-la-teoria-artistica-de-aby-warburg/>. Acesso em: 24 dez. 2019.

TREVISAN, Dalton. O vampiro de Curitiba. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1965.

WAIZBORT, Leopoldo. Apresentação. In: WARBURG, Aby. Histórias de fantasmas para gente grande: escritos, esboços e conferências. Organização Leopoldo Waizbort. Tradução Lenin Bicudo Barbara. São Paulo: Companhia das Letras, 2015. p. 7-22.

WARBURG, Aby. Dürer e a Antiguidade italiana. In: WARBURG, Aby. Histórias de fantasmas para gente grande: escritos, esboços e conferências. Organização Leopoldo Waizbort. Tradução Lenin Bicudo Barbara. São Paulo: Companhia das Letras, 2015a. p. 87-97.

WARBURG, Aby. O nascimento de Vênus e A primavera de Sandro Botticelli. In: WARBURG, Aby. Histórias de fantasmas para gente grande: escritos, esboços e conferências. Organização Leopoldo Waizbort. Tradução Lenin Bicudo Barbara. São Paulo: Companhia das Letras, 2015b. p. 27-86.

Published

28-07-2022 — Updated on 04-08-2022

Versions

How to Cite

TULIO BAGGIO, A. The Formula of Love: Figurations of "Pathos" in Ancient and Contemporary Nymphs. Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 9, n. 1, 2022. DOI: 10.36025/arj.v9i1.29350. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/29350. Acesso em: 23 jul. 2024.