Is Aby Warburg's “Unnamed Science” Still Interesting for the Historiographical (Re)Scripture of Art?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36025/arj.v9i1.29639

Keywords:

Image, Historiography, Anthropography, Anthropophagy

Abstract

This article addresses the recent spread of Aby Warburg's “nameless science”, particularly in the Latin American context. To this purpose, we review the late translation of Warburgian thought (mainly into Neo-Latin languages) in the second half of the 20th century, a phenomenon that was exacerbated in the first two decades of the 21st century, finding notorious echoes in contemporary authors such as Belting, Agamben and Didi-Huberman. In between, some of the causes of the long invisibility of Warburg's thought are discussed in order, finally, to outline possible answers to the following question: does Warburg thought still interest the intense historiographical (re)writing of art now taking place in the Brazilian academic context?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Afonso Medeiros, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Afonso Medeiros (José Afonso Medeiros Souza) is Professor of Aesthetics and Art History at the Instituto de Ciências da Arte of the Universidade Federal do Pará, working in the Graduate Program in Arts, in the Licentiate and in the Bachelor in Visual Arts. Lives and works in Belém, Brazil.

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? E outros ensaios. Chapecó, Argos, 2009.

AGAMBEN, Giorgio. A potência do pensamento: ensaios e conferências. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

BARBOSA, Ana Mae. Arte-educação no Brasil. São Paulo: Perspectiva, 1978.

BELTING, Hans. O fim da história da arte: uma revisão dez anos depois. São Paulo: Cosac Naify, 2006.

BELTING, Hans. Antropologia da imagem. Lisboa: KKYM, 2014.

CALABRESE, Omar. A linguagem da arte. Rio de Janeiro: Ed. Globo, 1987.

COLOMBRES, Adolfo. Teoria transcultural del arte: hacia un pensamiento visual independiente. Buenos Aires: Del Sol, 2004.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

DABASHI, Hamid. Os não-europeus pensam? Amadora: Elsinore, 2017.

DANTO, Arthur. Após o fim da arte: a arte contemporânea e os limites da história. São Paulo: Edusp/Odysseus, 2006

GHELARDI, Maurizio. Aby Warburg et la “lutte pour le style”. Paris : L’écarquillé, 2016.

GOMBRICH, Ernst. Gombrich essencial: textos selecionados sobre arte e cultura. Porto Alegre: Bookman, 2012.

GOMBRICH, Ernst. Aby Warburg: une bigraphie intellectuelle, suivie d’une étude sul l’historie de la bilbiotèque de Warburg par F. Saxl. Paris: Klinckesieck, 2015.

GRÜNER, Eduardo. Iconografías malditas, imágenes desencantadas: hacia una política “warburguiana” en la antropología del arte. Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofia y Letras Universidad de Buenos Aires, 2017.

GUINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. São Paulo: Cia. das Letras, 1989.

HOLLY, Michael Ann (sem título). Em: CAA Review, 18/01/2000. Disponível em:

//www.caareviews.org/reviews/306#.XkRKHBdJmqQ>. Acessado em: 12/02/2020.

KLEIN, Robert. A forma e o inteligível. São Paulo: Edusp, 1998.

KOPP, Robert. Aby Warburg, enfin! Em: Revue des deux mondes, juillet-août 2016, pp. 171-74. Disponível em: . Acessado em: 17/01/2019.

RAULFF, Ulrich. Epílogo. Em: WARBURG, Aby. El ritual de la serpiente. México: Editorial Sexto Piso, 2008.

INAGA, Shigemi. A História da arte é globalizada? Um comentário crítico de um ponto de vista do Extremo Oriente. Em: GREINER, Christine; SOUZA, Marco (orgs.). Imagens do Japão: pesquisas, intervenções, poéticas, provocações. São Paulo: Annablume, 2011.

MBEMBE, Achille. Crítica da razão negra. Lisboa: Antígona, 2014.

MICHAUD, Philippe-Alain. Aby Warburg e a imagem em movimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

OCAMPO, Estela. Apolo y la mascara: la estética occidental frente a las prácticas artísticas de otras culturas. Barcelona: Icaria Editorial, 1985.

WARBURG, Aby. El ritual de la serpiente. México: Editorial Sexto Piso, 2008.

WARBURG, Aby. Atlas Mnemosyne. Madrid: Ediciones Akal, 2010.

WARBURG, Aby. A renovação da antiguidade pagã: contribuições científico-culturais para a história do Renascimento europeu. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

WARBURG, Aby. Histórias de fantasma para gente grande: escritos, esboços e conferências. São Paulo: Cia. das Letras, 2015.

WARBURG, Aby. A presença do antigo: escritos inéditos – volume I. Campinas: Editora Unicamp, 2018 (org., introd. e trad. de Cássio Fernandes).

WIND, Edgar. A eloquência dos símbolos. São Paulo: Edusp, 1997.

WIND, Edgar. Sobre uma recente biografia de Warburg. Em: FERNANDES, Cássio (org.). Warburg, Aby: A presença do antigo: escritos inéditos – volume I. Campinas: Editora Unicamp, 2018, pp. 281-300.

Published

28-07-2022

How to Cite

MEDEIROS SOUZA, J. A. Is Aby Warburg’s “Unnamed Science” Still Interesting for the Historiographical (Re)Scripture of Art?. Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 9, n. 1, 2022. DOI: 10.36025/arj.v9i1.29639. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/29639. Acesso em: 23 jul. 2024.